Uvažujete o startu vlastního podnikání? Dejte si pozor na 5 nejčastějších chyb – například ohledně prodeje, nahodilého marketingu nebo posedlosti dokonalostí produktu. Chyby představuje poradce podnikatelů Filip Dřímalka.
Začínající podnikatelé mohou do 5. května přihlásit přihlásit do projektu T-Mobile Rozjezdy. Vítězové regionálních kol získají praktické ceny, které jim pomohou při startu byznysu. Partnerem Rozjezdů je letos i portál Jobs.cz.
„Pokud ve vás už delší dobu hlodá zájem o podnikání, přijďte na jeden ze seminářů v rámci projektu Rozjezdy a uvidíte, že lidí jako vy je spousta. A že stejně jako desítkám lidí v minulých letech pomůžeme začít i vám,“ říká Filip Dřímalka.
1. Rozhodování
Lidé vnímají rozhodnutí „začnu podnikat“ jako závažné a s určitým stupněm rizika. Proto se rozhodují, obávají, ptají, zjišťují. Známe spoustu příkladů, kdy úspěšní podnikatelé začali podnikat pouze proto, že je k tomu něco donutilo. Přitom jsou úspěšní a zcela se v podnikání realizují. Tito lidé ve svých životopisech říkají, že rozhodnutí začít podnikat bylo to nejlepší v jejich životě. Tak proč to nezkusit také? Podnikání ve většině případů neznamená nutnost vysokých investic nebo velké míry rizika. Můžete začít s málem.
2. Příliš dlouhé vymýšlení „dokonalého produktu“
Žádný produkt ani služba není dokonalá. Naopak – čím dokonalejší produkt se snažíme vymyslet, tím více se zbavujeme možnosti, aby nám zákazníci dávali zpětnou vazbu a produkt zdokonalovali spolu s námi. Ne nadarmo mají ty nejúspěšnější firmy ve své filozofii heslo „Hotová věc je lepší než věc dokonalá“.
Tip: Jděte na trh co nejdříve
V současné době se u mnoha začínajících firem uplatňuje princip tzv. lean startup – štíhlá firma. Princip je jednoduchý – jít s produktem na trh co nejdříve, sbírat zpětnou vazbu a na jejím základě produkt inovovat a vylepšovat. Někdy nemusíte chodit ani na trh, můžete váš výrobek či službu poskytnout několika zástupcům vaší cílové skupiny (pozor – nikoli pouze přátelům a rodině, ti vám často řeknou jen to pozitivní) a sledovat, zda ji využívají, jsou s ní spokojení a zda by si za ni byli ochotni zaplatit.
Tip: Nejdřív prodat, potom dodat
Existuje i jedna extrémní cesta – „nejdřív dodat, potom prodat“. Vytvořte si popis plánovaného produktu v prezentaci nebo na internetové stránce. Potom sledujte, zda chodí poptávky, zda někoho váš produkt zajímá a zda by si ho na základě prezentace koupil.
3. Obava z prodeje
Z počátku stojí podnikání na osobě podnikatele. Ten je několika osobami najednou – ředitelem tvořícím strategii, marketérem tvořícím reklamu, uklízečkou, skladníkem jezdícím pro náplně do tiskárny. A kromě toho i obchodníkem prodávajícím produkt. Nenechte se mýlit – i zakladatelé online podnikání musí prodávat. Musí prodat své myšlenky programátorům, musí navazovat partnerství, musí prodávat po internetu.
Tip: Nebojte se odmítnutí
Obchodovat či prodávat ale není nic špatného. Pokud jste si jisti kvalitou vašeho produktu, prodejem vaší služby vlastně pomáháte svým zákazníkům. Problém bývá v obavě z odmítnutí, z neúspěchu. Je jednodušší přepisovat text na internetových stránkách nebo připravovat nový leták, než zvednout telefon a zavolat zákazníkovi.
4. Nahodilý marketing a propagace
Mnoho podnikatelů vyhodilo spoustu peněz za neúčinnou reklamu jen proto, že jim obchodní zástupce z nějakého média, reklamní agentury nebo internetové firmy slíbil modré z nebe. Je lepší na začátku investovat více do kvalitních rad a na jejich základě pak nakupovat propagaci a reklamu. Oslovujte lidi s referencemi (Magdalena Čevelová, Robert Vlach a podobné). Jejich služby sice nejsou nejlevnější, ale vytvoříte si tak kvalitní základy, na nichž můžete stavět.
Důkladně měřte, kolik jste do určitého druhu reklamy vložili a kolik obchodů (zisku!) vám to přineslo. Vzdělávejte se, choďte na různé akce a bavte se s podnikateli, kteří si tímto prošli před vámi.
5. Nedostatek peněz, lidí, dodavatelů
Pokud máte nedostatek financí, zkuste sehnat investora nebo úvěr z banky. Ten může být z dlouhodobého hlediska daleko výhodnější než investice, protože vám nebude v budoucnu ukrajovat ze zisku a hlavně je daleko dostupnější (v dnešní době si na rozjezd můžete půjčit i na občanský průkaz). Zkoušejte i různé formy regionální podpory začínajícím podnikatelům.
Tip: Nabízejte brigády
Pokud máte nedostatek dobrých lidí, zkoušejte alternativy – nabízet dobrým lidem podíl na firmě, vyzkoušet alternativní úvazky – brigády nebo částečné úvazky. Když najímáte lidi, najímejte dobře, důvěřujte intuici a pořádně je vyzkoušejte (například v rámci výběrového řízení zadávejte úkoly, nechávejte si vypracovat dokumenty, ať se zájemci o práci ukážou).
Tip: Zajímavé weby
Pokud nemáte kvalitní dodavatele, musíte hledat a zkoušet. V dnešní globalizované době můžete hledat kdekoli na světě. Díky serverům jako je alibaba.com (výrobky) nebo www.odesk.com (služby) najdete dodavatele téměř čehokoli, téměř kdekoli.
Filip Dřímalka, drimalka.com