Co riskujete, když bez omluvy nepřijdete na pohovor

Firma vás pozvala na pohovor, ale mezitím jste kývli na jinou nabídku nebo se vám termín přestal hodit. Jasně, to se stává. Spousta lidí to bohužel řeší tak, že se nijak neomluví a na pohovor prostě nepřijdou. Možná si říkají: „No a co, stejně v té firmě nebudu pracovat.“ Nebo: „Určitě si pozvali víc lidí, moje nepřítomnost se ztratí.“ Jenže ono to není tak černobílé. Pokud nedorazíte bez omluvy na pohovor, riskujete zbytečné problémy, až si časem budete hledat další práci.

young business woman checking the time on her wristwatch

Z diáře personalisty

Personalista, který vás pozve na pohovor, s vámi v domluvený čas počítá. Většinou si na vás vyhradí 30 až 60 minut. Pokud na domluvenou schůzku nedorazíte, v kalendáři mu vznikne „černá díra“.

Není to tak, že by si nenašel jinou práci. Den má ale pořád jen určitý počet pracovních hodin a personalista mohl tu hodinu, kterou měl strávit s vámi, nabídnout někomu jinému. A teď si představte, že se mu tato nepříjemnost stane dvakrát denně…

» Aktuální nabídky: podívejte se, co firmy nabízejí

Co riskujete?

Naštváním personalisty to však v dnešní době rozhodně nekončí. Většina personalistů si informaci o nespolehlivém kandidátovi zapíše do svého systému. Z toho plyne, že pokud se příště budete do této firmy hlásit na nějakou volnou pozici a opravdu o ni budete stát, tak na druhé straně může sedět člověk, který si vás bude pamatovat.

Respektive: u vašeho jména mu hned vyskočí poznámka, že jste minule bez omluvy nepřišli. A raději dá přednost někomu jinému.

K této situaci může v praxi dojít poměrně snadno. Za dva nebo tři roky si už nemusíte pamatovat, kam všude jste poslali CV (a nepřišli bez omluvy na pohovor). Nemluvě o tom, že jsou regiony nebo obory, kde nabídka volných pozic není tak široká, aby člověk mohl vybírat vždy jen z nových firem, u kterých nemá „škraloup“.

Proč je dobré se omluvit

Personalisté nejsou stroje a chápou, že jsou situace, kdy se schůzky zúčastnit nemůžete. Je však slušné se omluvit v co největším předstihu (ne pět minut po termínu schůzky).

Stačí krátký telefonát, e-mail nebo dokonce jen SMS zpráva. Nemusíte psát romány ani pohádky. S pravdou v této situaci dopadnete nejlépe. A je jedno, zda jste vzali lepší nabídku, „ukecali“ vás v bývalé práci nebo vám onemocnělo dítě.

Personalista pochopí, že jste dali přednost jiné nabídce a nechcete se s nimi v tuto chvíli setkat. Stejně tak pochopí nemoc nebo nehodu a nabídne vám jiný termín. Důležité je, aby měl informaci o tom, co se děje.  Komunikace je to nejlepší, co můžete udělat, a to i přes to, že se vám do ní moc nechce.

Když zavolají sami

V případě, že v danou chvíli nejste na domluveném místě, personalista vám s největší pravděpodobností zavolá a bude chtít vědět, co se stalo. Pokud telefon nezvednete nebo neodpovíte na zprávu, můžete si být jistí, že u vašeho jména v systému firmy přibude poznámka: nespolehlivý.

Ale zase ať „nepucujeme“ jen uchazeče. Samozřejmě potkáte i personalisty, kteří s lidmi nekomunikují, chodí na schůzky pozdě nebo vůbec nedorazí.  Česká republika je poměrně malý rybníček. Stále platí, že slušné chování pořád dělá dobrý dojem, a to u obou stran.

» Aktuální nabídky: podívejte se, co firmy nabízejí

Tereza Houštecká

Další články k tématu

21 otázek, které na pohovoru položte VY

Jaká otázka dělá uchazečům na pohovorech největší potíže? Často ta, která padá až na závěr. Zní: „Je něco, na co se teď chcete zeptat vy nás?“ Spoustu lidí tento dotaz zbytečně rozhodí. Nepočítali s tím, že se role mohou obrátit a nemají v hlavě připravenou žádnou dobrou otázku. Takže zrudnou a začnou koktat: „No, víte, vlastně … číst více

Co dělá Key Account Manager a další pojmy

Že Key Account Manager nešéfuje partě zámečníků, to asi tušíte. A co tedy vlastně dělá? Názvy pozic jsou  někdy trochu hlavolam stejně jako „kancelářština”. Pojďte se seznámit s pojmy, se kterými se v práci můžete potkat. Co dělá… Key Account Manager Potřebujete rychlou informaci o nějakém klientovi? Nejlépe, když se zeptáte „kýekaunta“, neboli Key Account … číst více

Zasedačka roku: soutěž, která hledá nejhezčí kanceláře

Kolik dostanu peněz, v jakém městě nebo městské části budu pracovat a jak to ve firmě vypadá. Tato tři kritéria lidé při hledání práce zvažují nejvíce. Můžete mít skvělý plat i kolegy, ale pokud se v kanceláři necítíte dobře a prostory se vám nelíbí, je to na nic. » 2 minuty čtení « ↑ Elnino parfums, jeden … číst více

5 otravných kolegů, na které můžete natrefit

Jsou moudří. Jsou vtipní. Jsou výkonní. A jsou pořádně mimo. Seznamte se s pěti otravnými lidmi, na které můžete narazit v práci. » 2 minuty čtení « 1. Král Moudroslav Typická hláška: „Víš, to je strašně hezký nápad, ale nebude fungovat.“ Král Moudroslav byl seslán do vaší kanceláře a jeho úkolem je vám pomáhat – pomáhat zlepšit sebeovládání, … číst více