Ušijte CV na míru konkrétní pozici. Tady je návod

Personalisté životopisy nečtou slovo od slova. Spíše je očima skenují a hledají klíčová slova a fráze. Takže pokud chcete chytit jejich pozornost, CV vždy upravte na míru konkrétní pozici. To je ostatně jedna z nejčastějších rad pro psaní životopisu. Ukážeme vám, jak to zvládnout za méně než 15 minut.

Zvýrazňujte

Nejprve potřebujete důkladně porozumět tomu, koho vlastně hledají. Bez toho se životopis na míru psát nedá. Přemýšlejte o tom následovně. Vaším cílem není vytvořit CV na pozici účetní, ale na pozici účetní do Air Bank (například).

Každá firma je jiná a tu samou pozici může chápat různě. Vytiskněte si inzerát a vezměte do ruky starý dobrý zvýrazňovač. Označte si ty nejdůležitější body a klíčové fráze z pohledu firmy. Mohou to být požadavky na znalost určitých programů nebo cizích jazyků. Patřit sem mohou i soft skills: třeba komunikační dovednosti.

Splňujete alespoň 80 % hlavních požadavků? Výborně, máte velkou šanci uspět. Teď už jen zbývá šikovně to prodat v životopisu.

↑ „Přišiju si tam ještě znalost Excelu a nadprůměrné komunikační dovednosti.“

Zrcadlete

Při popisu svých znalostí a dovedností používejte podobná slova a obraty, jako má personalita v inzerátu. Zkrátka: nenásilně se přizpůsobte jazyku firmy.

Personalista takový životopis mnohem lépe vstřebá. Předáte mu pocit, že čte profil někoho, s kým už našel společnou řeč (a to ho přitom ještě neviděl).

Zrcadlení se týká i názvů pracovních pozic. Berte to tak: v CV popisujete především zastávanou roli. Nemusíte tedy „otrocky“ trvat na tom, co máte uvedeno v pracovní smlouvě. Jste nákupčí a firma hledá specialistu nákupu? Do CV bez obav napište: specialista nákupu.

Škatulkujte

Jedno ze základních pravidel zní: pracovní zkušenosti se píší chronologicky pod sebe. Pěkně od nejnovějších po nejstarší. Jenže někdy je výhodné tohle pravidlo porušit.

Dejme tomu, že se hlásíte na pozici manažera komunikace. V minulosti jste kromě toho také učili angličtinu a prováděli turisty po městě. Údaje o praxi rozdělte na dvě části: „Praxe v marketingu“ a „Další praxe“.

Personalista díky tomu uvidí to, co ho zajímá nejvíc: vaše praxe v marketingu. Nespoléhejte na to, že ho baví číst mezi řádky. Naservírujte mu to nejpodstatnější hned.

Mažte

Z formulářů určitě znáte hlášku: nehodící se škrtněte. Totéž platí pro psaní životopisu. Pokud ho chcete ušít na míru konkrétní nabídce, nepište do něj všechno. Uvádějte jen to relevantní.

Personalista CV proskenuje očima a bude v něm hledat klíčová slova. Tedy třeba znalost konkrétních programů nebo zkušenost s projektovým řízením. Jeho cílem je najít člověka, který tohle nabízí. Ale nepotřebuje vědět, jaké kurzy jste navštívili v roce 2008.

Pár dalších tipů

  • Upravovat CV na míru pozici neznamená vytvářet 30 různých „plných“ verzí. Spíše životopis udržujte v podobě, která umožňuje improvizaci.
  • Na úvod životopisu dejte stručný odstaveček O mně. V něm popíšete, kdo jste, co umíte a proč chcete danou práci dělat. Personalistu tím navnadíte na další čtení.
  • Ta nejdůležitější klíčová slova v životopise zvýrazněte. Je pro ně důležité najít někoho s pokročilou znalostí Excelu? Nenechte je pátrat v hromadě odrážek a vytučněte to.

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více

Závěrečné fráze, kterými si zkazíte motivační dopis

Někteří lidé se snaží do závěrečných odstavců motivačního dopisu propašovat neuvěřitelné věci. Píší všechna možná i nemožná přání, požadavky a někdy i rozkazy. Přečtěte si, jakých frází se raději vyvarovat. Všechny příklady v článku pocházejí ze skutečných motivačních dopisů. 1. Šroubované věty Účelem motivačního dopisu je shrnout kvality kandidáta (ne přepisovat celý životopis) a zaujmout personalistu. … číst více