3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

Jak se připravit na pohovor: to zajímá asi každého, kdo se na nějaký zrovna chystá. Nejspíš je vám jasné, že máte přijít včas, být hezky oblečení a usmívat se. Jenže dojem si můžete i zbytečně pokazit. Třeba těmito 3 věcmi, které byly původně myšleny dobře. Zkuste se jim vyhnout.

1. Přehnaná řeč těla

Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… To určitě platí, ale zase pozor, abyste to nepřehnali.

Pokud při každé odpovědi divoce mácháte rukama, nebudete díky tomu působit energičtěji nebo jako rozený lídr. Personalista pozná, že jsou gesta umělá a naučená. Řeč těla by měla váš projev přirozeně doprovázet, ne ho přebíjet.

Buďte přirození – to je asi základní rada. I svou neverbální stránku však můžete trochu vyladit. Tedy hlídat si, že udržujete oční kontakt, nesedíte na židli zkroucení, nesaháte si z nervozity neustále na obličej a podobně.

Nic se však nemá přehánět. Extrémně pasivní ani extrémně aktivní řeč těla vám prostě body nepřinese.

» Podívejte se na nové nabídky práce

2. Moc vysvětlujete, proč jste skončili

Je to jedna z rutinních otázek: „Co bylo důvodem vašeho odchodu z předchozí práce?“ Nikdo nechce vypadat jako fluktuant. Nebo ještě hůř – jako člověk, kterého vyhodili.

Někteří uchazeči se však rozpovídají až moc (ve snaze rozptýlit možné pochybnosti). Zahltí personalistu sáhodlouhou historkou na téma: „Naše vzájemné představy se nepotkaly,“ případně: „Cítím, že potřebuju změnu.“

Přílišnou snahou vysvětlit, že jste skončili opravdu jen kvůli sobě a ne kvůli výtkám šéfa, můžete vzbudit přesně opačný dojem. Tedy, že něco nebylo tak úplně v pořádku nebo že jste svůj odchod z předchozí firmy dosud neskousli.

  • Tip: Zkuste se nad touto otázkou zamyslet doma a připravte si k ní tři, čtyři věty. Pokud budou dávat hlavu a patu, víc není potřeba. Berte to tak, že je to prostě jen jedna z mnoha otázek, které mohou zaznít – není třeba si z ní dělat ústředního strašáka.

3. Příliš spoléháte na improvizaci

„V člověku to buď je, nebo není. A pokud to v něm není, žádná příprava mu nepomůže.” Řídíte se při hledání práce heslem, že přirozenost je hlavní trumf? A že na pohovoru buď okouzlíte svou osobností, nebo vám ta práce prostě nebyla souzená?

No, může to tak být. A pokud dokážete improvizovat, je to určitě velké plus. Na druhou stranu, vyrazit na pohovor úplně bez přípravy a spoléhat, že jím prostě nějak proplujete, to také není to pravé.

Jde o to, že na všechny otázky se vám nemusí podařit vymyslet zajímavou odpověď jen tak z hlavy. I když si myslíte, že víte, co chcete říct, z nervozity se do toho můžete nechtěně zamotat. A další šanci napravit špatný dojem už bohužel nedostanete.

  • Tip: Pohovor trvá hodinu, což je příliš krátká doba, abyste o sobě dokázali sdělit vše. Právě proto je důležitá domácí příprava – co chcete, aby se o vás manažer a personalista dozvěděli? Sepište si to v bodech. Na konkrétní otázky, ať už zazní jakékoliv, se vám pak bude odpovídat mnohem snáz.
  • Co personalistům nejvíc vadí? Když je znát, že nevíte skoro nic o tom, co jejich firma vlastně dělá. Nebo když neumíte stručně a jasně popsat, co jste dosud dělali vy a s čím máte největší zkušenosti.  Nebo když z vás musí páčit, proč tuhle práci vlastně chcete.

Čím dalším si můžete pohovor pokazit?

  • Projevujete jen minimální zájem, není z vás cítit skutečný zájem, není z vás cítit, že o tu práci vážně stojíte,
  • Skáčete do řeči: předvídáte otázky personalistů do té míry, že je nenecháte ani domluvit.
  • Máte naprosto jasno v tom, co všichni okolo dělají špatně.
  • Stěžujete si na předchozí zaměstnavatele, házíte na ně špínu.
  • Máte problém formulovat své myšlenky. Používáte moc slovních vycpávek nebo se takzvaně rádi posloucháte.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

Stáhněte si: 3 šablony životopisů

Pokud hledáte práci, nejspíš řešíte, jak ozvlášnit svůj životopis. Jakou grafiku a barvy použít, jak přehledně vypíchnout to, v čem jste nejlepší. Ve spolupráci s grafikem jsme pro vás vytvořili 3 šablony, které si můžete stáhnout a upravit dle libosti. Po dokončení úprav doporučujeme životopis převést do PDF. 1. Šablona CV pro kreativce » Stáhnout … číst více

5 důvodů, proč se vám vyplatí koukat po inzerátech i v létě

Myslíte si, že hledat práci během července a srpna je ztráta času? Že na skutečně zajímavé nabídky narazíte až v září? To je jen mýtus. V létě firmy vystavují v podstatě stejně nabídek, jako kdykoliv jindy. Třeba proto, že se potřebují připravit na podzim. Hlavní výhodou prázdninového hledání ale je, že na inzeráty odpovídá méně lidí. Utkáte se … číst více

4 kroky, které vás dovedou k práci v Electroworldu

Jen z inzerátu se určité věci nedozvíte. Třeba to, co přesně vás čeká první dny a týdny v nové práci nebo v čem spočívá úvodní zaškolení. Společnost Electroworld, která má v ČR 18 obchodů se spotřební elektronikou, se rozhodla trochu odkrýt své zákulisí. Školitelé Kateřina Fousková a Pavel Nykodým popisují čtyři kroky, kterými si nováčci postupně projdou. Oba to … číst více

5 tipů, jak být na pohovoru za hvězdu

Můžete se připravit na jedničku s hvězdičkou, ale stejně to nemusí stačit. Na pracovních pohovorech jde totiž i o „chemii“. To, jak na personalistu a manažera zapůsobíte, můžete ovlivnit třeba následujícími triky. A možná vás příjemně překvapí, že to není žádná raketová věda! 1. Udělejte si tahák Ve škole nás za taháky hubovali. Jenže už dávno … číst více