5 kroků úspěšných uchazečů o práci. Děláte je?

Člověk si často představuje, že najít si lepší práci je komplikovaný proces. Přitom někdy stačí držet se pár jednoduchých pravidel a nehledat v tom nic složitého. Bez určitého úsilí se to ale těžko obejde. Co tedy dělají ti, kteří jsou úspěšní, na rozdíl od těch, kteří výběrovým řízením neprojdou? 

Jsou pečliví

Na životopisu záleží. Pečlivě volte každou větu. Místa totiž není mnoho. Jedna, nejvýš dvě strany nedává prostor ke zbytečným informacím. Ke každé pozici uveďte v odrážkách dvě tři věty, které objasní, co všechno bylo vaší náplní práce. Je-li to víc činností, přičemž zaměstnavatele zajímá především jedna z nich, která bude stěžejní na nové pozici, uveďte ji hned jako první. Pohrajte si i se slovy. Je jasné, že pokaždé, když budete odpovídat na nějaký inzerát, životopis je dobré alespoň mírně upravit a přizpůsobit inzerátu. Jsou to možná drobnosti, ale právě ty vás mohou posunout před ostatní kandidáty.

TIP: Hlásíte se na místo produktového nebo projektového manažera? Vaše CV by v tom případě mělo mít určité kvality, které personalisté očekávají. Podívejte se, jaké.

Nechají se profesionálně vyfotit

Vžijte se na chvíli do role personalisty. Přijdou mu desítky životopisů a o lidech, kteří jsou za nimi, si dělá představu jen podle textu. Ale ve chvíli, kdy uvidí i obličej dotyčného, hned si ho dokáže na dané pozici lépe představit. A nejspíš mu dá přednost před někým, kdo má podobné CV, ale foto neposlal. Proto se vyplatí investovat trochu času a peněz a nechat se profesionálně vyfotit.

Snímek by vás měl zachycovat od hlavy po ramena zepředu, ve slušném, nevyzývavém oblečení odpovídajícím pozici. Upravený účes, dámy lehký make-up. Nemusíte vypadat jako král nebo královna krásy, ale měli byste působit sympaticky. Prostě jako prima kolega do party. Pokud ucházející snímek sebe sama nemáte, raději ho k CV nepřikládejte. Než špatná foto, to raději žádná.

Dobrá příprava rovná se půl úspěchu

Pokud budete opravdu pečlivě vybírat, kam své CV pošlete, budete mít i lepší přehled o firmách, kterým jste odpověděli. Vést si o tom nějaký záznam není od věci. Už kvůli prvnímu kontaktu. Jestliže vás telefonicky osloví, nebudete působit zmateně, ale naopak sebevědomě, protože budete vědět, z jaké společnosti vám volají.

TIP: Chcete vědět o firmě to, co se běžně nedozvíte? Podívejte se na stránky atmoskopu, kde najdete hodnocení firem současnými i bývalými zaměstnanci. A navíc jejich rozdělení podle toho, jaká firemní kultura v nich panuje.

Příprava je nicméně stěžejní, pokud jde člověk na pohovor. V tom případě už by měl vědět o firmě co nejvíce. Čím vyšší je pozice, na kterou aspiruje, tím spíše by měl kandidát prokázat, že se orientuje, pokud jde o byznys společnosti, její postavení na trhu, obchodní partnery, konkurenty, případně i firemní kulturu. Všechny odpovědi pochopitelně předem natrénovat nelze, ale díky dobré přípravě můžete i na nečekanou otázku vymyslet nebo odvodit správnou odpověď.

Nestydí se zeptat

Neostýchat se a ptát se je důležité ještě před pohovorem. Třeba pokud z firmy nemáte víc jak dva týdny reakci. V tom případě je na místě zvednout telefon, představit se, uvést pozici, kvůli které volám, a slušně se dotázat, jestli mé materiály dorazily v pořádku a kdy mohu čekat vyrozumění. Tím nic nezkazíte, naopak ukážete zájem.

Otázky se vyplatí klást i na pohovoru. Určitě vás při přípravě nějaké dotazy na pozici nebo na firmu napadnou. Oni se ptali vás, vy máte stejné právo. Především pokud se vám nezdálo něco z toho, o čem jste na pohovoru mluvili, například u obchodníků je dobré mít jasno ve výši odměny, fixní a pohyblivé složce.

Mají důvěru v sebe sama

To se lehce řekne, ale hůře se toho dosáhne. Medvědí službu sami sobě prokážete, pokud si před pohovorem budete opakovat, že nic neumíte, ale budete doufat, že to na pohovoru nepoznají. Často je to tak, že člověk považuje za samozřejmost spoustu svých dovedností, které ale samozřejmé vůbec nejsou. Před pohovorem si pročtěte znovu svoje CV a připomeňte si ty okamžiky vaší pracovní kariéry, v nichž jste dobře obstáli. A pamatujte také na to, že i na druhé straně stolu sedí jen lidé, kteří mají také svoje slabiny. Podpoří to vaši sebedůvěru.

Chcete si vyzkoušet, jestli 5 kroků úspěšných uchazečů funguje? Podívejte na Jobs.cz a pošlete na nejzajímavější nabídky svoje CV.

Další články k tématu

Šílené otázky, které mohou zaznít na pohovoru

Popište slepému žlutou barvu. Co byste dělal, kdybyste jako jediný přežil pád letadla? Příběhy o šílených otázkách na pohovorech jste jistě slyšeli, četli a možná také zažili. Co konkrétně se jimi personalisté snaží zjistit? Proč se na takové věci vůbec ptají? Některé „crazy otázky“ vás mají vyvést z konformní zóny, jiné zkoumají logické uvažování, rychlost úsudku, … číst více

Co vás motivuje? Jakých výsledků jste dosáhli? Tyto otázky určitě padnou, připravte se na ně

Každý pohovor vypadá jinak. Na tyto tři věci se však personalista zeptá téměř určitě. Týkají se motivace, podrobností o předchozí práci a dosažených výsledků. Jakou odpověď je nejlepší vytáhnout z rukávu? » 3 minuty čtení « 1. Co vás motivuje ke změně práce? Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“ možná ani nezazní. … číst více

3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

„Cesta do pekla je dlážděna nejlepšími úmysly,“ zní známé rčení. Platí to i pro pracovní pohovor. Myslíte si, že jste skvěle připraveni, ale první dojem si můžete pokazit. Třeba těmito věcmi, které byly původně myšleny dobře. 1. Přehnaná řeč těla Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… … číst více

V inzerátu hledají supermana: nevadí, i tak odpovězte

Na juniorní pozici hledáme člověka s pětiletou praxí, který mluví čtyřmi jazyky a ovládá programy, které se na trhu objeví za dva roky. To je samozřejmě nadsázka, ale také máte z některých inzerátů pocit, že firmy hledají spíš supermany než skutečné lidi? Ukážeme vám, že je zbytečné se tím nechat odradit. Stejně by mě nevzali Lidé prolétnou … číst více