3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

„Cesta do pekla je dlážděna nejlepšími úmysly,“ zní známé rčení. Platí to i pro pracovní pohovor. Myslíte si, že jste skvěle připraveni, ale první dojem si můžete pokazit. Třeba těmito věcmi, které byly původně myšleny dobře.

1. Přehnaná řeč těla

Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… To určitě platí, ale pozor, abyste to nepřehnali.

Pokud při každé odpovědi divoce mácháte rukama, nebudete díky tomu působit energičtěji nebo jako rozený lídr. Personalista pozná, že jsou gesta umělá. Řeč těla by měla váš projev přirozeně doprovázet, ne ho přebíjet.

Buďte přirození – to je asi základní rada. I svou neverbální stránku však můžete trochu vyladit. Hlídat si, že udržujete oční kontakt, nesedíte na židli zkroucení, nesaháte si z nervozity na obličej a podobně.

Nic se však nemá přehánět. Extrémně pasivní ani extrémně aktivní řeč těla vám prostě body nepřinese.

↑„Ach, jak ráda bych spočinula na pozici, kterou nabízíte.” Tak takhle ne, přátelé.

2. Moc vysvětlujete, proč jste skončili

Je to jedna z rutinních otázek: „Co bylo důvodem vašeho odchodu z předchozí práce?“ Nikdo nechce vypadat jako fluktuant. Nebo ještě hůř – jako člověk, kterého vyhodili.

Někteří uchazeči se však rozpovídají až moc (ve snaze rozptýlit možné pochybnosti). Zahltí personalistu rozvleklou historkou na téma: „Naše vzájemné představy se nepotkaly,“ případně: „Cítím, že vážně potřebuju změnu.“

Přílišnou snahou vysvětlit, že jste skončili opravdu jen kvůli sobě a ne kvůli nespokojenosti šéfa, můžete vzbudit přesně opačný dojem. Tedy že něco nebylo v pořádku, nebo že jste odchod z předchozí firmy dosud neskousli.

  • Tip: Zkuste se nad touto otázkou zamyslet v klidu doma a připravte si k ní tři, čtyři věty. Pokud budou dávat hlavu a patu, víc není potřeba. Berte to tak, že je to prostě jen jedna z mnoha otázek, které mohou zaznít. Není třeba si z ní dělat ústředního strašáka.

3. Příliš spoléháte na improvizaci

„V člověku to buď je, nebo není. Pokud to v něm není, žádná příprava mu nepomůže.”

Řídíte se při hledání práce tímto heslem? Tedy že přirozenost je nad zlato? A že na pohovoru buď okouzlíte svou osobností, nebo vám ta pozice prostě nebyla souzená?

No, může to tak být. Pokud dokážete improvizovat, je to určitě velké plus. Na druhou stranu: vyrazit na pohovor bez přípravy a spoléhat, že jím prostě nějak proplujete, také není to pravé.

Jde o to, že na všechny otázky se vám nemusí podařit vymyslet zajímavou odpověď jen tak „z fleku“. I když si myslíte, že víte, co chcete říct, z nervozity se do toho můžete nechtěně zamotat. A další šanci napravit špatný dojem už bohužel nedostanete.

  • Pohovor trvá hodinu, což je příliš krátká doba, abyste o sobě dokázali sdělit vše. Právě proto je důležitá domácí příprava. Co chcete, aby se o vás manažer a personalista dozvěděli? Sepište si to v bodech. Na konkrétní otázky, ať už zazní jakékoliv, se vám pak bude odpovídat mnohem snáz.
  • Co personalistům vadí? Když je znát, že nevíte skoro nic o tom, co jejich firma vlastně dělá. Nebo když neumíte stručně a jasně popsat, co jste dosud dělali a s čím máte největší zkušenost.  Nebo když z vás musí páčit, proč práci u nich vlastně chcete.

» Podívejte se, jaké pozice nabízejí firmy ve vašem oboru

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

Co se děje s vaším CV poté, co odpovíte na inzerát

Odpovědět na nabídku práce zabere jen chvilku. Personalistům může zabrat až pár týdnů, než došlé životopisy pročtou a začnou zvát na pohovory. Co se  s vaším CV během této doby děje? 1. Hledají „klíčová slova“ Dvě minuty, minuta, ale někdy i jen 20 vteřin stačí personalistům na to, aby očima proskenovali váš životopis  a udělali si … číst více

30 konkrétních pozic. Kolik si vyděláte v Praze a Brně?

Možná se chystáte na pohovor, možná zatím jen nezávazně pokukujete po pracovních nabídkách. Tento přehled by se vám v každém případě mohl hodit. Podívali jsme se zblízka na to, jak se pohybují mzdy v šesti oborech (IT, výroba, bankovnictví & finance, administrativa, obchod & marketing, logistika). Vybrali jsme 30 konkrétních pozic a zjišťovali, kolik na … číst více

Novinka: Označujeme firmy, které lidem odpovídají na CV

V inzerátu píší: nástup co nejdříve. Jenže když jim pošlete životopis, neozvou se. Kdyby poslali alespoň krátkou zprávu, že vybrali někoho jiného! „Chybí mi odezva přímo z oslovené společnosti. Poděkovat za můj zájem i v případě, že už je místo obsazené, považuji za slušnost. A tu společnost to ani nic nestojí, stačí jedna věta,“ napsal … číst více

Pozice, kde vám dají home office nebo pružnou dobu

Když před vámi stojí náročný úkol, kam jej půjdete vypracovat? Podle průzkumu portálu FlexJobs dá více než polovina Američanů přednost práci z domova. Do kanceláře by zamířil pouze jeden z pěti. Jako vysvětlení zmiňovali, že v práci by je zdržovaly firemní procesy a rušili kolegové. 36 % lidí chce flexibilitu Také čeští zaměstnanci by uvítali, pokud by jim … číst více