Co se vyplatí okoukat od úspěšných manažerů

Máte výsledky. Máte spoustu zkušeností. Ale pořád vás ne a ne povýšit. Víme, jaké vlastnosti se vyplatí okoukat od úspěšných manažerů, aby se vaše kariéra konečně rozjela.

1. Vnímejte celek

Úspěšní lídři se dokáží oprostit od mikromanagementu a necyklí se v drobných problémech. Důležité situace vidí v celém jejich kontextu, což jim pomáhá učinit správná rozhodnutí včas. V angličtině se tomu říká Big Picture. Naučte se ho vnímat také.

↑ Úspěšní manažeři umí v pravou chvíli pochválit a lidé se s nimi cítí dobře.

2. Důvěřujte lidem

Dobrý šéf se umí zbavit pocitu, že jeho pravda je ta jediná správná. Schopnost přijmout řešení druhých a přiznat, že návrh méně zkušeného kolegy je právě teď tím nejlepším východiskem, svědčí o vyspělé osobnosti. Vždyť ani manažeři nemusejí (nemají být!) odborníky na všechno. Naopak: ti nejúspěšnější dokáží delegovat práci ve svém týmu a přijímají za ni odpovědnost.

» 9 vět, které vám zabouchnou dveře před povýšením

3. Prodejte své myšlenky ostatním

O vašem úspěchu rozhoduje i to, jak umíte předat svou myšlenku lidem, kteří o vás rozhodují. V kariérním životě budete vždy skládat někomu účty – prokazovat, že se na dané místo hodíte a podobně. Bez schopnosti prodat se to nepůjde. Rozpoznejte, v jaké „disciplíně“ jste nejsilnější a rozvíjejte to. Jde vám nejlépe komunikace jeden na jednoho? Nebo vám vyhovuje exhibovat před velkým publikem, třeba na firemní akci?

4. Nebojte se zpětné vazby

Jít s kůží na trh je jedna věc. Jenže když se chcete někde prezentovat, je třeba získat také názor druhých. Říkejte si o zpětnou vazbu, ptejte se lidí, co si myslí. Schopní manažeři na to nezapomínají a pravidelně se svých podřízených ptají na názor.

5. Projevujte empatii

Osvícený manažer se dokáže vcítit do problémů svých lidí a má snahu jim pomoci, navést je správným směrem. Machistický manažerský přístup à la Pán tvorstva už není dvakrát in. Ve správný čas je třeba projevit také empatii. Ta bývá doménou žen, ale i muži by na sobě v tomto ohledu měli pracovat.

» 5 hříchů špatného šéfa. Děláte pod někým takovým?

Jiří Kocourek

Další články k tématu

IT není ICE TEA aneb Jak se pracuje v IT v Thajsku

Před pár lety mě pracovní povinnosti zavály na dva roky do jihovýchodní Asie do thajského Bangkoku. Přesouval jsem se tenkrát v rámci jedné velké nadnárodní korporace, a tak dvanáct hodin letu stačilo k tomu, abych se přesvědčil, že dobře nastavená globální firemní kultura dnes umožňuje přijet na druhý konec světa a okamžitě začít efektivně fungovat. » 3 minuty čtení « ↑ IT manažer Petr … číst více

Krach mě o byznysu hodně naučil, říká manažer

Když přes dvacet let sedíte na nejvyšších postech významných firem v ČR i zahraničí, není divu, že chcete šéfovat něčemu svému. Heinrich Homola si otevřel baletní školu, aby ji po roce fungování pro neúspěch zase zavřel. Jak se na tuto etapu zpětně dívá novopečený ředitel Musée Grévin – muzea voskových figurín? ↑ Heinrich Homola dnes … číst více

Tereza firmu řídí přes Skype, dodavatele hledá i v pralese

Firmu Lifefood Tereza Havrlandová založila, protože v roce 2006 nenašla v Česku nikoho, kdo by pro ni dokázal vyrobit poctivé veganské potraviny bez chemie, bez přísad, bez lepku a v raw kvalitě. Proto se do toho pustila sama. Dnes Tereza řídí svou společnost přes Skype, protože velkou část roku tráví v zahraničí. Mimo ČR hledá nové atraktivní suroviny do … číst více

Infografika: 3 zásadní otázky, než svoláte meeting

Pro více než polovinu lidí jsou porady jen synonymem pro ztrátu času. Menší část lidí meetingy vyloženě nesnáší a snaží se jim vyhnout. Podle čeho určit, zda je setkání v zasedačce opravdu nutné a neprohlubovat zbytečně frustraci lidí z promarněného času?  » 3 minuty čtení « Otázka číslo 1: Máte v plánu hodit dosavadní práci do … číst více