Pracovní nabídky: Jak číst mezi řádky?

Nabídky práce na internetu mají tisíc a jednu podobu, ale všechny mají jeden cíl. Nalákat uchazeče. Ukázat firmu a pozici v co nejlepším světle. Být atraktivní. Zjistěte, jak jsou vlastně postavené, jak číst mezi řádky a z textu získat maximum informací. Snadněji pak poznáte právě tu nabídku, na kterou má pro vás smysl reagovat.

Jak se staví pracovní nabídka?

Klasická forma pracovního inzerátu obsahuje hlavičku o firmě, pak informaci koho hledají, jaká je náplň práce, jaké jsou požadavky na uchazeče a co firma nabízí. Tato forma je osvědčená a firmy se jí drží, i když některé napíší jen pár klíčových slov v bodech a jiné si skutečně dají záležet na tom, aby bylo každému jasné, co mají na mysli. A tady právě narazíte na velké rozdíly. To ale ještě neznamená, že firma s lepším inzerátem je lepší, než jiná. Je to totiž vlastně marketingový text a firmy jeho tvorbu často zadávají expertům.

 

Co se dočtete v hlavičce?

V hlavičce firma píše to, co si o sobě myslí, nebo jak se prezentuje. Zazní tady tedy klíčová slova, která vás mají navnadit, nebo naopak odradit, pokud nejste cílová skupina. Například „mladá dynamicky rostoucí firma“, nebo „jsme lídr na trhu“, nebo „stabilní zaměstnavatel“, „zázemí silné zahraniční společnosti“ apod. Každé z těchto slov přitahuje jiné lidi. První dvě sousloví přitáhnou dravce a ambiciózní lidi, kteří mají rádi změnu a dynamiku. Druhá dvě sousloví spíše osloví lidi, kteří hledají bezpečí, stabilitu a rutinu.

Díky hlavičce nabídky se také na firmu lépe „nacítíte“. Je to rétorika, která vám vyhovuje, nebo vám z ní běhá mráz po zádech? Zároveň, pokud se rozhodnete přihlásit a půjdete na pohovor, z hlavičky získáte terminologii, kterou můžete při pohovoru použít a naladit se tak na stejnou vlnu.

TIP: Přečtěte si 5 tipů, jak rozpoznat dobrou pracovní nabídku. A to nejen podle inzerátu.

 

Náplň práce

Některé firmy vezmou klasický popis pozice a ten jen zkopírují do nabídky. Výsledkem je suchý výčet aktivit, u kterých nemusí být člověku z venku ani jasné, co znamenají. Obecně ale platí: To, co je napsané na prvních místech, bude zabírat nejvíce pracovního času. Pokud vás tedy zaujaly činnosti od pátého místa dál, nečekejte, že jimi zaplníte celou pracovní dobu. Také se dívejte, kde a jak jsou napsané věci, které jsou pro vás důležité. Například vedení lidí. Máte-li být Sales Manager a vést tým, ale vedení týmu je až na sedmém místě za vlastní obchodní aktivitou, reportingem, komunikací s korporací a ostatními odděleními, tak z toho jasně vyplývá, kolik budete mít na samotné vedení týmu času. Pokud by bylo vedení týmu na prvním místě, bude se od vás pravděpodobně očekávat, že se vedení týmu budete věnovat z největší části svého pracovního času.

 

Požadavky jako na supermana?

Jakmile začíná sekce požadavků vzděláním či počtem let zkušeností, můžete si být jisti, že firma tento text používá víceméně beze změny již několik let. Druhou možností je, že je dané vzdělání opravdu potřeba – například u právníků, zdravotníků a jiných odborníků.

U požadavků koukejte na tzv. tvrdé dovednosti – tedy to, co musíte umět a znát i měkké dovednosti – jací byste měli být, abyste uspěli.

Co se týče tvrdých dovedností, je v pořádku, pokud některé nesplňujete. Nenechte se například od přihlášení odradit tím, že neumíte s konkrétním programem. Pokud je něco bezpodmínečně nutné, zaměstnavatel to tam většinou napíše.

Měkké dovednosti určitě nepodceňujte. Naopak vezměte velmi vážně, co se tam píše a porovnejte to se svou osobností a svou představou o práci. A pokud tam bude nějaký nesoulad, je možné, že tohle prostě není nabídka pro vás.

Například v požadavcích bude flexibilita a schopnost práce pod stresem. A vy jste zrovna člověk, který nemá rád změny, raději vše plánuje a plánu se drží, než by řešil věci ad-hoc. Tak taková nabídka by pro vás asi nebyla vhodná, protože podstata práce by šla proti vašemu vlastnímu já.

 

Co firma nabídne vám?

V sekci „nabízíme“ jsou dvě kategorie položek. Jedny jsou hmotné a finanční – tedy mzda, benefity, dovolená, atd. A druhé jsou spíše o firemní kultuře, osobním rozvoji a růstu. Pokud chcete nastoupit do firmy, která vám nabídne rozvoj, růst, podporu, mentoring – hledejte to v sekci „nabízíme“. Pokud to tam není, těžko se budete kvalitního vedení domáhat zpětně.

Firmy, které své zaměstnance motivují spíše finančně, jsou přesně ty, které napíší i hodnotu stravenek a multisport karty. Ani jedno není lepší čí horší, vždy záleží na tom, co zrovna hledáte vy sami.  Některé firmy jsou raději méně sdílné, co se týče benefitů a neznamená to, že je nemají. Zkrátka jen nechtějí, aby se k nim lidé hlásili pouze kvůli benefitům.

TIP: Zajímá vás, jak hodnotí firmu, kde chcete pracovat, její zaměstnanci? Podívejte se na Atmoskop.cz.

 

Máte spoustu otázek a nevíte, zda na nabídku reagovat?

Je možné, že po přečtení nabídky budete mít mnoho různých otázek. Doporučuji si je napsat a zeptat se na ně u pohovoru. Nejprve se ptejte na náplň práce, pak na požadavky. Otázky na to, co firma nabízí nebo jaké jsou přesně benefity, si raději nechte až do dalších kol výběrového řízení.

 

Pokud vás zaujala firma jako taková, reagujte na nabídku, i když vám není vše jasné.

Nenechte se například odradit, když nebudete mít se spoustou věcí zkušenosti, nebo pokud je nabídka tak stručná, že nevíte, o čem přesně ta práce je. Pravda je, že stejně jako kandidáti někdy neumí napsat úplně skvělý životopis, zaměstnavatelé zase bojují se zněním pracovních nabídek. Proto dejte i na instinkt. Pokud vám firma sedí, odepište. Kromě pár desítek minut času za to nic nedáte.

 

 

Podívejte se na nové nabídky práce

Další články k tématu

V hlavě personalisty: co rozhodne, že vás vybere

Podle čeho vlastně personalisté a manažeři vybírají toho nejlepšího? Co rozhodne, že nabídku předloží raději vám než člověku, který měl pohovor o hodinu dříve? Prozradíme vám to. 1. Znalosti a dovednosti Jedním z hlavních kritérií jsou samozřejmě znalosti a dovednosti. Jsou profese, kde se bez odpovídající kvalifikace prostě nehnete. Zkušení personalisté vám však potvrdí, že jen … číst více

Nevzali mě... Jak se oklepat z odmítnutí?

Vypadalo to nadějně. Probojovali jste se do závěrečného kola, jenže firma nakonec vybrala někoho jiného. Odmítnutí samozřejmě zamrzí. Hlavně proto, že v téhle fázi vám už nejspíš na té nové práci začalo dost záležet. Svět se však točí dál. Přečtěte si, jak se z toho oklepat. Neberte si to osobně Prostě to nevyšlo – a … číst více

10 nejběžnějších chyb v životopise – máte je ve svém CV i vy?

Ať už novou práci aktivně hledáte nebo se zatím jen porozhlížíte, osvěžte si základní pravidla pro napsání životopisu. Je vaší vizitkou, shrnutím vašeho profesionálního života, tak ať vám udělá dobrou službu a neskončí v koši. Na první pohled by mělo být vidět kdo jste, co umíte.     1. Gramatika Gramatické chyby a překlepy patří k nejčasnějším … číst více

Chystáte se na úkol během „výběrka“? Jakou může mít podobu a jak ho co nejlépe splnit?

5 minut čtení Připravte firemní strategii na příštích pět let. Vypočítejte, v kolik dorazil vlak, který vyjel z bodu A…. Firmy si chystají pro uchazeče různé typy úkolů – testy logického myšlení počínaje a vypracováním složitých koncepcí konče. Jak takový proces vypadá z pohledu uchazeče a jak z pohledu firmy? A jak při plnění úkolů postupovat, abyste při výběrovém … číst více