Ušijte CV na míru konkrétní pozici. Tady je návod

Personalisté životopisy nečtou slovo od slova. Spíše je očima skenují a hledají klíčová slova a fráze. Takže pokud chcete chytit jejich pozornost, CV vždy upravte na míru konkrétní pozici. To je ostatně jedna z nejčastějších rad pro psaní životopisu. Ukážeme vám, jak to zvládnout za méně než 15 minut.

Zvýrazňujte

Nejprve potřebujete důkladně porozumět tomu, koho vlastně hledají. Bez toho se životopis na míru psát nedá. Přemýšlejte o tom následovně. Vaším cílem není vytvořit CV na pozici účetní, ale na pozici účetní do Air Bank (například).

Každá firma je jiná a tu samou pozici může chápat různě. Vytiskněte si inzerát a vezměte do ruky starý dobrý zvýrazňovač. Označte si ty nejdůležitější body a klíčové fráze z pohledu firmy. Mohou to být požadavky na znalost určitých programů nebo cizích jazyků. Patřit sem mohou i soft skills, třeba komunikační dovednosti.

Splňujete alespoň 80 % hlavních požadavků? Výborně, máte velkou šanci uspět. Teď už jen zbývá šikovně to prodat v životopisu.

↑ „Přišiju si tam ještě znalost Excelu a nadprůměrné komunikační dovednosti.“

Zrcadlete

Při popisu svých znalostí a dovedností používejte podobná slova a obraty, jako má personalita v inzerátu. Zkrátka: nenásilně se přizpůsobte jazyku firmy.

Personalista takový životopis mnohem lépe vstřebá. Předáte mu pocit, že čte profil někoho, s kým už našel společnou řeč (a to ho přitom ještě neviděl).

Zrcadlení se týká i názvů pracovních pozic. Berte to tak: v CV popisujete především zastávanou roli. Takže pokud máte pracovní smlouvě uvedeno Nákupčí a firma hledá Specialistu nákupu, do CV bez obav napište: Specialista nákupu.

Škatulkujte

Jedno ze základních pravidel zní: pracovní zkušenosti se píší chronologicky pod sebe. Pěkně od nejnovějších po nejstarší. Jenže někdy je výhodné tohle pravidlo porušit.

Dejme tomu, že se hlásíte na pozici manažera komunikace. V minulosti jste kromě toho také učili angličtinu a prováděli turisty po městě. Údaje o praxi rozdělte na dvě části: „Praxe v marketingu“ a „Další praxe“.

Personalista díky tomu uvidí to, co ho zajímá nejvíc: vaši praxi v marketingu. Nespoléhejte na to, že bude mít dostatek času číst mezi řádky. Naservírujte mu to nejpodstatnější hned.

Mažte

Z formulářů určitě znáte hlášku: nehodící se škrtněte. Totéž platí pro psaní životopisu. Pokud ho chcete ušít na míru konkrétní nabídce, nepište do něj všechno. Uvádějte jen to relevantní.

Personalista CV proskenuje očima a bude v něm hledat klíčová slova. Tedy třeba znalost konkrétních programů nebo zkušenost s projektovým řízením. Jeho cílem je najít člověka, který tohle nabízí. Ale nepotřebuje vědět, jaké kurzy jste navštívili v roce 2010.

Pár dalších tipů

  • Upravovat CV na míru pozici neznamená vytvářet 30 různých „plných“ verzí. Spíše životopis udržujte v podobě, která umožňuje improvizaci.
  • Na úvod životopisu dejte stručný odstaveček O mně. V něm popíšete, kdo jste, co umíte a proč chcete danou práci dělat. Personalistu tím navnadíte na další čtení.
  • Ta nejdůležitější klíčová slova v životopise zvýrazněte. Je pro ně důležité najít někoho s pokročilou znalostí Excelu? Nenechte je pátrat v hromadě odrážek a vytučněte to.

Jana Kutarňová

Další články k tématu

Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Tipy od personalistky: zvyšte si šanci, že vás pozvou na pohovor

Personalistovi přijde životopis, který se mu líbí. Má dojem, že by mohlo jít o vhodného kandidáta, proto se mu rozhodne zavolat. Hezky se představí a čeká reakci. A nic. Dotyčný neví, kdo mu volá ani o jakou se jedná firmu. Telefonát ho vlastně překvapí. A to je zásadní chyba. Tímto faux-pas si výrazně snižujete šanci na … číst více

Prý jsem „překvalifikovaný“. Jak upravit CV, aby mě vzali?

Hledáte nové uplatnění, ale pořád to nevychází? Přesto, že jste splňovali všechny požadavky (a mnohé navíc), vám napíší, že budou ve výběrovém řízení pokračovat s kandidáty, kteří lépe odpovídali hledanému profilu. Nebo rovnou diplomaticky napíší, že hledají někoho juniornějšího. Možná, že působíte překvalifikovaně. Zde je několik tipů, jak tuto nálepku nedostat. Napište své „proč“ Rozhodli jste … číst více