Trénink na pohovor: tyto otázky na 99 % padnou

Dostali jste pozvání na pohovor a přemýšlíte, co vás čeká. Známí vás zahrnuli historkami o tom, na jaké ošemetné otázky se jich personalisté ptali. Každý personalista i pohovor je jedinečný. Následující otázky vás však neminou, protože se týkají konkrétních pracovních zkušeností. Připravte se na ně.

Ať vás personalista nezaskočí

Platí zlaté pravidlo „štěstí přeje připraveným“. Znamená to přečíst si informace o firmě (webové stránky, profil na sociálních sítích), podrobně se zaměřit na inzerát a také zkusit zjistit, zda neznáte někoho, kdo v dané firmě pracuje.

A pokud ne? Zkuste si pročíst recenze na stránce Atmoskop.cz. Sbírá autentická hodnocení na firmy od lidí, kteří v nich pracují nebo pracovali.

Další část spočívá v práci se sebou samým. Podívejte se na svůj životopis a zkuste si ke každé pozici připravit pár vět o tom, co se vám na ní povedlo a naopak nepovedlo. Zodpovězte si také otázku, proč jste z dané firmy odešli. Tuto přípravu si klidně přehrajte i nahlas před zrcadlem.

Nevymýšlejte si, protože se může stát, že vás pravda doběhne a vy se jen shodíte. Nesnažte se zapadnout do nějaké škatulky. Buďte sami sebou, nenucení a co nejvíce autentičtí. Firma nehledá robota, ale nového parťáka, který posílí tým.

↑ Co očekáváte od nového zaměstnání? I na to se vás na pohovoru zeptají.

Otázky, které určitě padnou

  • Co víte o naší společnosti? Na to se vás pravděpodobně zeptají na každém pohovoru. Je dobré ukázat, že víte, co firma dělá a co právě řeší.
  • Jak vypadal váš typický pracovní den? Odpovědí ukážete, co vše jste měli na starosti. A také, jaká část vaší práce byla rutina a jaká operativa.
  • Který projekt se vám naposledy povedl? Popište celý projekt od A do Z. Zaměřte se na konkrétní výsledek a samozřejmě zmiňte, kdo vám s projektem pomohl.
  • Co se vám naposledy nepovedlo? Nikdo nečeká, že se vám vše podaří na 100 %. Vzít si ze zkušenosti poučení do budoucna je však neocenitelná vlastnost.
  • Co vás vedlo k tomu opustit poslední zaměstnání? Tato otázka může být ošemetná, ale zkuste mluvit co nejvíce k věci a pravdu.
  • Co očekáváte od nového zaměstnání? Je dobré ukázat, že jste si tuto otázku položili a víte, co by měla nová práce splňovat. Zaměřte se i na jiné oblasti, než je výplata a benefity.
  • Co vás na vašem oboru baví? Konkrétní odpovědi a zápal pro obor je ta nejlepší odpověď.

Otázky na zkušenosti z konkrétního oboru

Po obecnějších otázkách nejspíš padnou dotazy zaměřené přímo na váš obor. Těch může být nepřeberné množství. Podívejme se alespoň na některé:

Obchod

  • Kdy jste naposledy neuzavřel/a nějaký obchod a proč?
  • Kdy považujete obchod za uzavřený?
  • Jak se připravujete na schůzku?
  • Jak konkrétně vypadá váš den?

Marketing

  • Na jakých kampaních jste pracoval/a?
  • Jakou svou kampaň považujete za nejlepší a proč?
  • Co potřebujete vědět, než začnete pracovat na kampani?
  • Jak vnímáte marketing našeho produktu?

Finance

  • V jakém účetním programu pracujete?
  • Kde získáváte aktuální informace z oboru?
  • Jak často po sobě musíte svou práci opravovat?
  • Jak velkou část financí/účetnictví jste měl/a na starosti?

Nezapomeňte, že pohovor je dialog. Nebojte se položit otázky, které vás zajímají a které potřebujete k rozhodnutí, zda vám firma, pozice a budoucí kolegové vyhovují.

» 21 otázek, které na pohovoru položte VY

Tereza Houštecká

Další články k tématu

Tipy, jak si v roce 2018 vylepšíte životopis

Věnujte svému životopisu pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal i v roce 2018. Vyplatí se to – pokud vás zaujme zajímavá nabídka, můžete na ni odpovědět hned. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. … číst více

„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Někdy se firmy snaží lidi tak moc nalákat a motivovat k poslání životopisu, že je spíš odradí. Prozradíme vám, proč je dobré pracovní nabídky číst trochu jinýma očima. Inzeráty jsou totiž dost specifická kategorie textů. Hledá … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více