Nebojte se odpovědět na inzerát, i když nesplňujete vše

Procházíte pracovní inzeráty a připadá vám, že v každém druhém jsou požadavky, které nemohou splnit ani dva lidé dohromady? Praxe v oboru několik let i na juniorní pozice, aktivní znalost dvou cizích jazyků nebo excelentní zvládnutí deseti programů? Po přečtení takového inzerátu si asi říkáte, že nemá cenu ani odpovídat. Jak se tedy rozhodnout a kdy se vám odpovědět může vyplatit?

IMG: Nebojte se odpovědět

Většina lidí, pokud nesplňuje podmínky na 100 %, tak raději ani neodpoví. Říká si, že je to pro ně i personalistu ztráta času. Personalista přeci napsal inzerát a jasně popsal, koho hledá. To je samozřejmě pravda, ale inzerát je výcuc všech aktivit, které jsou pro firmu důležité. Většinou jsou popsány zkušenosti, znalosti a dovednosti, bez kterých se prostě na dané pozici neobejdete a následují ty, které nejsou až tak důležité. Inzerát tedy berte jako „koncentrát“ a i když splňujete požadavky na 70 – 80 %, odpovězte.

 

Životopis je vstupenka

Životopis je základ, který vám má otevřít dveře k osobnímu nebo online setkání, pohovoru. Musí být připraven tak, aby vás reprezentoval a personalista se v něm dobře orientoval. Projděte si naše tipy, co musí životopis splňovat. Máte v něm možnost ukázat, co ve vás je. A to jak v profesní, tak osobní rovině. Některé z těchto věcí jsou mnohem důležitější než vypsané požadavky v inzerátu. Při osobním/online kontaktu si navíc obě strany mohou vyjasnit vzájemná očekávání.

Praxe personalistů ukazuje, že favorit podle životopisu naživo nepřesvědčí a práci získá ten, kdo sice nesplňuje všechny požadavky, ale hodí se do kolektivu, má „drive“, chuť pracovat a je na něj spolehnutí.

 

„Nebojte se zmínit i požadavky a předpoklady, které nemáte či je nesplňujete. Pokud se nebude jednat o ty zásadní, může vaše upřímnost naopak personalistu či zaměstnavatele zaujmout. V takovém případě ale vždy také vyzdvihněte chuť učit se novým věcem a uveďte své osobnostní předpoklady, které vám pomohou k osvojení dané dovednosti. Ideální je zmínit podobný příklad z minulosti, kdy jste se učili něco nového a jak dlouho trval celý proces od zadání po naučení. Vyvarujte se klišé jako je například: rád a rychle se učím nové věci – buďte vždy co nejvíce konkrétní.“

Dagmar Šimonová, personalistka 

 

Překvapte motivačním dopisem

K dispozici máte ještě jeden nástroj – motivační dopis. Ten můžete přiložit, i když není v inzerátu vyžadován. Zde máte skvělý prostor ukázat personalistovi svůj opravdový zájem a nadšení pracovat v dané firmě. Motivační dopis přitom nemá daná žádná pravidla, kromě jediného – neměl by být obecný. Vždy byste v něm měli konkrétně popsat, proč vy jste tím správným uchazečem pro danou pozici nebo firmu. Pár tipů nebo rad pro jeho psaní se vždy hodí, inspirujte se jimi.

 

Jak číst inzerát

Při čtení inzerátu se snažte být pozitivní a zaměřujte se na požadavky, které splňujete spíše než na ty, které vám chybí. Uvědomte si, že inzerát je o „ideálním“ uchazeči a má působit co nejatraktivněji. Pokud se vám nabídka líbí a věříte, že by vás práce bavila, máte pro ni předpoklady a zkušenosti, nebojte se odpovědět. Nechte na personalistovi, ať v případných dalších kolech posoudí, jestli na „to“ máte, nebo ne. Nevyřaďte se předčasně sami ze strachu, že vás stejně nevezmou.

Ano, možná vás nepozvou k osobnímu setkání a vás to nejspíš zamrzí a možná i zapochybujete o svých schopnostech. Uvědomte si, že svět se kvůli tomu nezboří a zkoušejte odpovídat na inzeráty dál. Podle statistik uchazeči běžně podstoupí několik pohovorů, než uspějí. Nezapomeňte že i vy si vybíráte, nejen firma. Hledejte proto takovou nabídku, kde s vámi budou jednat fér a kde se budete cítit dobře. Jen z inzerátu toto nezjistíte, je potřeba to vidět naživo/online.

 

Jak se orientovat v požadavcích? 

V inzerátu naleznete velmi důležité, středně důležité a málo důležité požadavky. Orientujte se i podle nich. 

Velmi důležité požadavky: jedná se o ty, bez kterých by danou práci vůbec nešlo dělat. Je jasné, že účetní se neobejde bez znalosti účetních osnov, odpovídajícího programu a finanční analytik bez znalosti excelu. Tyto požadavky firmy většinou píší do prvních bodů inzerátu. Pokud je tedy splňujete a v životopise to patřičně vypíchnete, máte velkou šanci zaujmout.

Středně důležité požadavky: jsou pro danou firmu důležité, ale je možné se je v praxi doučit (nebo se v nich postupně zlepšovat). Např. v inzerátu na pozici asistentky je napsáno, že jedním z jejích úkolů bude zařizovat účast firmy na veletrzích. Možná to uchazečka v praxi nikdy nedělala, ale to ještě neznamená, že to nezvládne. Všichni se čas od času setkáme s něčím novým.

Méně důležité požadavky: s nabízenou prací souvisejí jen okrajově nebo dokonce vůbec. Je to třeba požadavek na základní znalost angličtiny, i když s ní člověk v práci vůbec nepřijde do styku. Právě cizí jazyky jsou pro spoustu lidí strašák. Vidí v požadavcích angličtinu a hned pozici ji zavírají, přitom by se jinak na práci hodili.

 

Buďte sami sobě personalistou

Vciťte se do role personalisty a použijte zdravý rozum. Pokud splňujete jen naprosté minimum požadavků nebo dokonce žádné, na pohovor vás asi nepozvou. Pochybnosti jsou naprosto běžné a svým způsobem přirozené. Možná by vás udivilo, kolik jinak zkušených a schopných lidí si takové myšlenky ochotně pustí k tělu a zbytečně se tak vyřadí z šance na lepší práci. Pokud vás nabízená práce láká a splňujete alespoň 70 % požadavků, nepropadejte pocitům méněcennosti. Byla by vážně škoda si nechat vysněnou práci utéct.

» Co firmy nabízejí? Podívejte se na nabídky ve vašem oboru

Další články k tématu

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Přečtěte si, jak se s psaním životopisu popasovat. Forma je … číst více

Tipy od personalistky. Jak zaujmout, aby vás pozvali na pohovor?

První dojem je jenom jeden, říká se. Při hledání práce ho ale vytváříte hned několikrát. Poprvé při psaní životopisu. Podruhé když vám personalista volá, aby vás poznal trochu blíž. A prvotní sympatie spolehlivě zničí, když do telefonu zníte překvapeně a zmateně, protože si nedokážete uvědomit, z jaké firmy vám vlastně volají a proč. Šanci udělat … číst více

Prý jsem „překvalifikovaný“. Jak upravit CV, aby mě vzali?

Přestože jste splňovali všechny požadavky (a dokonce i některé navíc), napsali vám, že budou ve výběrovém řízení pokračovat s kandidáty, kteří lépe odpovídali hledanému profilu. Nebo rovnou diplomaticky napíší, že hledají někoho juniornějšího. Možná, že působíte překvalifikovaně. Tady je několik tipů, jak tuto nálepku nedostat. Napište své Proč Rozhodli jste se z nějakého důvodu zareagovat právě na … číst více

Já a moje značka (nejen CVčko)

Možná si říkáte, proč se vůbec osobním brandem – tedy tím, jak se prezentuji – zabývat, když za vás mluví vaše práce a výsledky. Ale bez toho abyste o nich daly vědět, o nich mnoho lidí vědět nebude. Téma osobního brandu v online prostředí nabývá na důležitosti posledních několik let. A v aktuální situaci, kdy … číst více