Při psaní životopisu je důležité popsat nejen praxi a vzdělání, ale také dovednosti a vlastnosti. Dát trochu najevo, kdo jste. Firmy totiž namísto robotů hledají opravdové lidi. Jak nechat ze životopisu „vykouknout“ svou osobnost, a přitom nepůsobit zoufale, vlezle, příliš sebevědomě nebo jako příručka marketingu?
« 3 minuty čtení »
Druhou půlkou životopisu myslíme vše, co napíšete za sekce Praxe a Formální vzdělání. Patří sem tedy další vzdělávání, které máte za sebou, osobní vlastnosti, tvrdé dovednosti typu cizí jazyky, programy, nástroje a také vaše zájmy.
Design není vše
Někteří uchazeči sázejí na graficky originální zpracování životopisu, kde jsou na pozadí důmyslné kresby, úroveň znalostí je vyjádřená počtem hvězdiček, životopisu dominuje dokonalá fotka od profesionála, texty jsou ve sloupcích nebo čtvercích. Pokud se hlásíte na kreativní marketingovou pozici a chcete ukázat, jak umíte s grafickým programem, je to v pořádku. Na vše ostatní ale klasický nudný text s fotkou v rohu poslouží lépe.
Vzdělání mimo školní lavice
Sekci Další vzdělávání dejte přímo za Praxi. Je dobré uvést, co jste absolvovali po opuštění školních lavic. Dobře si ale promyslete, co sem napíšete. Není třeba uvádět kurz reiki a výcvik trenéra kolií, pokud se to tedy netýká pozice, o kterou žádáte. Nesnažte se ukázat svou všestrannost. Zbytečně tím vzbudíte domněnky a předpoklady, kvůli kterým vás pak nemusí pozvat na osobní schůzku.
» 7 důvodů, proč vás nepozvali na pohovor, i když mohli
Uveďte, co jste si odnesli do praxe
Co když máte za sebou několik desítek obchodních, marketingových nebo manažerských školení? Shrňte to, zkraťte to, vypíchněte to důležité. Ideální bude, pokud k tomu napíšete, co jste si ze školení odnesli do své praxe. Například:
Manažerská školení na téma time management a vedení týmu. Do praxe jsem zavedl zejména krátké a intenzivní pracovní bloky a realizaci prioritních témat hned po ránu. S týmem nejraději pracuji jeden na jednoho, kdy můžu každého motivovat individuálním způsobem a efektivně řešit to, co ho pálí. Učím se koučovat.
Je to lepší, než když vypíšete všech 15 školení, roky, kdy jste je absolvovali a firmu, která vás školila. To nikomu nic neřekne.
↑ „Jsem fakt dobrá – a jako důkaz přikládám svůj životopis.“
Vlastnosti a dovednosti: pozor na klišé
V sekci, která se dá nazvat O mně, Co umím, Jaký jsem, Dovednosti apod., lidé často píší klišé typu: Jsem zodpovědný, flexibilní, rád pracuji samostatně i v týmu, pečlivost je mé druhé já.
Jak se klišé vyhnout? Pište ideálně jen to, co se požaduje v inzerátu a podejte to co nejkonkrétněji. Jak se ta vlastnost u vás projevuje?
Například zodpovědnost můžete podat takto: Jakmile dostanu úkol, přebírám za něj zodpovědnost a osobně zajistím dotažení do konce. Deadline je mi svatý.
Nebo pečlivost – opět ji našroubujte na daný inzerát. Proč je potřeba pečlivost? Aby se na nic nezapomnělo, aby nebyly hrubky v textu nebo chyby v datech ve smlouvách. Představte si prostě, k čemu je na dané pozici požadovaná vlastnost potřeba a přesně na takovém příkladu ji popište (pokud ji máte).
» Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV
Jazyky: co reálně dovedete?
V sekci takzvaných tvrdých dovedností buďte konkrétní, ale zvažte, zda je opravdu nutné vyjmenovávat všechny programy, které na počítači ovládáte.
U jazyků kromě úrovně A2 a B1 napište, zda jste reálně schopni daný jazyk používat, zda v mluvené nebo jen písemné formě nebo třeba po telefonu. Zda jste schopni vést profesionální nebo jen běžnou konverzaci. A uveďte jen ty jazyky, kterými opravdu vládnete na profesionálně využitelné úrovni. Že jste v učebnici francouzštiny skončili na straně pět, to většinu zaměstnavatelů nezaujme.
Zajímají někoho zájmy?
Ano! U zájmů se zastaví každý. Nabírá vás přeci do existujícího týmu a chce posoudit, zda si s lidmi budete rozumět. I zde platí pravidlo – zkuste výčet zájmů našroubovat na danou pozici. Hlásím-li se na pozici personalisty, ze svého širokého výčtu zájmů vyberu ty, které nějak souvisejí s lidmi. Hlásím-li se na knihovníka, napíši své oblíbené autory.
Ne, nesnažím se vám říct, že si máte vymýšlet. Jen není nutné psát o tom, že milujete historii Přemyslovců (i když je to pravda), pokud se hlásíte na pozici recepční. Nikdy totiž nevíte, jak to na čtenáře životopisu zapůsobí. Je to stejné jako s fotkou. Pokud si nejste jistí, že vám to pomůže, tak ji do životopisu nedávejte.
» Podívejte se, jaké pozice teď firmy nabízejí
Tereza Valášková
Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.