Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal.

Dobrá fotka

Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří z fotky jste skutečně vy.

Jiná barva vlasů, výrazné brýle nebo úbytek váhy – změny v image patří mezi dobré důvody, proč se nechat přefotit.

  • Jak na to: Do CV patří portrét, kde je dobře vidět váš obličej (očima se dívejte přímo do objektivu). Nedávejte do životopisu selfie nebo výřez ze skupinové fotky.

↑ Životopis si zaslouží pravidelnou údržbu. I když teď práci nehledáte.

Co umíte, co děláte

Pracovní zkušenosti – této pasáži personalisté věnují nejvíce pozornosti. Zajímá je, co aktuálně děláte a jaké znalosti můžete do firmy přinést. Rádi také uvidí, pokud je z životopisu patrné, že si vaše kariéra drží určitý směr.

Podrobněji se rozepište o zkušenostech, které jste nasbírali v posledních 2 až 6 letech. Popište v bodech, co jste měli na starost a jakých výsledků jste dosáhli. Může to být zvýšení obratu, vylepšení nějakého procesu a podobně. Starší zkušenosti zmiňte stručněji a vypíchněte jen to nejdůležitější.

Aktualizujte si kolonky Vzdělání, Cizí jazyky a Počítačové znalosti (pokud do nich můžete napsat něco nového). Zmiňte zásadnější školení, díky kterým jste se v poslední době profesně posunuli. Zabodujete hlavně znalostí různých technologií a programů.

» Čtěte dále: Jak si víc věřit při hledání práce

Správná klíčová slova

Místo ohraných frází o tom, jak jste flexibilní a máte tah na branku, si do životopisu napište ta správná klíčová slova. Lépe o vás prozradí, kdo jste a co umíte. Doladí celkový dojem.

Klíčová slova se týkají konkrétních znalostí, schopností a dovedností, které personalista v životopisech kandidátů hledá. Každá profese má tedy svá vlastní klíčová slova. Například asistentka může v CV zmínit slova jako: plánování schůzek, administrativní podpora týmu, komunikativní angličtina, aktivní řidič, samostatnost.

  • Jak na to: Zkuste si svá klíčová slova v životopise vytučnit a přečtěte si je nahlas. Jaký příběh o vás takhle vytržená z kontextu vyprávějí?

Akční slovesa

Používejte v životopise slovesa, která dokreslí konkrétní znalosti a výsledky. Životopis to hezky okoření. Například:

Dosáhl/a jsem…

Vylepšil/a jsem…

Vytvořil/a jsem…

Vyřešil/a jsem…

Vedl/a jsem..

Pokud píšete životopis v angličtině, jsou to slova jako: Achieved, Improved, Created, Resolved, Influenced, Launched, Managed.

Rychlé očko na závěr

  • Ujistěte se, že máte v životopise aktuální telefon a e-mail
  • Zkontrolujte si, že vám CV nekazí hrubky nebo překlepy.
  • Posílejte životopis ve formátu PDF – tím zajistíte, že se nerozhodí formátování.

» Podívejte se na aktuální nabídky

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více

Ušijte CV na míru konkrétní pozici. Tady je návod

Personalisté životopisy nečtou slovo od slova. Spíše je očima skenují a hledají klíčová slova a fráze. Takže pokud chcete chytit jejich pozornost, CV vždy upravte na míru konkrétní pozici. To je ostatně jedna z nejčastějších rad pro psaní životopisu. Ukážeme vám, jak to zvládnout za méně než 15 minut. Zvýrazňujte Nejprve potřebujete důkladně porozumět tomu, … číst více

„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Firmy se někdy snaží motivovat k poslání životopisu způsobem, který lidi spíš odradí. Inzeráty jsou dost specifická kategorie textů. Ukážeme vám, jak je číst trochu jinýma očima. Hledá se guru, hledá se hvězda Možná se to … číst více