CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru.

Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, pokračuje 4. dílem:

Jak napsat životopis, který vás dostane na pohovor

Forma je někdy víc než obsah

Někdy se říká stručný životopis nebo strukturovaný životopis. Obojí odkazuje k základnímu požadavku na přehledný dokument, který se bude dobře číst. Proto:

  • Životopis zkraťte maximálně na dvě strany A4. Pokud do něj nemáte moc co psát, tak ho zbytečně nenatahujte: jedna strana je úplně v pořádku.
  • Rozdělte CV do jasných a srozumitelných sekcí (osobní údaje, profesní cíl, vzdělání, praxe, další vzdělávání, dovednosti, vlastnosti, zájmy)
  • Pište jednoduše a srozumitelně. Dejte životopis přečíst někomu mimo obor a zjistěte, zda rozumí tomu, co píšete.
  • Nepřehánějte to s příliš křiklavým designem. Fotografii použijte profesionální a decentní.
  • Uložte životopis do PDF ve formátu Příjmení_Jméno_CV_rok

Osobní údaje – co psát a co ne?

Nepiště zbytečné osobní údaje. Například zdravotní a rodinný stav, nekuřáctví nebo místo narození. Tyto informace nikoho nezajímají, protože ti, kdo kouří a jsou nemocní, si to do životopisu stejně nenapíší. Stejně tak místo narození nevypovídá o tom, kde žijete nyní.

Zvažte ale například datum narození. Nejste povinni ho uvádět, přesto doporučuji to udělat. A to proto, aby obě strany věděly, na čem jsou. Pokud by snad váš věk měl být problém, tak byste v té firmě asi stejně nechtěli pracovat, a nemá tedy smysl ztrácet čas výběrovým řízením. Naopak firma, které záleží na vašich silných stránkách, zkušenostech a přínosu, si vás pozve přesto (anebo právě proto), kolik je vám let.

» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru

Popis praxe a jedno důležité U

V popisu praxe nepište, co jste na minulých pozicích dělali, ale co jste Udělali. Dáváte tím najevo, že pro vás není důležité věci jen dělat, ale že chcete také dosahovat výsledků. Podívejte se na rozdíl mezi variantou A a B životopisu HR generalisty:

  • A: Nábor nových zaměstnanců
  • B:  34 úspěšně obsazených odborných, obchodních a středně-manažerských pozic za období 2016 – 2018.

Uchazečka A říká, že dělala nábor. Uchazečka B říká, že obsadila 34 pozic za dva roky v daném oboru. Ať budoucí zaměstnavatel sám zváží, zda je to pro něj dobré, či ne.

Cokoliv tedy píšete do popisu minulé praxe, snažte se to vyčíslit. A pokud se nemáte čím chlubit nebo vaše výsledky byly (pod)průměrné, zůstaňte u popisu toho, co jste dělali. Zároveň zvažte, zda se znovu ucházet o podobnou pozici. Možná už je totiž čas na větší změnu.

Vzdělání a kurzy vs. hodnoty a vlastnosti

Pište o tom, jaké máte vzdělání, ale pokud za sebou máte 35 obchodních školení, není třeba je všechny uvádět. Vyberte jen relevantní kurzy, popřípadě je popište souhrnně. Formální vzdělávání stejně tvoří pouze 10 % toho, co víte a umíte. Všechno ostatní jste se naučili praxí nebo od někoho jiného. A proto je pro zaměstnavatele zajímavější přečíst si něco o tom, jací jste a co je pro vás důležité.

Jak to napsat? Abyste se vyhnuli klišé typu „jsem flexibilní a umím pracovat samostatně i v týmu“, představte si, co by o vás řekl váš nadřízený, kolega, kamarád, sourozenec, partner. Jak by vás popsali? A klidně i těmito slovy se realisticky popište. Tím dáte životopisu punc opravdovosti.

Šijte přesně na míru

Co to znamená – životopis na míru? Jednoduše to, že pokud pošlete pět životopisů do pěti firem, tak každý bude jiný. Podle požadavků a náplně práce v inzerátu přizpůsobte terminologii CV, náplň práce i popis své osobnosti.

Například:

  • Pokud inzerát obsahuje slovo manažer a vy máte v životopisu vedoucí, nahraďte ho manažerem.
  • V inzerátu se píše, že povedete tým pěti lidí: nezapomeňte napsat, jak velký tým jste vedli doposud.
  • V inzerátu se píše, že chtějí pozitivní přístup. Vy jste ho mezi své vlastnosti nenapsali, protože vám připadá samozřejmý. Tak to tam napište. Ideálně pokud to demonstrujete na nějakém příkladu. Můžete napsat třeba: Mám pozitivní přístup k životu a v týmu vždy poukazuji na to dobré, co se dá z dané situace vytěžit.

Nezapomeňte, že chcete zaujmout a dát zaměstnavateli vědět, že jste svůj životopis napsali na míru této firmě a této konkrétní pozici. Protože je to pozice, kterou jste si vybrali z konkrétních důvodů a jste vysoce motivovaní ji získat. Jakmile zaměstnavatel uvidí vaši motivaci, o to raději vás pozve na osobní setkání.

» Další díly seriálu Krok za krokem k nové práci

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Jak změnit práci, když máte sebevědomí v přízemí

Vaše práce vás nebaví nebo vám nevyhovuje. Přesto v ní zůstáváte, protože ve vás hlodají pochybnosti. Mám já vlastně co nabídnout? Vzali by mě vůbec někde? V hlavě si vytvoříte mýtus o sobě samých. Mýtus o tom, že nemá smysl se o něco snažit, když na to nemáte… Poznáváte se? V našem seriálu Jak změnit práci … číst více

Jděte za tím, co chcete (ne pouze od toho, co nechcete)

„A co vlastně chci v té nové práci dělat?“ To je důležitá otázka, na kterou však nebývá snadné najít odpověď. Mnohem jednodušší je vysypat z rukávu výčet toho, co nechceme… Jenže hledat práci podle toho, co nechci, je krátkozraké. Lidé se často zaměří třeba jen na jeden klíčový problém – mzdu, osobu šéfa nebo dojíždění a zbytek … číst více

Personalistka radí, jak se co nejlíp připravit na pohovor

Štěstí přeje připraveným – hlavně u pohovoru. Velká část uchazečů však přípravu podcení. Nezjistí si, s kým se scházejí, čím přesně se firma zabývá, jaké má tento byznys výhody a úskalí. Nepřemýšlí o pozici, na kterou se hlásí. Pokud tedy chcete uspět v lovu na tu nejlepší práci, držte se následujících tipů. Sepsala je personalistka Tereza Valášková. … číst více

„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Někdy se firmy snaží lidi tak moc nalákat a motivovat k poslání životopisu, že je spíš odradí. Prozradíme vám, proč je dobré pracovní nabídky číst trochu jinýma očima. Inzeráty jsou totiž dost specifická kategorie textů. Hledá … číst více