Přechod do role šéfa ne každý zvládne. Mohou vznikat zmatky nebo se projeví přehnané vůdcovské ambice. Co dělat, abyste se z nové role lídra týmu nezbláznili vy ani vaši podřízení?
« 2 minuty čtení »
Nesnažte se řídit úplně všechno
Samozřejmě, nyní jste šéfem a máte poslední slovo. Jen je třeba, aby lidé cítili, že nenadřazujete svoji pravdu nad jejich. Dopřejte jim prostor pro tvůrčí činnost, nechte si i poradit. Přiznejte, že kolegovo řešení je lepší, než jaké jste vymysleli vy. Tím, že úkoly delegujete a věříte svému týmu, vůbec neztrácíte jako šéf na autoritě. Naopak, kolegové si vás budou vážit za to, že jim necháváte prostor.
↑ „Tak koho zmasím dneska?“ Zůstaňte skromní a pokorní. Kolegové ocení, že se z vás nestal namyšlený papaláš.
Zůstaňte pokorní
Nenechávejte si tisknout materiály na tiskárně od jiných. Neposílejte kolegyně, ať vám uvaří kafe nebo dojdou pro oběd (protože vy jste přece šéf a nestíháte). Zůstaňte i v maličkostech skromní a pokorní. Kolegové ocení, že se z vás nestal namyšlený papaláš.
» I když na vás šéf nekřičí, může to být bossing
Kopejte za ně ve vyšších patrech
Jako šéfa vás teď lidé často uvidí jen přes sklo v zasedačce. Snadno sklouznou k pocitu, že jste najednou úplně jiní, nemáte na ně čas a nezajímáte se o dění v týmu. Jak poznají, že je to právě naopak? Když jim v oněch zasedačkách vyjednáte lepší podmínky. Dokážete navýšit budgety na projekty, prosadíte lepší teambuilding… Ale hlavně se za ně postavíte a převezmete odpovědnost, když se řeší nějaký průšvih.
Choďte s kolegy na pivo (stejně jako dřív)
Zajímejte se o lidi z týmu i v osobní rovině. Zeptejte se na jejich soukromý život nebo problémy. Prostě tak jako dřív, když jste jako kolegové seděli vedle sebe v kanceláři. Zajděte s nimi po práci „na jedno“. Určitě by vás mrzelo, kdyby vám za pár let někdo řekl: „Od té doby, co se z tebe stal šéf, jsme si spolu už normálně nepopovídali.“
» Co se vyplatí okoukat od úspěšných manažerů
Pravidelně se scházejte s týmem
Nejvíce problémů vzniká kvůli tomu, že spolu lidé dostatečně nemluví. Komunikace nemá být jednostranná. Není dobře, když lidé od manažera slyší jen příkazy a nemohou projevit svůj názor. Ještě horší však možná je, když tým chce po šéfovi informace, ale ten nedokáže ani odpovědět na e-mail. Je to váš styl? Podřízení si mohou myslet, že máte s přechodem na post šéfa nos nahoru a oni vás nezajímají. Dejte pozor, aby k tomu nedošlo. Klíčem jsou pravidelná setkání tváří v tvář s každým členem týmu.
» Podívejte se na nové nabídky práce
Jiří Kocourek