Personalistka: takhle pište motivační dopis

Motivační dopis není přežitek, zejména pokud chcete získat pozici, o kterou se perou jen ti nejlepší. Takže: jak na něj? Své tipy sdílí personalistka Tereza Valášková.

Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, pokračuje 5. dílem:

Jak napsat motivační dopis, který opravdu zaujme?

V odpovědích na inzerát najdete prostor na průvodní dopis. Do něj stručně napište, na jakou pozici reagujete a odkažte na přílohu, kde je v PDF formátu váš životopis a motivační dopis. Oba tyto dokumenty dávejte vždy do přílohy. Jedině tak máte jistotu, že nezapadnou a dostanou se k těm správným očím.

Dobrý den, jsem borec

Řada motivačních dopisů je bohužel jen snůškou klišé opsaných z internetu a chlubením se vlastními úspěchy bez ohledu na to, zda mají něco společného s pozicí, na kterou se dotyční hlásí. Jako by svými dopisy říkali: „Podívejte se, jaký jsem borec. Mě přece musíte chtít!“

Typická je věta na konci: „Věřím, že jsem ideálním kandidátem na tuto pozici…“ Pravdou je, že po přečtení takového dopisu mají personalisté pramalou motivaci vás pozvat na osobní setkání. Spíše se nad tím zasmějí nebo je to odradí od další komunikace s vámi.

Dobrý trik: pište méně o sobě

Stejně jako životopis, i motivační dopis pište na míru firmě a pozici. A více než o sobě pište o svém potenciálním zaměstnavateli. Uveďte, co vás na dané pozici zaujalo, proč vás to zaujalo. Vyjádřete, že chápete, v čem tkví důležitost pozice. Pak vyberte 1 – 2 vlastnosti nebo dovednosti, které zde uplatníte.

Například: Na pozici vedoucího prodejny se mi líbí, že má zodpovědnost za celek, jako by to byla malá firma, a zároveň má volnou ruku v tom, jak bude zacházet s lidmi. Vedl jsem tým 15 lidí, kteří se mnou pracovali rádi a posledních 7 let jsem zodpovědný za výsledky svého oddělení finančně i provozně.

Přidejte něco navíc

Připište o firmě něco, co vás zaujalo na internetu nebo to víte od přátel. Dáte najevo, že se o firmu zajímáte již déle, že vás zajímá její značka, znáte historii a podobně. Například že se vám líbil jejich stánek na veletrhu nebo že vás zaujala technologie, kterou používají. Zkrátka něco, co nebylo v inzerátu a je vaší iniciativou, že to víte. Dáte opět najevo, že jste ochotni udělat extra krok.

Popište výzvu, na niž jste připraveni

Napište, v čem je vaše výzva, čím budete přínosem, kde je vaše invence, váš nápad, kam se dá tato pozice posunout. Ukažte už tady, že jste někdo, kdo nebude jen dělat, co se od něj očekává, ale bude o práci přemýšlet i za hranici průměru, někdo, kdo má vizi.

Můžete napsat například: „Chci se podílet na zlepšování pověsti řetězců a toho, jak fungují a vytvořit z vaší prodejny preferovanou volbu při nákupech ve městě XY.

Struktura motivačního dopisu

Dopis by měl mít maximálně 3 – 4 odstavce:

  • prvním odstavci napište, na jakou pozici reagujete. Pokud je to možné, dopis vždy adresujte konkrétní osobě.
  • Ve druhém odstavci napište, co vás na pozici zaujalo a jak uplatníte své zkušenosti a dovednosti.
  • Ve třetím napište, čím budete přínosem, co tam chcete dělat – vaši vizi na dané pozici. Můžete přidat i něco konkrétního, co vás zaujalo na webu nebo co víte od známých.
  • A nakonec si napište o setkání!

Vyzvěte personalistu k akci

Výzva k akci může vypadat třeba takto: „Rád se s vámi setkám osobně. Kontaktujte mě kdykoliv na telefonním čísle XY nebo na e-mailu. S pozdravem, …..“

Pokud bude váš motivační dopis opravdu psaný na míru, bude osobní a konkrétní, výrazně zvýšíte šanci na úspěch.

» Další díly seriálu Krok za krokem k nové práci

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Jak změnit práci, když máte sebevědomí v přízemí

Vaše práce vás nebaví nebo vám nevyhovuje. Přesto v ní zůstáváte, protože ve vás hlodají pochybnosti. Mám já vlastně co nabídnout? Vzali by mě vůbec někde? V hlavě si vytvoříte mýtus o sobě samých. Mýtus o tom, že nemá smysl se o něco snažit, když na to nemáte… Poznáváte se? V našem seriálu Jak změnit práci … číst více

Jděte za tím, co chcete (ne pouze od toho, co nechcete)

„A co vlastně chci v té nové práci dělat?“ To je důležitá otázka, na kterou však nebývá snadné najít odpověď. Mnohem jednodušší je vysypat z rukávu výčet toho, co nechceme… Jenže hledat práci podle toho, co nechci, je krátkozraké. Lidé se často zaměří třeba jen na jeden klíčový problém – mzdu, osobu šéfa nebo dojíždění a zbytek … číst více

Hledám práci. Zn.: Ne jakoukoliv

Zjistěte, jak v záplavě volných míst najít správnou nabídku pro sebe. Odhalte, co všechno lze vyčíst z pracovního inzerátu. Bude to o systematičnosti a o kompromisech, které však tentokrát neuděláte. Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, pokračuje 3. dílem: Jak si vybrat tu správnou nabídku Firmy, které jsou vám sympatické Když se vás … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, … číst více