Jsou povolání, na která nelze tak úplně vystudovat. Být projektovým nebo produktovým manažerem se člověk učí praxí. Zvlášť v IT oboru. Proto ve výběrovém řízení nejspíš uspěje, když do životopisu popíše své zkušenosti, prostě to, co má za sebou. A klidně podrobně. Jak to vypadá?
V minulosti jsme psali o tom, že životopis je něco jako příběh, který o sobě kandidát vypráví. V případě manažerů to platí dvojnásob. Jsou to totiž pozice, které vyžadují celou řadu zkušeností.
Řízení projektu nebo vývoj produktu zejména v IT oboru chce nejen odborné znalosti, ale také schopnost sladit komunikaci a postřehy mnoha lidí, ať už z týmu nebo mimo něj. K takové roli je nutné dospět. A právě tuto genezi, neboli to, co člověka profesně utvářelo, je potřeba dostat do CV. Což mimo jiné znamená, že u pozic v jednotlivých firmách nestačí napsat: „Pracoval/s jsem s týmem tolika a tolika lidí“, ale i, jaké byly úkoly týmu a jakou roli při jejich plnění kandidát sehrál.
Na začátku životopisu u manažerských pozic také personalisté očekávají tzv. executive summary, tedy krátké pojednání o sobě. V něm by nemělo chybět:
- Co kandidáta na práci baví.
- V čem bude pro firmu přínosem.
- Proč chce získat danou pozici.
- Čeho chce na ní dosáhnout.
Jak executive summary vypadá? Třeba takto:
Jako Product Manager vidím většinou ihned, co na uživatele funguje a co ne. Je to dynamická práce, a to mě na ní baví. Když poznám dostatečně produkt, jak zapadá do potřeb uživatelů i co by měl umět z hlediska firmy, dokážu jeho vývoj směřovat k požadovaným cílům. V tomto ohledu mi vyhovuje určitá svoboda, kdy je na mě, jak s týmem včetně vývojářů tohoto cíle dosáhnu. Jsem schopen/na si svá stanoviska obhájit, ale také přiznat, když vytyčený směr nevede k požadovaným výsledkům a je potřeba zvolit jinou cestu. Své zkušenosti rád/a zúročím u vás ve firmě, jejíž produkty mi vždycky přišly pružně reagující na změny na trhu i očekávání zákazníků. Ty se stále zrychlují, což mi vyhovuje. Nemám rád/a dlouhé přešlapování na místě a nekonečné testování, ale rychlý agilní vývoj.
Geneze v praxi: pěkně všechno vypište
V tomto případě platí, že více je více. Tedy s rozmyslem. S klasickým CV má životopis produktového nebo projektového manažera společné to, že se uvádějí pracovní zkušenosti od nejmladší po nejstarší. Nezapomeňte také napsat, pro jakou firmu a od kdy do kdy jste pro ni pracovali.
Zvažte, jaké pracovní zkušenosti do CV zařadíte. Není nutné zmiňovat kdejakou brigádu, nicméně už byla řeč o kariérním vývoji, kterým musel kandidát projít, aby se dostal až sem. Pokud ho bude CV odrážet včetně začátků na juniorských pozicích, o nichž není ovšem potřeba se košatě rozepisovat, může vám to přidat body.
Slovy naopak nešetřete v případě posledních dvou tří pracovních zkušeností. U těch se vyplatí podrobněji rozebrat, na jakých produktech a projektech jste pracovali, popsat svou roli v nich a uvést, čeho jste s týmem dosáhli vzhledem ke stanoveným cílům. Když připojíte i informaci o nástrojích a metodikách, se kterými pracujete, bude si moct personalista udělat opět o něco detailnější obrázek toho, co máte za sebou a co umíte.
Nebojácné nátury mohou do CV přidat dokonce i to, co se na projektech nepovedlo, ovšem ideálně s odůvodněním proč. Například se nenaplnil některý z předpokladů, ale mohlo se i stát, že trh prošel rychlou nečekanou změnou, o kterých v poslední době není nouze.
Pro lepší představu uvádíme smyšlený příklad jako vzor:
Firma: Lékaři po ruce s.r.o.
Pozice: Product owner
Období: 10/2018 – současnost
Popis pozice:
Jsem součástí agilního týmu složeného ze čtyř vývojářů, Scrum Mastera a UX designéra. Naším produktem je webový portál www.lekariporuce.cz, který funguje jako platforma pro vyšetření on-line. Úkolem mého týmu bylo zvýšit počet uživatelů. To se nám v posledním necelém roce povedlo, a to o 25 % podle plánu, takže nyní je jich přes 10 000 měsíčně. Co se nám bohužel nedaří, je zvýšit zpětnou vazbu klientů na tuto službu, očekávali jsme jejich větší zapojení. V současné době proto pracujeme na formě dotazníku, jenž klientům chodí po využití služby, a systému odměn pro ty, kteří odpovídají pravidelně.
Zodpovídám za:
- Nastavení cílů a jejich plnění – Roadmapa a OKR
- Aby produkt přinesl hodnotu uživatelům i firmě
- Prioritizaci backlogu pro vývoj
- Vedení discovery procesu – ověřování hypotéz, uživatelský výzkum, vyhodnocování experimentů
- Sladění mezi dalšími produktovými týmy
Pracuji s:
- JIRA / Confluence
- Google Analytics, Qlik, Metabase
- Miro
- Figma, Sketch
- Google Optimize
- OKR
- Roadmapa „Now, Next, Future“
Dovednosti: v oboru až do konce
Stejně jako v klasickém CV můžete do této kolonky uvést jazykové znalosti, zvlášť pokud se ucházíte o pozici v mezinárodní firmě. Nemá ale cenu psát tam banální znalosti, jako je Word, Excel jen, pokud jde o pokročilou znalost používání.
Zároveň ovšem nezapomeňte do této sekce uvést veškeré zdroje vzdělávání v oboru. V dnešní době existuje spousta on-line kanálů, ať už jsou to videa, podcasty, či účty na sociálních sítí lidí z oboru. Nevynechejte pochopitelně ani svoji účast na konferencích. Pomůže vše, co dokáže váš zájem o rozvíjející se problematiku.
Jestli chcete skvělou práci, nestačí mít dobrý životopis. Chce to skvělý. Rozešlete ho na zajímavé nabídky, které pro vás Jobs.cz má.