Je jich na vás víc? Nevadí. U pohovoru zapůsobte na personalistu i na budoucího šéfa

3 minuty čtení

Tak vám to vyšlo. Pozvali vás na pohovor. Dnes je běžné, že k němu s vámi zasedne kromě personalisty také váš budoucí šéf, někdy i další člen týmu. Každého bude zajímat trochu něco jiného. Nenechte se zaskočit. A hlavně mějte na paměti, že pohovor je dialog. Nevybírá si jen firma kandidáta, ale i kandidát firmu.

muz na pohovoru

Na koho u pohovoru zapůsobit víc? Na budoucího šéfa nebo na personalistu? Snažte se udělat dobrý dojem na oba. Někteří lidé možná pokládají otázky HR manažerů za šablonovité a zbytečné, ale i ty mají svůj význam. A jak na ně odpovídáte, slyší i váš potenciální nadřízený. Nikdy k nim tedy nepřistupujte přezíravě a nezaměřujte svou pozornost pouze na šéfa s nevyřčeným spiklenectvím „my dva víme, o čem to je, tenhle tady je mimo“.

Ostatně za to, že jste se ocitli na pohovoru, vděčíte z velké části právě personalistovi, který obvykle provádí předvýběr ze zaslaných CV a s manažerem ho konzultuje. Postup, kdy je do náboru zapojených víc lidí, má za cíl vybrat opravdu ty nejlepší kandidáty, kteří do společnosti dobře zapadnou a nebude u nich hrozit, že po pár týdnech pro různé neshody pozici zase opustí. Což je mrhání časem a energií obou stran.

 

Jaký jste člověk?

Personalista pohovor většinou vede. Snaží se odhadnout kandidáta po osobní stránce. Zajímá se o body z uchazečova životopisu a padají otázky, na něž se lze připravit, jako co vás na inzerované pozici zaujalo nebo co od této práce očekáváte.

Nachystejte se však i na dotazy směřující k vašim konkrétním pracovním zkušenostem. Můžete být třeba vyzváni, abyste uvedli, co vám v minulé práci dělalo největší starosti a kvůli čemu jste nespali. Nebo abyste popsali situaci, kdy vznikl nějaký problém při spolupráci s ostatními kolegy v týmu. Personalista tím sleduje, jak jste v tom kterém případě postupovali a jaký byl výsledek. Zjišťuje zároveň i vaši schopnost sebereflexe. Odpovědi na tyto otázky, které vás nutí mluvit skutečně o sobě, zajímají pochopitelně i budoucího šéfa. Pokud se třeba dozví, že jakmile se v týmu vyskytl sebemenší problém, na nic jste nečekali a běželi jste na personální nebo rovnou na nejvyšší vedení, asi u něj v ceně zrovna nestoupnete.

TIP: Chcete vědět, co dělat, když se vám u pohovoru nechce odpovědět na otázku? Víme, jak na to.

Jak personalista, tak manažer se snaží také odhadnout, jestli do týmu lidsky zapadnete. Jestliže působíte živě, dokážete o sobě zajímavě vyprávět a nikdo z vás nemusí páčit každé slovo, s klidem vás vypustí mezi extroverty, kteří nad pracovními tématy bouřlivě diskutují. Naopak do jiného, klidnějšího oddělení zapadne spíš někdo s mírnou, introvertní povahou.

 

A jaký jste odborník?

Jakmile se začne ptát šéf, otázky budou směřovat více k vaší odbornosti. Bude se zajímat nejspíš o nástroje, většinou různé počítačové programy, které ovládáte, případně další kompetence a také dosažené výsledky. Například kandidát na pozici do marketingového oddělení může být vyzván, aby vylíčil, na jaké největší kampani dělal, jakou v ní měl roli a jakých výsledků se mu podařilo dosáhnout. V této fázi prodejte svůj přínos experta, s nímž byste vstoupili do nové firmy. Vlastní zásluhy neumenšujte, ale nesnažte se ani vzbudit dojem, že jste všechno táhli sami a ostatní se pouze vezli.

Šéfa budou patrně zajímat i projekty, na kterých jste se podíleli a které se nepovedly. Bude chtít vědět, jaké byly příčiny tohoto nezdaru, jestli jste si situaci pro sebe nějak zanalyzovali a dokázali jste se poučit z chyb.

 

Na co se nás chcete zeptat?

K tomu budete určitě také vyzváni. Není úplně rozumné začít rovnou o platu nebo benefitech. Ale když už jsme u nich, personalisté jsou zvyklí se na toto téma bavit a mohou na vás použít jeden malý trik: otočí otázku zpět na kandidáta a zeptají se třeba, které zaměstnanecké benefity jsou pro něj nejdůležitější a proč. Zkuste se nad tím dopředu zamyslet. Je to možnost čerpat sick days? Používat služební auto? Pracovat částečně z domova, až odezní pandemie?

Nezapomínejte, že když se na něco ptáte, odhalujete tím i svoji motivaci. Je pro vás důležité mít v práci spíše volnost nebo byste raději pevnější ruku a dohled? Snažte se zjistit, co preferuje váš budoucí šéf. Na něj také směřujte otázky týkající se náplně práce – do jakých projektů bych se měl/a po nástupu zapojit? S kolika lidmi budu spolupracovat? Jak bude asi vypadat můj pracovní den?

TIP: Nevíte přesně, na co se máte u pohovoru ptát? Na Jobs.cz se můžete inspirovat

V současné době není od věci zeptat se i na to, jak firma zvládla situaci kolem pandemie a jaké největší změny jí to přineslo. Nejen z hlediska zaměstnanců (práce z domova, nový systém řízení a způsoby komunikace), ale i z hlediska budoucího vývoje firmy na trhu. Jak pandemie ovlivnila její byznys a jak na to firma reagovala? Nevyžadujte hloubkovou analýzu. Jde vám spíš o to, abyste si udělali obrázek o pružnosti a přizpůsobivosti firmy. To jsou totiž dobré vlastnosti nejen u kandidátů.

 

>> Prohledejte nabídky zaměstnání na Jobs.cz.

Další články k tématu

Co riskujete, když bez omluvy nepřijdete na pohovor

Firma vás pozvala na pohovor, ale mezitím jste kývli na jinou nabídku nebo se vám termín přestal hodit. Jasně, to se stává. Spousta lidí to bohužel řeší tak, že se nijak neomluví a na pohovor prostě nepřijdou. Možná si říkají: „No a co, stejně v té firmě nebudu pracovat.“ Nebo: „Určitě si pozvali víc lidí, moje … číst více

Potrénujte na pohovor. Tyto otázky na 99 % padnou

Každý personalista i pohovor je jedinečný. Následující otázky vás však neminou, protože se týkají konkrétních pracovních zkušeností. Připravte se na ně! Ať vás personalista nezaskočí Platí zlaté pravidlo, že „štěstí přeje připraveným“. Znamená to přečíst si informace o firmě (webové stránky, profil na sociálních sítích), podrobně se zaměřit na inzerát a také zkusit zjistit, zda … číst více

Těchto 10 otázek by vás mohlo zaskočit. Připravte se na ně

Jak jste řešili konflikt s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty totiž zajímá, jak reagujete v konkrétních pracovních situacích − včetně těch vypjatých. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Přečtěte si naše tipy, jak se na takové otázky … číst více

Jak najít firmy, které hledají posily?

Rok 2020 se blíží do finále. Byl neobyčejný a překvapil nás i v oblasti zaměstnanosti. Pro mnohé znamenal změnu pracovních návyků, práci z domova, nebo dokonce ukončení pracovního poměru. Co jsme se v letošním roce naučili? Home office, online pohovory a školení Ještě na začátku roku se často mluvilo o flexibilitě v práci. Například o tom, že hodně … číst více