5 častých chyb začínajících podnikatelů

Uvažujete o startu vlastního podnikání? Dejte si pozor na 5 nejčastějších chyb – například ohledně prodeje, nahodilého marketingu nebo posedlosti dokonalostí produktu. Chyby představuje poradce podnikatelů Filip Dřímalka.

shutterstock_91546925

Začínající podnikatelé mohou do 5. května přihlásit přihlásit do projektu T-Mobile Rozjezdy. Vítězové regionálních kol získají praktické ceny, které jim pomohou při startu byznysu. Partnerem Rozjezdů je letos i portál Jobs.cz.

„Pokud ve vás už delší dobu hlodá zájem o podnikání, přijďte na jeden ze seminářů v rámci projektu Rozjezdy a uvidíte, že lidí jako vy je spousta. A že stejně jako desítkám lidí v minulých letech pomůžeme začít i vám,“ říká Filip Dřímalka.

1. Rozhodování

Lidé vnímají rozhodnutí „začnu podnikat“ jako závažné a s určitým stupněm rizika. Proto se rozhodují, obávají, ptají, zjišťují. Známe spoustu příkladů, kdy úspěšní podnikatelé začali podnikat pouze proto, že je k tomu něco donutilo. Přitom jsou úspěšní a zcela se v podnikání realizují. Tito lidé ve svých životopisech říkají, že rozhodnutí začít podnikat bylo to nejlepší v jejich životě. Tak proč to nezkusit také? Podnikání ve většině případů neznamená nutnost vysokých investic nebo velké míry rizika. Můžete začít s málem.

2. Příliš dlouhé vymýšlení „dokonalého produktu“

Žádný produkt ani služba není dokonalá. Naopak – čím dokonalejší produkt se snažíme vymyslet, tím více se zbavujeme možnosti, aby nám zákazníci dávali zpětnou vazbu a produkt zdokonalovali spolu s námi. Ne nadarmo mají ty nejúspěšnější firmy ve své filozofii heslo „Hotová věc je lepší než věc dokonalá“.

Tip: Jděte na trh co nejdříve

V současné době se u mnoha začínajících firem uplatňuje princip tzv. lean startup – štíhlá firma. Princip je jednoduchý – jít s produktem na trh co nejdříve, sbírat zpětnou vazbu a na jejím základě produkt inovovat a vylepšovat. Někdy nemusíte chodit ani na trh, můžete váš výrobek či službu poskytnout několika zástupcům vaší cílové skupiny (pozor – nikoli pouze přátelům a rodině, ti vám často řeknou jen to pozitivní) a sledovat, zda ji využívají, jsou s ní spokojení a zda by si za ni byli ochotni zaplatit.

Tip: Nejdřív prodat, potom dodat

Existuje i jedna extrémní cesta – „nejdřív dodat, potom prodat“. Vytvořte si popis plánovaného produktu v prezentaci nebo na internetové stránce. Potom sledujte, zda chodí poptávky, zda někoho váš produkt zajímá a zda by si ho na základě prezentace koupil.

3. Obava z prodeje

Z počátku stojí podnikání na osobě podnikatele. Ten je několika osobami najednou – ředitelem tvořícím strategii, marketérem tvořícím reklamu, uklízečkou, skladníkem jezdícím pro náplně do tiskárny. A kromě toho i obchodníkem prodávajícím produkt.  Nenechte se mýlit – i zakladatelé online podnikání musí prodávat. Musí prodat své myšlenky programátorům, musí navazovat partnerství, musí prodávat po internetu.

Tip: Nebojte se odmítnutí

Obchodovat či prodávat ale není nic špatného. Pokud jste si jisti kvalitou vašeho produktu, prodejem vaší služby vlastně pomáháte svým zákazníkům. Problém bývá v obavě z odmítnutí, z neúspěchu. Je jednodušší přepisovat text na internetových stránkách nebo připravovat nový leták, než zvednout telefon a zavolat zákazníkovi.

4. Nahodilý marketing a propagace

Mnoho podnikatelů vyhodilo spoustu peněz za neúčinnou reklamu jen proto, že jim obchodní zástupce z nějakého média, reklamní agentury nebo internetové firmy slíbil modré z nebe. Je lepší na začátku investovat více do kvalitních rad a na jejich základě pak nakupovat propagaci a reklamu. Oslovujte lidi s referencemi (Magdalena Čevelová, Robert Vlach a podobné). Jejich služby sice nejsou nejlevnější, ale vytvoříte si tak kvalitní základy, na nichž můžete stavět.

Důkladně měřte, kolik jste do určitého druhu reklamy vložili a kolik obchodů (zisku!) vám to přineslo. Vzdělávejte se, choďte na různé akce a bavte se s podnikateli, kteří si tímto prošli před vámi.

5. Nedostatek peněz, lidí, dodavatelů

Pokud máte nedostatek financí, zkuste sehnat investora nebo úvěr z banky. Ten může být z dlouhodobého hlediska daleko výhodnější než investice, protože vám nebude v budoucnu ukrajovat ze zisku a hlavně je daleko dostupnější (v dnešní době si na rozjezd můžete půjčit i na občanský průkaz). Zkoušejte i různé formy regionální podpory začínajícím podnikatelům.

Tip: Nabízejte brigády

Pokud máte nedostatek dobrých lidí, zkoušejte alternativy – nabízet dobrým lidem podíl na firmě, vyzkoušet alternativní úvazky – brigády nebo částečné úvazky. Když najímáte lidi, najímejte dobře, důvěřujte intuici a pořádně je vyzkoušejte (například v rámci výběrového řízení zadávejte úkoly, nechávejte si vypracovat dokumenty, ať se zájemci o práci ukážou).

Tip: Zajímavé weby

Pokud nemáte kvalitní dodavatele, musíte hledat a zkoušet. V dnešní globalizované době můžete hledat kdekoli na světě. Díky serverům jako je alibaba.com (výrobky) nebo www.odesk.com (služby) najdete dodavatele téměř čehokoli, téměř kdekoli.

Filip Dřímalka, drimalka.com

Další články k tématu

Jak si vybrat zaměstnance

S modelem „otec zakladatel“ si drobní podnikatelé nevystačí věčně. Přijde chvíle, kdy zjistí, že potřebují část úkolů i pravomocí delegovat na ostatní. Jak si do týmu v malé firmě vybrat správné kolegy a jakým chybám se při výběru vyhnout? Rady ohledně startu podnikání můžete získat i na seminářích pořádaných díky projektu T-Mobile Rozjezdy. Do Rozjezdů se … číst více

Hrát si s jojem Václava bavilo. Teď jej hračka živí

Pamatujete si z dětství na hračku jojo? Student Václav Kroutil na ní vystavěl úspěšný podnik, který již čtvrtým rokem řídí se svým bratrem. E-shop a kamenná prodejna Slušný se zaměřuje právě na prodej hračky, která se dnes prodává jako yoyo a je z titanu. Za úspěchem stojí nejen podnikatelský um sourozenců, ale i fakt, že yoyování je … číst více

Založil startup, dnes vede nadnárodní korporaci

Společnost YSoft vznikla v roce 2000 na Masarykově univerzitě v Brně jako studentský projekt. Dnes má firma pobočky po celém světě, zaměstnává přes 230 lidí a její technologii používá přes 8.000 organizací. Založil ji Václav Muchna v žádné jiné firmě nikdy nepracoval. Jeho příběh zahrnuje vyhazov ze školy, neúspěch, vytrvalost i touhu změnit svět. A co doporučuje studentům? … číst více

Drink? Nejlepší bar v Brně otevřeli studenti

Andrej a Honza studovali psychologii a ekonomii a rádi cestovali. Později se z nich stali stánkaři. A pak vytvořili jedinečný brněnský fenomén – Bar, který neexistuje. Podnik, který vyhledávají cizinci, který vyhrává ceny a který mívá každý večer plno. » 4 minuty čtení « ↑ Dva studenti založili v Brně bar, který má pořád plno. „Jedna … číst více