3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

Jak se připravit na pohovor: to zajímá asi každého, kdo se na nějaký zrovna chystá. Nejspíš je vám jasné, že máte přijít včas, být hezky oblečení a usmívat se. Jenže dojem si můžete i zbytečně pokazit. Třeba těmito 3 věcmi, které byly původně myšleny dobře. Zkuste se jim vyhnout.

1. Přehnaná řeč těla

Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… To určitě platí, ale zase pozor, abyste to nepřehnali.

Pokud při každé odpovědi divoce mácháte rukama, nebudete díky tomu působit energičtěji nebo jako rozený lídr. Personalista pozná, že jsou gesta umělá a naučená. Řeč těla by měla váš projev přirozeně doprovázet, ne ho přebíjet.

Buďte přirození – to je asi základní rada. I svou neverbální stránku však můžete trochu vyladit. Tedy hlídat si, že udržujete oční kontakt, nesedíte na židli zkroucení, nesaháte si z nervozity neustále na obličej a podobně.

Nic se však nemá přehánět. Extrémně pasivní ani extrémně aktivní řeč těla vám prostě body nepřinese.

» Podívejte se na nové nabídky práce

2. Moc vysvětlujete, proč jste skončili

Je to jedna z rutinních otázek: „Co bylo důvodem vašeho odchodu z předchozí práce?“ Nikdo nechce vypadat jako fluktuant. Nebo ještě hůř – jako člověk, kterého vyhodili.

Někteří uchazeči se však rozpovídají až moc (ve snaze rozptýlit možné pochybnosti). Zahltí personalistu sáhodlouhou historkou na téma: „Naše vzájemné představy se nepotkaly,“ případně: „Cítím, že potřebuju změnu.“

Přílišnou snahou vysvětlit, že jste skončili opravdu jen kvůli sobě a ne kvůli výtkám šéfa, můžete vzbudit přesně opačný dojem. Tedy, že něco nebylo tak úplně v pořádku nebo že jste svůj odchod z předchozí firmy dosud neskousli.

  • Tip: Zkuste se nad touto otázkou zamyslet doma a připravte si k ní tři, čtyři věty. Pokud budou dávat hlavu a patu, víc není potřeba. Berte to tak, že je to prostě jen jedna z mnoha otázek, které mohou zaznít – není třeba si z ní dělat ústředního strašáka.

3. Příliš spoléháte na improvizaci

„V člověku to buď je, nebo není. A pokud to v něm není, žádná příprava mu nepomůže.” Řídíte se při hledání práce heslem, že přirozenost je hlavní trumf? A že na pohovoru buď okouzlíte svou osobností, nebo vám ta práce prostě nebyla souzená?

No, může to tak být. A pokud dokážete improvizovat, je to určitě velké plus. Na druhou stranu, vyrazit na pohovor úplně bez přípravy a spoléhat, že jím prostě nějak proplujete, to také není to pravé.

Jde o to, že na všechny otázky se vám nemusí podařit vymyslet zajímavou odpověď jen tak z hlavy. I když si myslíte, že víte, co chcete říct, z nervozity se do toho můžete nechtěně zamotat. A další šanci napravit špatný dojem už bohužel nedostanete.

  • Tip: Pohovor trvá hodinu, což je příliš krátká doba, abyste o sobě dokázali sdělit vše. Právě proto je důležitá domácí příprava – co chcete, aby se o vás manažer a personalista dozvěděli? Sepište si to v bodech. Na konkrétní otázky, ať už zazní jakékoliv, se vám pak bude odpovídat mnohem snáz.
  • Co personalistům nejvíc vadí? Když je znát, že nevíte skoro nic o tom, co jejich firma vlastně dělá. Nebo když neumíte stručně a jasně popsat, co jste dosud dělali vy a s čím máte největší zkušenosti.  Nebo když z vás musí páčit, proč tuhle práci vlastně chcete.

Čím dalším si můžete pohovor pokazit?

  • Projevujete jen minimální zájem, není z vás cítit skutečný zájem, není z vás cítit, že o tu práci vážně stojíte,
  • Skáčete do řeči: předvídáte otázky personalistů do té míry, že je nenecháte ani domluvit.
  • Máte naprosto jasno v tom, co všichni okolo dělají špatně.
  • Stěžujete si na předchozí zaměstnavatele, házíte na ně špínu.
  • Máte problém formulovat své myšlenky. Používáte moc slovních vycpávek nebo se takzvaně rádi posloucháte.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

8 schopností, kvůli kterým vás budou chtít všude

Rádi byste si zkusili jinou práci, ale při čtení inzerátů se vždy zaseknete. Přesněji řečeno: zarazí vás obavy, že nemáte potřebnou praxi, a tak vás stejně nevezmou.. Jenže firmy si nové kolegy nevybírají jen podle toho, co umí – hodně záleží i na tom, jací jsou. Tohle je 8 schopností, které uplatníte skoro všude, bez ohledu … číst více

21 otázek, které na pohovoru položte VY

Jaká otázka dělá uchazečům na pohovorech největší potíže? Často ta, která padá až na závěr. Zní: „Je něco, na co se teď chcete zeptat vy nás?“ Spoustu lidí tento dotaz zbytečně rozhodí. Nepočítali s tím, že se role mohou obrátit a nemají v hlavě připravenou žádnou dobrou otázku. Takže zrudnou a začnou koktat: „No, víte, vlastně … číst více

Co se děje s vaším CV poté, co odpovíte na inzerát

Odpovědět na nabídku práce zabere jen chvilku. Personalistům může zabrat až pár týdnů, než došlé životopisy pročtou a začnou zvát nadějné uchazeče na pohovory. Co se  ale s vaším CV během této doby děje? 1. Je to on? Není to on? Dvě minuty, minuta, ale někdy i dvacet vteřin personalistům stačí na to, aby očima proskenovali … číst více

Novinka: Označujeme firmy, které lidem odpovídají na CV

V inzerátu píší: nástup co nejdříve. Jenže když jim pošlete životopis, neozvou se. Kdyby poslali alespoň krátkou zprávu, že vybrali někoho jiného! „Chybí mi odezva přímo z oslovené společnosti. Poděkovat za můj zájem i v případě, že už je místo obsazené, považuji za slušnost. A tu společnost to ani nic nestojí, stačí jedna věta,“ napsal … číst více