Co by mělo mít CV projektového nebo produktového manažera? Genezi nebo executive summary

Jsou povolání, na která nelze tak úplně vystudovat. Být projektovým nebo produktovým manažerem se člověk učí praxí. Zvlášť v IT oboru. Proto ve výběrovém řízení nejspíš uspěje, když do životopisu popíše své zkušenosti, prostě to, co má za sebou. A klidně podrobně. Jak to vypadá?

V minulosti jsme psali o tom, že životopis je něco jako příběh, který o sobě kandidát vypráví. V případě manažerů to platí dvojnásob. Jsou to totiž pozice, které vyžadují celou řadu zkušeností.

Řízení projektu nebo vývoj produktu zejména v IT oboru chce nejen odborné znalosti, ale také schopnost sladit komunikaci a postřehy mnoha lidí, ať už z týmu nebo mimo něj. K takové roli je nutné dospět. A právě tuto genezi, neboli to, co člověka profesně utvářelo, je potřeba dostat do CV. Což mimo jiné znamená, že u pozic v jednotlivých firmách nestačí napsat: „Pracoval/s jsem s týmem tolika a tolika lidí“, ale i, jaké byly úkoly týmu a jakou roli při jejich plnění kandidát sehrál.

Na začátku životopisu u manažerských pozic také personalisté očekávají tzv. executive summary, tedy krátké pojednání o sobě. V něm by nemělo chybět:

  • Co kandidáta na práci baví.
  • V čem bude pro firmu přínosem.
  • Proč chce získat danou pozici.
  • Čeho chce na ní dosáhnout.

 Jak executive summary vypadá? Třeba takto:

Jako Product Manager vidím většinou ihned, co na uživatele funguje a co ne. Je to dynamická práce, a to mě na ní baví. Když poznám dostatečně produkt, jak zapadá do potřeb uživatelů i co by měl umět z hlediska firmy, dokážu jeho vývoj směřovat k požadovaným cílům. V tomto ohledu mi vyhovuje určitá svoboda, kdy je na mě, jak s týmem včetně vývojářů tohoto cíle dosáhnu. Jsem schopen/na si svá stanoviska obhájit, ale také přiznat, když vytyčený směr nevede k požadovaným výsledkům a je potřeba zvolit jinou cestu. Své zkušenosti rád/a zúročím u vás ve firmě, jejíž produkty mi vždycky přišly pružně reagující na změny na trhu i očekávání zákazníků. Ty se stále zrychlují, což mi vyhovuje. Nemám rád/a dlouhé přešlapování na místě a nekonečné testování, ale rychlý agilní vývoj.

Geneze v praxi: pěkně všechno vypište

V tomto případě platí, že více je více. Tedy s rozmyslem. S klasickým CV má životopis produktového nebo projektového manažera společné to, že se uvádějí pracovní zkušenosti od nejmladší po nejstarší. Nezapomeňte také napsat, pro jakou firmu a od kdy do kdy jste pro ni pracovali.

Zvažte, jaké pracovní zkušenosti do CV zařadíte. Není nutné zmiňovat kdejakou brigádu, nicméně už byla řeč o kariérním vývoji, kterým musel kandidát projít, aby se dostal až sem. Pokud ho bude CV odrážet včetně začátků na juniorských pozicích, o nichž není ovšem potřeba se košatě rozepisovat, může vám to přidat body.

Slovy naopak nešetřete v případě posledních dvou tří pracovních zkušeností. U těch se vyplatí podrobněji rozebrat, na jakých produktech a projektech jste pracovali, popsat svou roli v nich a uvést, čeho jste s týmem dosáhli vzhledem ke stanoveným cílům. Když připojíte i informaci o nástrojích a metodikách, se kterými pracujete, bude si moct personalista udělat opět o něco detailnější obrázek toho, co máte za sebou a co umíte.

Nebojácné nátury mohou do CV přidat dokonce i to, co se na projektech nepovedlo, ovšem ideálně s odůvodněním proč. Například se nenaplnil některý z předpokladů, ale mohlo se i stát, že trh prošel rychlou nečekanou změnou, o kterých v poslední době není nouze.

Pro lepší představu uvádíme smyšlený příklad jako vzor:  

Firma: Lékaři po ruce s.r.o.

Pozice: Product owner

Období: 10/2018 – současnost

Popis pozice:

Jsem součástí agilního týmu složeného ze čtyř vývojářů, Scrum Mastera a UX designéra. Naším produktem je webový portál www.lekariporuce.cz, který funguje jako platforma pro vyšetření on-line. Úkolem mého týmu bylo zvýšit počet uživatelů. To se nám v posledním necelém roce povedlo, a to o 25 % podle plánu, takže nyní je jich přes 10 000 měsíčně. Co se nám bohužel nedaří, je zvýšit zpětnou vazbu klientů na tuto službu, očekávali jsme jejich větší zapojení. V současné době proto pracujeme na formě dotazníku, jenž klientům chodí po využití služby, a systému odměn pro ty, kteří odpovídají pravidelně.

Zodpovídám za:

  • Nastavení cílů a jejich plnění – Roadmapa a OKR
  • Aby produkt přinesl hodnotu uživatelům i firmě
  • Prioritizaci backlogu pro vývoj
  • Vedení discovery procesu – ověřování hypotéz, uživatelský výzkum, vyhodnocování experimentů
  • Sladění mezi dalšími produktovými týmy

 Pracuji s:

  • JIRA / Confluence
  • Google Analytics, Qlik, Metabase
  • Miro
  • Figma, Sketch
  • Google Optimize
  • OKR
  • Roadmapa „Now, Next, Future“

Dovednosti: v oboru až do konce

Stejně jako v klasickém CV můžete do této kolonky uvést jazykové znalosti, zvlášť pokud se ucházíte o pozici v mezinárodní firmě. Nemá ale cenu psát tam banální znalosti, jako je Word, Excel jen, pokud jde o pokročilou znalost používání. 

Zároveň ovšem nezapomeňte do této sekce uvést veškeré zdroje vzdělávání v oboru. V dnešní době existuje spousta on-line kanálů, ať už jsou to videa, podcasty, či účty na sociálních sítí lidí z oboru. Nevynechejte pochopitelně ani svoji účast na konferencích. Pomůže vše, co dokáže váš zájem o rozvíjející se problematiku. 

Jestli chcete skvělou práci, nestačí mít dobrý životopis. Chce to skvělý. Rozešlete ho na zajímavé nabídky, které pro vás Jobs.cz má. 

 

Další články k tématu

Druhá půlka CV. Prodejte své dovednosti, vlastnosti a zájmy

Při psaní životopisu je důležité popsat nejen praxi a vzdělání, ale také dovednosti a vlastnosti. Dát trochu najevo, kdo jste. Firmy totiž namísto robotů hledají opravdové lidi. Jak nechat ze životopisu „vykouknout“ svou osobnost, a přitom nepůsobit zoufale, vlezle, příliš sebevědomě nebo jako příručka marketingu? « 3 minuty čtení » Druhou půlkou životopisu myslíme vše, co … číst více

7 signálů, že už je opravdu čas na změnu práce

Jste v práci nespokojení, ale pandemie vaši chuť na změnu zahnala do kouta. Říkali jste si, že můžete být rádi, že vůbec nějakou práci máte, a nechtěli jste riskovat změnu v tomto turbulentním období? Nebo jste si nedávno našli novou práci, ale trpíte tam. Jak rozpoznat, kdy už opravdu potřebujete změnu? Kdy je zkrátka lepší zvednout kotvy … číst více

Firma po vás chce referenční kontakty? Zkuste toho využít

Práce snů je na dosah ruky. Přitom stačí tak málo. Personalista vás žádá o referenční kontakty, tudíž telefonní čísla na důvěryhodné osoby, které mohou potvrdit vaše schopnosti. Jak se máte zachovat a jakých chyb se při jejich poskytování vyvarovat?  Reference může hrát v náboru klíčovou roli. Jeden dva telefonáty vám dokáží pomoci k úspěchu. Musíte … číst více

Víte, jak výrazně zvýšit svou šanci získat skvělou práci? Založte si u nás profil

Máte na Jobs.cz svůj profil? A mohli bychom ho vidět? Ne? To je škoda. Ať už totiž sháníte práci intenzivně, nebo se po nových nabídkách díváte spíš sem tam, vyplatí se vám založit si u nás profil. Velmi vám to pomůže najít skvělé místo. Jak na to a jaké to má výhody, jsme pro vás … číst více