Tyto 3 otázky na pohovoru určitě zazní: jak se připravit?

Každý pohovor je jiný, a tak se na něj dá připravit jen částečně. Tyto tři věci však od vás personalisté budou chtít slyšet téměř určitě. Týkají se vaší individuální motivace a výsledků. Co přesně je bude zajímat?

1. Vaše motivace

Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“  možná ani nezazní. Na motivaci se vás však budou ptát určitě. Bude je zajímat, proč vás nabídka zaujala, co si od změny v kariéře slibujete, jaké máte plány a také to, zda o nové práci smýšlíte realisticky.

Čím získáte body: Když si dopředu připravíte nápady, které byste chtěli na nové pozici uskutečnit. Nemusíte jít úplně do hloubky. Stačí šikovně nastínit, že chápete, co firma od nového člověka očekává, a nabídnout jí to. Tímto způsobem zároveň „prodáte“ své znalosti a dovednosti – ukážete je na konkrétních příkladech.

Na co si dát pozor? Na přemoudřelost a „spasitelský komplex“. Žádná firma nechce slyšet, že to dělá úplně špatně, ale naštěstí natrefila na vás, který všechno zachráníte.

2. Jasné odpovědi: co jste dělali předtím?

Lidé někdy vylepšují své životopisy k dokonalosti, ale na pohovoru pak pohoří. Nedokáží totiž jasně vysvětlit, co vlastně dělali.

„V CV máte, že jste pracoval s technologií XY. Co jste s ní konkrétně dělal?“ Třeba takhle může znít otázka personalisty nebo manažera. Nic nepůsobí hůř než uchazeč, který začne blekotat obecné fráze a vytvářet dojem, že si danou zkušenost vlastně „tak trochu“ vymyslel. Nedostatečná příprava na tento druh otázek vás potopí hlavně v případě, že se hlásíte na technickou pozici.

Čím získáte body: Podívejte se znovu na zkušenosti, které jste do CV vypsali. Napsané to možná působí pěkně a profesionálně, ale to nestačí. Ke každé zkušenosti byste měli dokázat říct alespoň pár vět. Ukažte, že dané věci znáte skutečně do hloubky.

Na co si dát pozor? Nepodléhejte falešné skromnosti, že to, co jste dělali, je běžné, samozřejmé a není třeba to dlouze popisovat. Na pohovoru prostě odpovídejte na otázky: stručně, jasně a strukturovaně. Však oni už si zvládnou udělat obrázek, jestli jste skutečný profík, nebo to na ně jen zkoušíte.

3. Konkrétní výsledky

Ty doporučujeme vypíchnout už v životopise. Personalisty až tak nezajímá, jakou náplň práce jste měli coby asistentka, programátor nebo obchodník – tento prostý popis kompetencí pravděpodobně velmi dobře znají. Do CV proto napište i to, jakých výsledků jste v práci dosáhli. Samozřejmě pak o nich popovídejte i na pohovoru.

Čím získáte body: Relevantní čísla, čísla, čísla. Ta budou za vaše úspěchy mluvit nejlépe. Zvýšili jste obrat? Ušetřili náklady? Zvládli náročný projekt? Překonali nějaký problém? Přišli jste na nový postup? Ale také: udělali jste chybu, ze které jste se však poučili a společnost na tom nakonec vydělala? Přesně tohle jsou věci, které od vás rádo uslyší 10 z 10 personalistů.

Na co si dát pozor: Výsledky si nevymýšlejte ani je nenadsazujte. Nesnažte se vytvořit dojem, že jste superman, který je schopný táhnout celou firmu. Nikdo vám to neuvěří.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Jana Kutarňová

Další články k tématu

Triky přímo od personalistky: jak získáte zájem firem

Všude slyšíte, že je dobrá doba změnit práci. Říkáte si: tak to také zkusím. Poslali jste životopis na nabídku, která vás lákala, jenže vás nevybrali. Nebo se vůbec neozvali… Nenechte se tím otrávit! Tereza Valášková dlouho pracuje v personalistice a v dnešním článku vám poradí, co můžete zkusit dělat jinak, aby vás firmy začaly zvát na pohovor. … číst více

Naprosto šílené otázky, které mohou zaznít na pohovoru

Popište slepému žlutou barvu. Co byste dělal, kdybyste jako jediný přežil pád letadla? Příběhy o šílených otázkách na pohovorech jste jistě slyšeli, četli a možná také zažili. Co konkrétně se jimi personalisté snaží zjistit? ↑ Kolik je semaforů v New Yorku? Jak to máte asi tak vědět? Proč se na takové věci vůbec ptají? Některé … číst více

Jak si víc věřit při hledání práce

Rozešlete životopisy, ale od personalistů nedorazí vůbec žádná odpověď. Z pohovoru odcházíte naplnění dobrým pocitem, o to víc vás srazí následné odmítnutí… Udržet si při hledání práce optimismus je někdy pěkná dřina. Jenže víte co? Nejste v tom sami, podobné zkušenosti mají i další uchazeči. A co můžete udělat proto, abyste si při hledání více věřili? 1. … číst více

2 ze 3 lidí zažili, že jim firmy neodpověděly na životopis

Logicky vzato to nedává žádný smysl. Na jedné straně se mluví o tom, jak firmám chybí lidi a jak nabírají ve velkém. Na druhé straně se obrovské množství uchazečů stále setkává s tím, že pošlou životopis a nedostanou žádnou reakci. Zajímalo nás, jak vážné to skutečně je a zadali jsme si průzkum. O své zkušenosti se … číst více