Založil startup, dnes vede nadnárodní korporaci

Společnost YSoft vznikla v roce 2000 na Masarykově univerzitě v Brně jako studentský projekt. Dnes má firma pobočky po celém světě, zaměstnává přes 230 lidí a její technologii používá přes 8.000 organizací. Založil ji Václav Muchna v žádné jiné firmě nikdy nepracoval. Jeho příběh zahrnuje vyhazov ze školy, neúspěch, vytrvalost i touhu změnit svět. A co doporučuje studentům? „Začněte makat co nejdřív. Ne kvůli penězům, i když ty nejsou k zahození, ale proto, abyste se otrkali v komerčním světě.“

» 4 minuty čtení «

Muchna (14)

↑ Václav Muchna založil firmu YSoft ještě na vysoké. „Startupy, které si myslí, že zbytek světa přemýšlí jako ony, jsou odsouzeny k zániku.”

Jobs.cz: Co vám pomohlo dostat YSoft z podoby studentského projektu až tam, kde je nyní?

Touha. Touha udělat něco velkého. Touha změnit svět. To je to, co nám umožnilo – a umožňuje dál – překonávat všechny chyby, kterých se dopouštíme. Cesta od studentského startupu přes solidní českou firmu až k firmě se západními standardy fungování je totiž doslova poseta omyly a cimrmanovskými zjištěními ve smyslu: „přátelé, tudy cesta opravdu nevede“. Myslím, že v akademickém prostředí se tomu říká výzkum; v prostředí rodinném, že zkušenosti jsou nepřenositelné.

Jobs.cz: Co byla nejtěžší věc, kterou bylo třeba překonat?

Neúspěch. Před stávajícím produktem SafeQ, se kterým lze říct, že jsme dobyli svět, bylo pět jiných projektů, z nichž ani jeden nevyšel. A když ten poslední projekt před SafeQ skončil tím, že nám slovenský partner ukradl servery, a my jsme dlužili zaměstnancům, za nájem, za internet, bylo opravdu těžké vstát a zkusit to znovu.

Jobs.cz: Bez čeho se úspěšný startup neobejde?

Budu se opět opakovat. Musí chtít, mít vytrvalost, musí umět poslouchat. Startupy, které věří, že zbytek světa přemýšlí stejně jako ony, má stejné zájmy, priority a potřeby, takové startupy jsou odsouzeny k zániku.Technické a technologické startupy potřebují někoho, kdo rozumí prodeji a marketingu. To je samo o sobě výzva, protože mám občas pocit, že v naší vlasti globálnímu marketingu nerozumí nikdo. Hlavní princip je v tom, že IT kluci a holky přemýšlejí ve funkcionalitách. Jsme hrdí na to, že náš produkt umí to a to. Ale to zákazníky nezajímá. Je zajímá, jaký jejich problém řešíte, kolik díky vašemu produktu ušetří nebo vydělají. A to je pohled, který v technologických startupech často chybí. V pokročilejším stádiu rozvoje, řekněme někde kolem 30 až 60 milionů korun obratu, pak úspěšný startup potřebuje řídit finance. Tedy mít finančního mága, který nastaví finanční reporting, řízení a optimalizaci cash flow.

Jobs.cz: Když si člověk usmyslí, že by podobně jako vy chtěl jít svojí cestou, odkud začít?

V první řadě by si měl říct, jestli se bojí nebo ne. Je to, jako když skáčete třeba na lyžích. Když dostanete strach v bodě, kde se už opravdu musíte odrazit, tak vám změknou nohy a vy si dáte na hubu. Můj recept byl dělat to pořádně a nebát se. Velkou výhodu mají studenti, protože na škole nebo čerstvě po ní v podstatě nemají co ztratit. Životní úroveň, rodina, splátky bytu – nic z toho je netrápí. Čím jsou starší, tím víc to může bolet.

Jobs.cz: Napadá vás něco, co byste doporučil každému studentovi?

Praxi. Akademická sféra dnes produkuje inteligentní, leč prakticky nepoužitelné lidi. Kromě spousty užitečných věcí, jako je například abstraktní myšlení, univerzity učí spoustu nesmyslů. Tak například diplomky a bakalářky, které mají limit minimálního počtu stránek. Kdo je na ty dlouhé litanie ve firmě zvědavý? Kdo na to má čas? My naopak oceňujeme schopnost vyjádřit myšlenku stručně, jasně a výstižně. U vyšších akademických titulů je pak hlavním kritériem hodnocení výzkumu, počet a prestiž publikací. Nikoho ale nezajímá, jestli je vyzkoumaná věc k něčemu, jestli ji někdo opravdu použije. Ve firmách s tímto přístupem zkrachujete.

Jobs.cz: Spolupracuje YSoft se studenty nebo vysokými školami?

V YSoftu máme roční budget na práci s univerzitami kolem pěti milionů. To zahrnuje i částečné úvazky pro studenty a dva moje kolegy, kteří mají jako hlavní pracovní náplň studenty a společné projekty s univerzitami. Máme vypsáno a vedeme přes patnáct bakalářských a diplomových prací, na konci roku očekáváme, že jich bude přes třicet. Moje doporučení pro studenty tedy je: začněte makat co nejdřív. Ne kvůli penězům, i když ty nejsou k zahození, ale proto, abyste se otrkali v komerčním světě. Neboť vězte, že komerční svět vyznává jiné hodnoty, má jiná měřítka úspěchu a funguje prostě jinak. Oba světy, jak akademický, tak komerční, jsou fascinující, tak se nebojte ponořit do obou. Podotýkám, že mě po pár letech z univerzity zcela právoplatně vyrazili.

Nela Wurmová

Další články k tématu

5 častých chyb začínajících podnikatelů

Uvažujete o startu vlastního podnikání? Dejte si pozor na 5 nejčastějších chyb – například ohledně prodeje, nahodilého marketingu nebo posedlosti dokonalostí produktu. Chyby představuje poradce podnikatelů Filip Dřímalka. Začínající podnikatelé mohou do 5. května přihlásit přihlásit do projektu T-Mobile Rozjezdy. Vítězové regionálních kol získají praktické ceny, které jim pomohou při startu byznysu. Partnerem Rozjezdů je letos i portál Jobs.cz. „Pokud … číst více

Největší mýtus? Že podnikatel musí riskovat

Původně měla namířeno do nemocnice, ale práce s nemocnými ji psychicky vyčerpávala. Dnes má třiatřicetiletá Barbora Rektorová cateringovou firmu s luxusním sushi, které vám připraví přímo před očima na firemním večírku nebo doma v kuchyni. A o podnikání mluví příjemně realisticky. Však si to přečtěte sami. ↑ Barbora Rektorová, zakladatelka firmy Sushiqueeen, se svým kolegou … číst více

5 nej kariérních článků, které stojí za přečtení

Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, … číst více

Podnikat začal ve 13. Jak se mu byznys daří dnes?

Mladý úspěšný podnikatel. Nálepka, která na Lukáše Kořínka sedí jako ulitá, on sám je na ni ale už alergický. Je pravdou, že firmy si ho díky jeho práci všimly ještě v době, kdy sám nemohl ani podepsat smlouvu. Když ho pozvali do Siemensu na schůzku, málem jej vyhodili – čekali ostříleného profesionála a ne nezkušeného kluka. … číst více