Tipy od personalistky. Jak zaujmout, aby vás pozvali na pohovor?

První dojem je jenom jeden, říká se. Při hledání práce ho ale vytváříte hned několikrát. Poprvé při psaní životopisu. Podruhé když vám personalista volá, aby vás poznal trochu blíž. A prvotní sympatie spolehlivě zničí, když do telefonu zníte překvapeně a zmateně, protože si nedokážete uvědomit, z jaké firmy vám vlastně volají a proč. Šanci udělat skvělý dojem na pohovoru pak už zřejmě nedostanete… A to je škoda! Přečtěte si 3 konkrétní tipy od personalistky, jak zaujmout, abyste získali pozvání na pohovor.

1. Udržujte si přehled, kam jste odpověděli

„A vy jste ta firma, co vyrábí květináče? Ne? Vy jste marketingová agentura. Aha! Už si vzpomínám.“ Tomuto nelichotivému úvodu se vyhnete, pokud budete najednou odpovídat jen na tolik pozic, kolik udržíte v hlavě (nebo v nějaké přehledné tabulce). Ideální je, když si povedete evidenci, na jakou pozici jste odpověděli a kdy, proč jste se na ni hlásili, co je to za firmu, čím se zabývá a čím vás zaujala. Pokud odpovíte na několik málo pozic (maximálně do pěti), zvýšíte šanci, že jakmile vám z některé firmy zavolají, budete vědět, o co se jedná.

  • Tip: Vytvořte si účet na Jobs.cz, který vám pohlídá historii odpovědí. Budete mít přehled, na jaké pozice a kdy jste reagovali. U každé si můžete i označit, jak je výběrko daleko.

V současné době hodně firem dělá pohovory online. Sesbírali jsme tipy od HR manažerů, jak se na online setkání připravit.

2. Než odpovíte, připravte se

Najdete-li zajímavou pozici, na kterou chcete odpovědět, věnujte tomu ještě několik desítek minut navíc. Zjistěte, čím se firma zabývá a zda je pro vás její produkt nebo služba zajímavá. Podívejte se, kde sídlí, kde by bylo místo práce, jak je firma velká a jak dlouho je na trhu.

Přečtěte si příběh firmy a sledujte, zda s vámi nějak rezonuje. Zamyslete se nad pozicí a zkuste si představit, co budete každý den dělat. Co se od vás očekává, jaké situace a problémy budete řešit. Teprve když toto uděláte a stále budete mít o pozici zájem, odpovězte.

» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru

3. Napište průvodní dopis

Průvodní dopis je pár řádků, které připojíte ke svému životopisu, když reagujete na pozici. Je to jedna z nejzásadnějších součástí vaší přihlášky. Proč? Protože v průvodním dopise se vlastně zaměstnavateli představujete. Mnoho lidí jen pošle životopis bez jediného řádku. A personalisté se potom mohou jen dohadovat. Reaguje opravdu na naši pozici? Nespletl se? Vždyť životopis našim požadavkům moc neodpovídá… Proč nám k tomu něco nenapíše?

Když nenapíšete průvodní dopis, je to stejné, jako byste se personalistovi vřítili do kanceláře bez pozdravu, hodili na stůl životopis, beze slova se otočili na patě a odešli. Průvodní dopis je tedy rámec, do kterého zasazujete svou žádost o danou pozici.

Věnujete-li přípravě své odpovědi nějaký čas, firma i pozice se vám vryjí do paměti. Budete pak působit profesionálně, připraveně a dáte najevo svůj zájem. Vaše šance na osobní setkání se výrazně zvýší.

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Přečtěte si, jak se s psaním životopisu popasovat. Forma je … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více

Těchto 10 otázek by vás mohlo zaskočit. Připravte se na ně

Jak jste řešili konflikt s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty totiž zajímá, jak reagujete v konkrétních pracovních situacích − včetně těch vypjatých. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Přečtěte si naše tipy, jak se na takové otázky … číst více