Výhodou osobního pohovoru je, že máte příležitost nasát také atmosféru. Sledujete, jak se tam k sobě lidé chovají. Všímáte si, jak na vás celkově působí prostředí. V řadě firem vám také ukáží kancelář, kde možná budete pracovat a představí vás potenciálním kolegům. Díky tomu všemu si vytvoříte určitý pocit. I na základě něho se pak rozhodujete, zda chcete smlouvu podepsat právě tady. Jenže jak firmu poznat v době, kdy pohovory i nástupy probíhají online? Přečtěte si naše tipy a nešlápnete vedle.
Uvědomte si, co vlastně hledáte a proč
Když si vybíráme nový mobil, zpravidla víme, co od něj očekáváme. Stanovíme si kritéria, přes která tzv. nejde vlak a pojmenujeme si také méně důležité věci, nad kterými přimhouříme oko. S hledáním práce je to dost podobné. Akorát v tomhle případě bývá mnohem snazší pojmenovat si, co nechceme než to, co chceme. Docela paradox, co?
Zavřete oči a představte si ideální práci. Kde jste? Co děláte? Co máte na sobě? Co máte v ruce? S kým jednáte? Za co jste zodpovědní? Jaké emoce cítíte? O čem mluvíte? Řídíte někoho? Kdo řídí vás? Koho následujete? Sepište si to a nechte to na sebe chvíli působit.
Když máte pojmenováno, co od nové práce chcete, pročítají se vám inzeráty mnohem snáz. Dokážete líp číst mezi řádky a mnohem kvalitněji filtrovat nabídky, které stojí za to. Získáte také „munici“ pro online pohovor, až budete zjišťovat, jak to ve firmě opravdu chodí.
↑ Nejlepší obrázek o firmě vám vykreslí ti, kteří ji znají zevnitř. Přečtěte si jejich komentáře.
Co si o firmě myslí zaměstnanci?
A už jsme u toho. Nejlepší obrázek o tom, jaká firma ve skutečnosti je, vám vykreslí ti, kteří ji znají zevnitř. Popíšou vám, co jim vyhovuje a co je naopak štve. A protože co člověk, to názor, je dobré získat jich co nejvíc. V tom vám hodně pomůže web Atmoskop.cz, který sbírá ověřená hodnocení skutečných zaměstnanců. Má jich už pořádnou porci: přes 130 tisíc.
Vyhledejte si na Atmoskopu firmu, která vás zaujala a přečtěte si, co si o ní lidé myslí. Jejich názory můžete filtrovat i podle jednotlivých oddělení. Díky tomu získáte ještě přesnější obrázek, protože jak známo, všechno je ve výsledku hlavně o lidech. Atmoskop.cz vymyslela firma LMC, která vlastní také portál Jobs.cz. U některých inzerátů proto uvidíte proklik na profil dané firmy na Atmoskopu.
» Proklepnout si novou firmu na Atmoskop.cz
Na co se ptát během online pohovoru
Možnost jít se do firmy podívat osobně je kvůli covid-19 pořád omezená. První kola pohovorů probíhají často jen online, a pro uchazeče je těžké udělat si o firmě takto na dálku komplexní obrázek. Proto se během online pohovoru hodně ptejte i vy. Využijte informace, které jste si přečetli na Atmoskop.cz a ověřte si je. Úplně klidně řekněte třeba: „Na Atmoskopu jsem četl, že lidem vadí přetíženost úkoly a malá podpora ze strany manažerů. Rád bych se dozvěděl, jak se na tyto názory zaměstnanců díváte a jak to v týmu konkrétně vypadá při rozdělování úkolů.“
Zjišťujte cílenými otázkami, jak to chodí v oddělení, kam máte potenciálně nastoupit – jací lidé tam pracují a jak uvažují. I když pohovor běží online, díky konkrétním otázkám si vytvoříte určitý dojem. Mluví s vámi narovinu, nebo všechno balí do nicneříkajících frází? Pozorujte své emoční reakce – kdy a proč se vám během pohovoru rozsvítila pomyslná varovná kontrolka? Co naopak vyvolalo úsměv a pocit, že tohle je to pravé?
» Uvítáte inspiraci, na co se zeptat? 21 otázek, které na pohovoru položte vy
Udělejte si pořádnou rešerši
Názory skutečných zaměstnanců, které si přečtete na Atmoskop.cz, jsou velmi cenná pomoc. Pátrejte však dál. Pročtěte si web firmy a také kariérní stránky (pokud je společnost má). Prozkoumejte její image na sociálních sítích. Vyhledejte si ji na YouTube. Přečtěte si reference klientů a zákazníků. Co se o společnosti píše v médiích? I tyhle informace vám prozradí něco ze zákulisí a pomohou vám se správně rozhodnout.
» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru
Jobs.cz