Firma po vás chce referenční kontakty? Zkuste toho využít

Práce snů je na dosah ruky. Přitom stačí tak málo. Personalista vás žádá o referenční kontakty, tudíž telefonní čísla na důvěryhodné osoby, které mohou potvrdit vaše schopnosti. Jak se máte zachovat a jakých chyb se při jejich poskytování vyvarovat?

 Reference může hrát v náboru klíčovou roli. Jeden dva telefonáty vám dokáží pomoci k úspěchu. Musíte však zvolit vhodné osoby. Těmi mohou být nejen vaši nadřízení, ale i kolegové, a to nejen ti nejbližší, ale také z jiného oddělení, případně obchodní partneři či klienti. Zkrátka někdo, o kom víte, že byl s vaší prací spokojený.

 

Přejít rovnou na pracovní nabídky

 

Většinou to jsou lidé, s nimiž jste si i lidsky sedli, a tak by neměl být problém je o poskytnutí referencí požádat. Nebudou-li však chtít, nelze s tím nic dělat a nevyvozujte z toho žádné temné závěry. Ne každému je příjemné bavit se s cizími lidmi.

 

Na co se mohou ptát?

Najdete-li někoho ochotného, celé věci pomůže, pokud mu vyložíte, co má od telefonátu očekávat. Personalisté či jiné pověřené osoby se mohou ptát zhruba na následující:

  • Zda informace v CV souhlasí.
  • Na dobu, po kterou uchazeč zastával danou pozici.
  • Na náplň práce dané pozice.
  • Jak fungoval dotyčný za určitých situací: zda zvládal stres, byl týmový hráč, či spíše vlk samotář.
  • Zda plnil úkony včas a tak, jak bylo zadáno.
  • Jak vycházel s kolegy.
  • Proč firmu opustil, za jakých okolností.

 

Odmítnout můžete, ale rozmyslete si to

Máte samozřejmě také právo referenční kontakty neposkytnout. Nejste ze zákona povinní je podávat. Mějte však na paměti, že tím riskujete ztrátu minimálně dobré pozice mezi ostatními kandidáty. Přece jenom už pouhý fakt, že firma požaduje kontakty, značí, že jste ji zaujali. Žádný personalista by se nezabýval sbíráním telefonních čísel jen tak pro nic za nic.

Navíc reference vás může spíš podpořit než vám uškodit. Lidé mají tendenci zdůrazňovat to lepší, sami mají totiž dobrý pocit, když mohou někomu pomoct. A na kolegy, s nimiž jste zrovna nevycházeli, kontakty dávat nebudete, byli byste sami proti sobě.

 

Mám údaje poskytovat už v CV?

Pokud kontakty uvedete už do CV, dokážete, že jste připravení, otevření a máte důvěru ve své schopnosti nebo minimálně poskytnuté kontakty. Psychologicky je to skvělý přístup, nicméně napsat kontakty rovnou do CV nelze se zcela klidným svědomím doporučit. Přece jenom se životopis může dostat do ruky leckomu a kontakty jsou citlivé údaje. Možná to zní lehce paranoidně, ale vyplatí se být obezřetný. Je vhodnější nechat si kontakty u sebe. Pokud si je firma vyžádá, jste připraveni, pokud ne, nechejte si je na příště.

Než podáte telefonní číslo nebo jiný kontakt na referenční osobu, ujistěte se, že tato osoba se spoluprací plně souhlasí a je si jí vědoma, že její kontakt někomu poskytujete. Nikdy nedávejte něčí kontakt dál bez jeho nebo jejího svolení!

 

V bývalé práci jsem s kolegy nevycházel/a

Může nastat i tento problém: Ve staré firmě jste se s nadřízeným nerozešli zrovna v dobrém, ani vztahy s kolegy nebyly bůhvíjak slavné. Zkrátka nemáte nikoho, na koho byste mohli poskytnout kontakt.

V tom případě to řekněte personalistovi na rovinu. Zároveň se ale snažte dodat kontakt na někoho jiného. Kolegy z jiného bývalého zaměstnání, klienty, s nimiž jste měli dobrý vztah, obchodní partnery… Prokážete, že jednou jste si zkrátka se spolupracovníky nesedli, to se může stát, ale jindy ano, a nejste tudíž problémový typ.

TIP: Lze využít i svého práva a vyžádat si referenční dopis od bývalého zaměstnavatele. Ten má ze zákona povinnost dodat ho do 15 dnů od žádosti bývalého zaměstnance. Těžko však ovlivníte, jaký bude jeho obsah.

Za žádných okolností nepodávejte kontakt na příbuzné nebo na přátele. Kontakty musí zůstat v rámci dané profese. Takový průhledný podvod se brzy provalí a následky, které si tak ponesete, nebudou zrovna příjemné.

 

Nezapomeňte si i vy proklepnout firmu

Jakmile kontakty poskytnete, zkuste pustit celou záležitost na chvíli z hlavy. Víc jste udělat nemohli a teď už věci neovlivníte. Můžete jen doufat, že informace, které se personalista dozví, budou upřímné, budou svědčit o vašich schopnostech, ale nebudou průhledným vychvalováním.

V mezičase si můžete proklepnout vy danou firmu. Reference od současných i bývalých zaměstnavatelů najdete tady.

A nezapomeňte se dál dívat po zajímavých nabídkách a odpovídat na ně. Příležitostí polepšit je nyní víc než kdy jindy!

Další články k tématu

Tipy, jak si za pár minut vylepšíte životopis

Věnujte svému CV pár minut a aktualizujte si ty nejdůležitější pasáže. Na zajímavou nabídku pak můžete odpovědět hned. Máme konkrétní tipy, co oprášit, aby životopis zaujal. Dobrá fotka Díky fotce působí životopis sympatičtěji a personalisté si ho lépe zapamatují. Portrét by však měl být aktuální. Až dorazíte na pohovor, mělo by být jasné, že tváří … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Přečtěte si, jak se s psaním životopisu popasovat. Forma je … číst více

Tipy od personalistky. Jak zaujmout, aby vás pozvali na pohovor?

První dojem je jenom jeden, říká se. Při hledání práce ho ale vytváříte hned několikrát. Poprvé při psaní životopisu. Podruhé když vám personalista volá, aby vás poznal trochu blíž. A prvotní sympatie spolehlivě zničí, když do telefonu zníte překvapeně a zmateně, protože si nedokážete uvědomit, z jaké firmy vám vlastně volají a proč. Šanci udělat … číst více

Já a moje značka (nejen CVčko)

Možná si říkáte, proč se vůbec osobním brandem – tedy tím, jak se prezentuji – zabývat, když za vás mluví vaše práce a výsledky. Ale bez toho abyste o nich daly vědět, o nich mnoho lidí vědět nebude. Téma osobního brandu v online prostředí nabývá na důležitosti posledních několik let. A v aktuální situaci, kdy … číst více