Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech?

Jste unikátní. Ale vážně

Abyste mohli o svých přednostech psát nebo mluvit, je potřeba je znát. Můžete si říkat – ale vždyť já nic zvláštního neumím. To není tak úplně pravda. Většinou totiž to, co umíme nebo jací jsme, považujeme za samozřejmost. Máme pocit, že to není nic zvláštního a takhle to musí mít přece každý. Odtud známé úsloví „podle sebe soudím tebe“. Ale ve skutečnosti je to přesně naopak.

Jak se lépe poznat

Na základní silné stránky a vlastnosti nepotřebujete žádné složité nástroje. Jednoduše se porovnejte s okolím. Co vám vadí na kamarádech? Chodí pozdě, nedodrží slovo, neumí vám říct nepříjemnou věc do očí? A co vy? Chodíte na rozdíl od nich včas, nepříjemné novinky nesdělujete rádi, ale považujete to za nutné, a co slíbíte, to dodržíte? Vidíte, hned už něco máme.

Co vám říká okolí, ale vy to nevnímáte

Dalším způsobem, jak zjistit, v čem jste dobří, je jednoduše poslouchat okolí. Co vám říká kamarádka, že by chtěla mít, tak jako vy? Co chválí váš šéf? Na co jsou pyšní vaši rodiče? Co vám závidí brácha? To všechno jsou vaše vlastnosti, které máte a ostatní ne. Anebo rozhodně ne všichni.

Jak o sobě mluvit

Naučte se své silné stránky pojmenovat. Je jednodušší nejprve vymyslet delší verzi, kterou můžete použít při konverzaci nebo u pohovoru. Pak je jednodušší zkracovat to do životopisu.

Jak by tedy měla vypadat ona delší verze? Ideální je, když každou svou silnou vlastnost podložíte konkrétním příkladem:

  • Zákaznický servis: Pokud mi zavolá někdo, kdo je naštvaný, dokážu ho uklidnit a v průběhu konverzace změnit jeho emocionální stav. Když se loučíme, dotyčný se dokonce usmívá.
  • Analytik: Často mě napadne zanalyzovat vztah mezi ukazateli, který nikoho jiného nenapadl. Výsledkem je lepší pochopení fungování procesu a snazší optimalizace.
  • IT architekt: Domýšlím věci už v rané fázi projektu do posledního detailu tak, aby výsledný program fungoval co nejdříve perfektně.

Jak to napsat na jeden řádek?

  • U prvního příkladu by se nabízelo napsat „Vynikající komunikační dovednosti“. Ale pod tím si každý může představit něco jiného. Můžete tedy napsat: „Umím řešit stížnosti tak, že klient odchází dokonce spokojený.“
  • U příkladu s analytikem by se nabízelo napsat „Schopnost analýzy“. Abyste byli konkrétnější, zkuste třeba: „Snadno nacházím méně zjevné souvislosti a využívám je k optimalizaci analyzovaných procesů.“
  • U IT bychom mohli napsat například: „Plánuji IT projekty co nejpřesněji dopředu tak, aby zbrklou realizací nedocházelo k chybám.“

Zdají se vám popisy vlastností moc dlouhé? To vůbec nevadí. Pokud použijete takový příklad z praxe, který je relevantní pro pozici, na niž se hlásíte, tak pomůžete potenciálnímu zaměstnavateli pochopit, v čem právě vy budete v jeho týmu přínosem. Zároveň se tímto přístupem odlišíte od ostatních.

» CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka

Další články k tématu

Triky přímo od personalistky: jak získáte zájem firem

Všude slyšíte, že je dobrá doba změnit práci. Říkáte si: tak to také zkusím. Poslali jste životopis na nabídku, která vás lákala, jenže vás nevybrali. Nebo se vůbec neozvali… Nenechte se tím otrávit! Tereza Valášková dlouho pracuje v personalistice a v dnešním článku vám poradí, co můžete zkusit dělat jinak, aby vás firmy začaly zvát na pohovor. … číst více

Comdata: věk u nás nehraje roli

Šedesátník Alexander Jakerle pracuje v Comdata jako telefonní operátor. A některé ze svých mladších kolegů strčí svými výsledky i energií do kapsy. „Zas tak těžké to není. Člověk musí hlavně chtít a být živý. To ale nezáleží na věku, někteří lidé mi připadají mrtví i ve třiceti.” Co radí svým vrstevníkům, kteří po padesátce hledají … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Loví vás headhunter. Co od něj můžete čekat?

Pracovních míst je dnes více než uchazečů, a tak se může lehce stát, že vás osloví headhunter. Zkusí vás pozvat na schůzku, aby představil konkrétní nabídku. Co od setkání s headhunterem čekat? A proč se vyplatí s ním slušně komunikovat, i když práci nehledáte? Zatím není ruka v rukávě Pokud vám napsal headhunter, znamená to, že jste se … číst více