Možná vás jako první napadne, že zhodnotit, která nabídka je pro vás ta pravá, zvládnete sami. Tyhle body vám ale zásadně usnadní rozhodování a pomůžou velmi rychle poznat, zda se vám vůbec vyplatí na inzerát reagovat. Tak schválně – vyplatí?
1. Inzerát musí být srozumitelný
Jestli jste očima projeli nabídku a máte pocit, že víte o čem je řeč – co firma poptává a nabízí, rovnou si poznačte první plusový bod. Ve chvíli, kdy se inzerátem prodíráte jako trním, napadá vás tisíc otázek nebo máte pocit, že si můžete v každé větě odškrtnout minimálně jedno HR klišé (jako třeba mladý dynamický kolektiv či adekvátní ohodnocení…), dobrý dojem si neodnesete.
„Zrovna nedávno jsem trochu unáhleně zareagoval na inzerát, ze kterého jsem na první pohled neměl nejlepší dojem – pár náborových klišé, trocha nejasností… No a osobní setkání bylo ještě horší. Vůbec nevěděli, na čem bych měl pracovat a místy ani nebylo jasné, kdo pohovor vlastně vede. Byla to pro mě hlavně ztráta času, takže při brouzdání mezi dalšími inzeráty už budu opatrnější,“ popisuje svou zkušenost datový analytik Martin.
2. Rozumí vám druhá strana?
Nejde ale jen o srozumitelnost, dávku originality a jasné informace v inzerátu. O zaměstnavateli hodně prozradí i způsob, jak popíše vaši pozici. Dokážete se s ním ztotožnit? Nebo jen nevěřícně kroutíte hlavou a máte pocit, že inzerát zpracovával člověk, který netuší, co ve skutečnosti budete dělat? Nezaměřujte se tedy jen na to, co společnost nabízí, ale jestli vůbec ví, koho hledá.
A znáte ten pocit, když v inzerátu najdete popis nejen své pozice, ale minimálně 3 dalších kolegů z jiných oddělení? Některé firmy nejspíš hledají superhrdiny, kteří by pracovali (minimálně) za 3 lidi, ale ohodnocení by byli jen za jednoho . Pokud máte pocit, že firma nemá pozici jasně definovanou a zoufale hledá zachránce, pečlivě si rozmyslete, jestli to chcete být právě vy.
3. Nenechte se uchlácholit benefity
Každému zalichotí, když mu hned v úvodu nabídnete zajímavé výhody. Zejména IT specialisty si firmy často předcházejí a hýčkají si je nadstandardními benefity. Ale ne vždy tady platí, že čím více, tím lépe. Někteří zaměstnavatelé množstvím benefitů mohou maskovat závažné problémy v chodu celé společnosti. Stejně tak se zamyslete nad tím, jestli všechny uvedené výhody skutečně využijete a jestli byste spíš neocenili mít benefitů méně, ale zato dostat vyšší ohodnocení nebo zajímavější náplň práce.
Nezapomeňte: Oslovila vás nabídka a chystáte se na pohovor? Sepište si otázky, na které se budete chtít zeptat. Zajímejte se, kde budete pracovat, jaký je váš nadřízený a kdo tvoří váš budoucí tým.
4. Zajímejte se, na čem budete pracovat
Inzerát super, ze vzájemné komunikace jste nadšení a nabídka vám přijde dostatečně lákavá? Ještě než si plácnete, zapřemýšlejte, co vás právě k této nabídce přitahuje – dobré jméno firmy, finanční ohodnocení nebo přímo náplň práce?
Zajímejte se o projekty, do kterých byste měli naskočit, i o to, s kým budete spolupracovat. Ptejte se, jaká očekávání od vás bude mít zaměstnavatel bezprostředně po nástupu a dále během prvního roku. Kdo a podle čeho bude vaši práci na konci období hodnotit. A potom se znovu zamyslete, jestli je tahle nabídka opravdu pro vás.
5. Discovery aneb udělejte si průzkum
Dělají to všichni, uchazeči i firmy. Tak se nebojte a porozhlédněte se na nejrůznějších kanálech, co se o vašem potenciálním zaměstnavateli říká. Web a sociální sítě jsou první místo, kam zabrousíte – tam ale vypadají dobře skoro všechny firmy. Vyplatit se proto může kontrola vybrané společnosti na Atmoskopu, kde stávající i bývalí zaměstnanci otevřeně popisují své zkušenosti a nabízejí autentický pohled “pod pokličku”. A to vy chcete.
Jaká je ve firmě kultura? Pomohou mi starší a zkušenější zaměstnanci, nebo mě nebudou brát? Zapadnu do firemní kultury, nebo mi tamní zaměstnanci lidsky nesednou? Otázek od toho, jestli můžu přijít do práce v teplákách nebo jaké restaurace do kanclu dovážejí obědy, až po to, po jaké době můžu požádat o zvýšení platu a s jakou pravděpodobností mi bude vyhověno, je mnoho a nejlepší je zeptat se bývalých zaměstnanců, které najdete na sociálních sítích.
Protože osobní reference fungují nejlépe (ale pro objektivnost je dobré vždy vědět, za jakých okolností dotyční firmu opustili). Proto udržujte svou síť kontaktů a poptejte se mezi kamarády nebo bývalými kolegy. Často se právě skrze zkušenosti ostatních dozvíte i to, s čím se firma zrovna nechlubí. Třeba jaká vládne mezi kolegy atmosféra a jestli jsou lidé spíš spokojení nebo po krátkém období odcházejí naštvaně jinam.