Jak proniknout do oboru, ve kterém nemáte zkušenosti?

Dospěli jste k závěru, že je na čase udělat profesní změnu. Uvědomili jste si, že toho, co jste delší dobu dělali, už máte dost. Zajímá vás jiné téma, jiný obor. Jak do něho proniknout, když vám chybí zkušenosti? Jak napsat životopis a motivační dopis, aby vás pozvali k osobnímu setkání?

Přiznejte barvu

Mnoho lidí prostě pošle svůj stávající životopis na pozici, která je zajímá. To, že nemají žádné zkušenosti (v životopisu viditelné), v přihlášce nijak nezohlední. Výsledkem je většinou to, že se jim nikdo neozve.

Pár příkladů z praxe. Administrativní pracovníci, teamleadeři nebo projektoví manažeři se hlásí na personalisty. Lidé, kteří dělali v pohostinství, se ucházejí o kancelářské pozice. Do IT oboru se hlásí spousta lidí z různých oblastí. Společným jmenovatelem neúspěchu je to, že ve své přihlášce nepřiznají chybějící zkušenosti s daným oborem. Chtějí to zkusit, ale nenapíší proč.

↑ Dostat se do nového oboru není lehké. Jednou z nejdůležitějších věcí je vysvětlit v CV důvody, které vás ke změně vedou.

Napište proč

Úspěch nebo neúspěch často nezávisí na tom, kolik toho umíte, ale na tom, jak moc a proč to chcete. Zaměstnavatel si kolikrát radši vybere člověka, který začíná, chce se učit, má nadšení a je tvárný, než někoho, kdo má sice zkušenosti, ale chybí mu motivace, práce ho už tolik nebaví a nechce měnit své zvyky nebo postupy.

Proto napište, proč chcete obor změnit. Proč se hlásíte na danou pozici. Co od toho očekáváte. Co to pro vás znamená. Jak moc jste nadšení.

Ukažte, co víte a umíte

Jestliže máte jakékoliv zkušenosti v oboru, do kterého plánujete proniknout (třeba i jako hobby), ukažte to. Popište to, prodejte to.

Pokud jste jako teamleader dělali nábory, napište, kolik jste nabrali lidí a jakou máte zkušenost s náborem, kterou můžete převést do praxe v HR. Chcete-li se stát programátorem, ukažte jakýkoliv kód, který jste napsali, dejte na něj odkaz do životopisu. Popište své analytické myšlení a pečlivost. Ukažte, že víte, o čem práce je, co budete řešit a že jste na to připraveni.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Kam to všechno psát?

Důležité je, kam tyto argumenty, které podpoří vaši šanci na pozvání k osobní schůzce, napíšete. Začněte v životopisu. Své PROČ napište do speciálního odstavce za osobní údaje. V něm odpovězte na následující otázky: Kdo jsem? Kam jdu? Proč tam jdu? Co z toho bude potenciální zaměstnavatel mít?

Odstavci věnujte maximálně čtyři řádky. Může vypadat nějak takto:

  • Jsem zkušený teamleader ze Shared Service Centra. Po 6 letech chci svou kariéru posunout směrem k HR. Podílet se na rozvoji firmy jako celku, na tvorbě efektivních procesů, pracovat pro lidi. Chtěl bych více využívat své analytické, ale zároveň kreativní myšlení. Personalistika mě vždy zajímala. Nabízím nadšení z práce s lidmi, systematičnost a plynulou angličtinu.

Motivační dopis

Motivační dopis určitě napište. Uveďte, že jste si vědomi, že v daném oboru nemáte zkušenosti, ale že to je směr, ve kterém jste rozhodnuti se dále rozvíjet. Popište své proč. Jakou máte k tomuto kroku motivaci.

Uveďte dovednosti relevantní pro danou pozici. Často se stává, že se někdo hlásí na konkrétní místo s jasně popsanými požadavky. V motivačním dopise popíše všechno, co umí, jenže dvě třetiny vůbec nesouvisí s onou pozicí.

Vykreslete čtenáři svého dopisu, že si dovedete představit, o čem ta práce je a buďte konkrétní.

Průvodní dopis

Ke své žádosti nezapomeňte připojit průvodní dopis. V něm stačí představit, na jakou pozici reagujete a že přikládáte životopis a motivační dopis. Nemusíte psát nic víc. Dejte si však pozor, abyste tuto krátkou zprávu ušili na míru pracovní nabídce, nechybělo v ní oslovení jménem (tam, kde to jde) a byl z ní patrný váš skutečný zájem.

Jaká jsou vaše očekávání?

Pokud se pustíte do takového kroku, počítejte s tím, že to může být těžší než sehnat práci v oboru, který znáte jako své boty. Rozmyslete si, nakolik jste ochotni jít na nižší pozici s nižším platem jen proto, abyste se do nového oboru dostali.

A nakonec. I když napíšete dokonale vysvětlující motivační dopis a životopis, šance na pozvání budou vždy nižší, než když se hlásíte v rámci svého původního oboru. Nenechte se však odradit. Vytrvejte, vzdělávejte se a jděte za svým rozhodnutím. Zaměstnavatelé váš zájem vycítí a škodili by sami sobě, pokud by ho nechtěli využít.

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Závěrečné fráze, kterými si zkazíte motivační dopis

Někteří lidé se snaží do závěrečných odstavců motivačního dopisu propašovat neuvěřitelné věci. Píší všechna možná i nemožná přání, požadavky a někdy i rozkazy. Přečtěte si, jakých frází se raději vyvarovat. Všechny příklady v článku pocházejí ze skutečných motivačních dopisů. 1. Šroubované věty Účelem motivačního dopisu je shrnout kvality kandidáta (ne přepisovat celý životopis) a zaujmout personalistu. … číst více

Průzkum: firmám nevadí, když lidé mění profese

Pracovat celý život v jednom oboru je nuda, říkají dvě třetiny lidí. Střídání profesí v průběhu kariéry není problém ani z pohledu většiny zaměstnavatelů. Část personalistů to dokonce vítá. Důležité jsou předpoklady Dvě třetiny podniků nijak neřeší, jestli uchazeč změnil v průběhu své kariéry profesi. Zajímá je spíš, jestli má dostatečné předpoklady zastávat místo, které zrovna obsazují. Dvaadvacet procent … číst více

ČKD před rokem koupili Skotové. Jak to Češi zvládli?

„Mezi Českem a Skotskem není až takový rozdíl. Obě země mají silnou průmyslovou historii,“ říká Jan Růžička, ředitel pražské firmy Howden ČKD Compressors. Tradiční český strojírenský podnik od loňska vlastní skotská skupina Howden. A má s ním velké plány, proto se budou hledat noví lidé do výroby, vývoje i managementu. ↑ Jan Růžička, ředitel Howden ČKD … číst více

10 klíčových dovedností pracovníka budoucnosti

Chcete uspět ve světě velkých dat, inteligentních přístrojů, téměř nulového soukromí a globální konkurence, která na nás díky virtuálnímu světu útočí den co den? Výzkumníci z amerického Institute for the Future se dlouhodobě zabývají predikcí budoucích trendů v celosvětovém měřítku. Spolu s University of Pheonix nedávno vydali studii, ve které jmenují 10 klíčových dovedností, bez … číst více