Proč v kanceláři nic pořádného neuděláte

Kam jdete, když chcete opravdu něco udělat? Pokud patříte mezi odsouzené k práci v open office, chodíte do kanceláře v touze po efektivitě nejspíš brzo ráno nebo odcházíte pozdě večer. Mezitím trávíte čas pokusem o práci, který vám zdárně nabourává tu manažer, tu hluční kolegové. Jak konečně udělat něco pořádného a moci se věnovat tomu, na čem vám doopravdy záleží?

iStock_000045256652_XXXLarge

Největší narušitelé produktivity: M&M’s

Manažeři a meetingy. Jason Fried, zakladatel společnosti Basecamp a autor knihy Práce na dálku, je považuje za největší překážku toho, abyste mohli v klidu pracovat. „Práce manažera spočívá v tom, že vyrušuje lidi. Ve skutečnosti vlastně nepracuje, takže kontroluje, jestli pracují ostatní, a tím je ruší od práce,“ tvrdí Fried, sám manažer. „Jak to jde? Ukaž, co máš. Vždycky si vyberou tu nejméně vhodnou dobu – zrovna když se snažíte dělat to, za co jste placení.”

Meeting, druhé kancelářské zlo, navíc podle něj může firmu vyjít hodně draho. Kvůli hodinové schůzi deseti lidí přichází firma ne o jednu, ale hned deset produktivních hodin. „Meetingy se přitom odehrávají zásadně jen v kanceláři, nikde jinde,“ podotýká Fried. Pokud chcete něco reálně udělat, v kanceláři to zjevně nebude.

Manažer – policista

Jak mám vědět, že pracují, když je nevidím? To je asi nejčastější námitka, která brání šéfům, aby nechali lidi svobodně se rozhodnout o tom, odkud budou pracovat. „Problém je často u manažerů, protože neumí přesně definovat výsledek své práce a práce svých podřízených. Když ho umím definovat, tak ho umím i měřit a mohu pracovat s někým, kdo nesedí hned vedle mne,“ říká v rozhovoru pro HR kavárnu Michal Martoch, který pracuje zásadně na dálku, a také radí firmám, jak takový systém práce zavést.

36 % lidí chce pracovat mimo kancelář

Benefit v podobě práce z domova se na Jobs.cz v září 2015 objevuje u 7,5 % inzerátů. Po možnosti pracovat mimo kancelář přitom silně touží 36 % lidí. Zaměstnavatelé, kteří k sobě chtějí přitáhnout kvalitní zaměstnance, tak budou muset již brzy nabízet možnost práce odkudkoliv. „Do kanceláře přicházím hodně brzo. To tam nikdo není a mám klid na práci,“ říká Martina, marketingová manažerka potravinářské společnosti. „Home office oficiálně máme. Vzít si ho jen tak se ale nenosí. Z domova většinou pracují jen kolegové, kteří mají náběh na virózu nebo jiný, podobně závažný důvod. Mám pocit, že kolegové a manažeři můj požadavek na práci mimo kancelář vždycky vnímají jako bych žádala o dovolenou,” nastiňuje Martina, že některé české firmy na práci mimo kancelář nejsou ještě zcela připravené.

iStock_000065316353_Large-618x412

↑ Být v kanceláři přece neznamená, že toho člověk nejvíc udělá. Souhlasíte?

Work-life balance, nebo work-life blending?

Pokud však firmy chtějí do svých řad přilákat generace Y a Z, budou muset svůj postoj již brzo změnit. Lidé narození od 80. letech 20. století dále si v porovnání se svými staršími nadřízenýmí mnohem více váží osobního života a je pro ně zcela běžné dle svého uvážení míchat nebo naopak oddělovat práci a osobní život. Takzvaná „generation mobile“ navíc není zvyklá vnímat telefon a počítač striktně jen jako zařízení buď na práci nebo volný čas.

I to jim nahrává v argumentaci, proč je pro ně práce mimo kancelář zcela přirozená. Přitakává jim i interní studie společnosti Cisco z roku 2009, ve které 61 % ze dvou tisícovek dotazovaných zaměstnanců uvedlo, že díky práci z domova zvýšili svou produktivitu. Respondenti také tvrdili, že díky práci mimo kancelář se jim významně zvýšila kvalita života a zlepšila se spolupráce s kolegy.

Sociální sítě jako novodobá „kuřpauza“

To, zda pracujete přitom nadřízený není schopen odhalit ani když pečlivě dodržujete pracovní dobu od devíti do pěti. Musel by vám neustále zírat na monitor, aby zjistil, zda zrovna nekontrolujete, co je nového na Facebooku nebo YouTube. Sociální sítě přitom nepředstavují nic jiného než novodobé pauzy na kouření. „Lidi, kteří se chodí vyvenčit ven na cigaretu, nikdo neřeší. Proč tedy firmám tak vadí, když někdo stráví pár minut za den na sociálních sítích?“ poukazuje na nový fenomén Jason Fried.

„Hodně pomohlo, když šéf viděl, že práci odevzdávám včas a ve stejné kvalitě. Vlastně to není nic překvapujícího, ale jinak asi předsudek, že kdo není v kanceláři nemaká, neodbouráte,” sdílí své zkušenosti Martina. „Taky je dobré si ujasnit, jestli práce z domova v podání vaší firmy znamená, že si čas můžete rozložit podle sebe, nebo musíte i na dálku kopírovat pracovní dobu.“

Konec píchaček

Ideální samozřejmě je, když vám manažer důvěřuje a sám je schopný definovat pravidla, za kterých je pro něj práce na dálku přijatelná. „Stanovili jsme si, který den se chceme všichni potkávat v kanceláři, přičemž jsme samozřejmě respektovali naše individuální potřeby. Domluvili jsme si, že odpověď na e-mail se očekává v běžný pracovní den – i když někdo pracuje třeba večer či o víkendu. Každou schůzku máme plánovanou tak, aby vždy existovala varianta připojení i jen jednoho účastníka přes Skype,“ dělí se o své zkušenosti v rozhovoru pro HR kavárnu Lenka Čábelová, manažerka komunikace a PR společnosti Microsoft ČR, jak její zhruba 20členný tým práci na dálku uplatňuje.

Řekněte si o home office

Na Jobs.cz teď najdete o 39 % více pozic než před rokem. Jen v srpnu šlo o zhruba 30.000 pozic. Zjednodušeně řečeno: práce je dostatek, zaměstnavatelům silně chybí lidi. A musejí se velmi snažit, aby do svých řad přilákali a zároveň si udrželi schopné lidi. Vaše žádost o home office tak dnes nemusí patřit už jen do říše pracovní sci-fi. Je to regulérní benefit, který zaměstnavatele nic nestojí. Jděte do toho, právě teď na to nastala nejlepší doba.

Lenka Mydlová

Další články k tématu

5 nej kariérních článků, které stojí za přečtení

Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, … číst více

Home office: udělejte v obýváku víc než v kanceláři

Šéfe, přijedou mi stěhováci. Mám nemocné dítě. V tom open spacu se vážně nedá soustředit. Kdo by takové situace neznal. Pokud máte štěstí na osvíceného šéfa, pak vám dovoluje brát si home office. Jenže pracovat z domova nemusí být tak lehké, jako se na první pohled zdá. Dali jsme dohromady 8 tipů, jak na to. » 2 … číst více

Dovolená letos nebude? Léto si užijete i jinak. Máme tipy

Patříte mezi „šťastlivce“ pracující v oboru, kde léto znamená sezónu? Nebo prostě nejste dostatečně letní typy, abyste si pro horké dny brali dovolenou? Tak či onak, i v létě by si každý měl najít čas na zábavu či vzdělání. Podívejte se, jak naložit s létem, když nemáte dovolenou. » 2 minuty čtení « ↑ Idylka. Nebuďte smutní, pokud vám … číst více

Rutina v práci: zjistěte, jak se jí šikovně vyhnout

Pod pojmem „stereotypní práce“ si asi nic moc lákavého nepředstavíte. Trochu jinak je to s pojmem „rutinní znalost“ – ta se vlastně ve většině případů dost hodí. Průšvih je, když tak dlouho získáváte rutinní dovednosti, až si všimnete, že vám práce připadá strašlivě stereotypní. Řečeno v lidštině, že se v zaměstnání prostě hrozně nudíte. Co s tím? » 3 … číst více