Nehodící se škrtněte. Toto doporučení z formulářů se hodí i při psaní životopisu. Není potřeba do něj uvádět úplně všechny vaše zkušenosti, ale jenom ty, které jsou pro tu kterou pozici relevantní. A také používat ta správná klíčová slova. Která to jsou? To se dozvíte v samotném inzerátu.
Proto je nutné nejprve důkladně rozumět tomu, koho vlastně hledají. Přemýšlejte o tom tak, že nepíšete životopis na pozici obchodního zástupce kdekoliv, ale na pozici obchodního zástupce v konkrétní firmě a ta ji chápe trochu jinak než všechny ostatní.
Pozorně si proto přečtěte inzerát. Označte si ty nejdůležitější body a klíčové fráze z pohledu firmy. Mohou to být požadavky na znalost určitých programů nebo cizích jazyků. Patřit sem mohou i soft skills, třeba schopnost improvizace.
Mluvte stejnou řečí
Při popisu svých znalostí a dovedností používejte podobná slova a obraty, jako má personalita v inzerátu. Zkrátka: nenásilně se přizpůsobte jazyku firmy.
Personalista takový životopis mnohem lépe vstřebá. Předáte mu pocit, že čte profil někoho, s kým už našel společnou řeč (a to ho přitom ještě neviděl).
To samé se týká i názvů pracovních pozic. Takže pokud máte pracovní smlouvě uvedeno obchodní zástupce a firma hledá sales representative, do CV bez obav napište: sales representative.
To hlavní dopředu
Jedno ze základních pravidel zní: pracovní zkušenosti se píší chronologicky pod sebe. Pěkně od nejnovějších po nejstarší. Jenže někdy je výhodné tohle pravidlo porušit.
Dejme tomu, že se hlásíte na pozici marketingového manažera. Jenže poslední dva roky jste především z rodinných důvodů učili angličtinu a občas prováděli turisty po městě. Údaje o praxi rozdělte na dvě části: „Praxe v marketingu“ a „Další praxe“.
Personalista díky tomu uvidí to, co ho zajímá nejvíc: vaši praxi v marketingu. Nespoléhejte na to, že bude mít dostatek trpělivosti pročítat se až k tomu podstatnému. Předsuňte to dopředu.
Ostatní promažte. Personalista CV proskenuje očima a bude v něm hledat klíčová slova. Tedy třeba znalost konkrétních programů nebo zkušenost s projektovým řízením. Jeho cílem je najít člověka, který tohle nabízí. Ale nepotřebuje vědět, jaké kurzy jste navštívili v roce 2010. Jejich výčet tedy omezte na ty stěžejní, které souvisejí s inzerovanou pozicí.
Co ještě udělat
- Upravovat CV na míru pozici neznamená vytvářet 30 různých „plných“ verzí. Spíše životopis udržujte v podobě, která umožňuje improvizaci.
- Na úvod životopisu dejte stručný odstaveček O mně. V něm popíšete, kdo jste, co umíte a proč chcete danou práci dělat. Personalistu tím navnadíte na další čtení.
- Ta nejdůležitější klíčová slova v životopise zvýrazněte. Je pro ně důležité najít někoho s pokročilou znalostí Excelu? Nenechte je pátrat v hromadě odrážek a vytučněte to.
Nebojte se začít
Ostřílení „kandidáti“, tedy lidé, kteří mění práci často, se nebojí se svým životopisem kouzlit tak, aby vždy co nejvíce vyhovoval požadavkům firmy. Možná to celé berou trochu jako hru. Hledání nového zaměstnání je samozřejmě velký, poměrně závažný krok, který se neudělá sám a do něhož se musí vložit hodně energie.
Nicméně psychicky možná pomůže, když bude člověk k náborovým řízením přistupovat s lehkostí, jako k určité komunikační hře, která má svá pravidla a v níž se vyplatí používat komunikační strategie. Životopis je zahájení partie. Pokud se vám podaří, čeká vás další krok na pohovoru. Je však potřeba začít, udělat první tah. Proto se nebojte svůj životopis upravit a proškrtat a poslat ho tam, kde byste rádi pracovali.
Jobs.cz vám přeje, ať se svým životopisem uspějete. Kdyby to však nevyšlo, nevěště hlavu a hledejte dál. Máme pro vás desetitisíce dalších nabídek.