Ghosting – situace, kdy se někdo najednou odmlčí z komunikace bez vysvětlení a „zmizí“ jako duch, je známá spíš z oblasti randění. Podobně se však může vytratit kandidát nebo i firma během náborového řízení. Ghosting pokud možno neprovozujte, zaděláváte si tak na potíže v budoucnu. To samé ale platí i pro zaměstnavatele.
Buďte k zastižení
Je to první krok k úspěchu. Zní to jednoduše, ale podle náborářů klidně pět lidí z deseti někam pošle svůj životopis, ale potom, když je chce zaměstnavatel kontaktovat, nezvedají telefon. Takže pošlete-li někam svoje CV, odpovídejte i na volání z neznámého čísla. Pravděpodobně to budou firmy.
A pokud telefon nemůžete zrovna zvednout, volejte zpět v nejkratší možné době nebo pošlete zprávu, kdy budete k zastižení. Pracovní trh se sice opět ocitá v situaci, kdy jsou kandidáti při hledání místa méně aktivní, ale na to se nedá hřešit. Jestliže se neozvete, náborář dá pravděpodobně šanci dalšímu uchazeči v pořadí. Propásnout svou příležitost je velká škoda.
TIP: Někdy je těžké být potenciálním zaměstnavatelům k dispozici, zvlášť když člověk shání práci při zaměstnání. Přečtěte si, jak si v tom případě hledání nového místa zorganizovat.
Včas se omluvte
Se zaměstnavatelem komunikujte i v případě, že nemůžete či už nechcete přijít na schůzku. Nebo třeba nehodláte vypracovat zadání, které jste na zkoušku dostali. Nedostavit se bez omluvy na pohovor je krajně neslušné. Navíc v dnešní době nejrůznějších informačních systémů, které náborářům pomáhají kandidáty evidovat a třídit, si personalista snadno udělá u neslušně jednajícího uchazeče ne zrovna lichotivou poznámku.
Teď je vám to možná jedno, protože jste dostali místo jinde, ale nikdy nevíte, kdy se budete ve firmě, které jste dali bez omluvy sbohem, ucházet opět o místo. Platí to hlavně v regionech, kde je omezený počet zaměstnavatelů.
Omluvit se je nejlepší dostatečně dopředu, volat v den pohovoru je přípustné pouze v případě nenadálé události. Nespoléhejte na to, že náboráři mají jeden pohovor za druhým a vy se v tom schováte. Zvlášť pokud budete chtít jiný termín schůzky. Už byste ho nemuseli dostat.
Odstupujete? Řekněte to včas
Zrovna tak personalista ocení, když ho budete během výběrového řízení informovat, že odstupujete. Díky tomu bude vědět, že s vámi nemá protentokrát počítat, ale také, že jste s ním jednali na rovinu. A to se může vždycky hodit.
Opak – kdy vás personalista nahání, ale vy mu nezvedáte jako správný duch telefon, je opět krajně nežádoucí a může to mít neblahé následky v budoucnu. Vrcholem neslušnosti a neférovosti je „plácnout si“ s novým zaměstnavatelem a pak nepřijít bez jakéhokoliv „varování“ druhé strany první den do práce.
Míč na straně firem
Abychom byli spravedliví, je třeba přiznat, že na duchy si hrají i někteří zaměstnavatelé. To je pro každého kandidáta také velmi nepříjemná situace, když neví, na čem je. Trvá-li to po odeslání CV déle než dva týdny, bez rozpaků zavolejte na uvedené číslo (není-li, tak napište alespoň email) a zeptejte se, jestli vaše materiály dorazily v pořádku a kdy můžete očekávat nějakou reakci. Zkrátka se připomeňte. Ale slušně.
To samé platí, jestliže firma přestala reagovat v dalších fázích náboru, například po pohovoru nebo po zaslání vypracovaného úkolu. Ostatně seriózní firmy uchazeče informují, kdy má asi tak očekávat jejich reakci. A slibované termíny dodržují.
Dodržet dekorum
Jestliže se oddává ghostingu firma, tedy dlouho se neozývá, nebo dokonce na uvedeném čísle nikdo nezvedá telefon, případně nereaguje na vaše dotazy emailem, kazí si pověst. Není to správné jednání, ale dávat jim to najevo pomocí emocionálně barvitých výlevů, ať přímo do telefonu, nebo písemnou formou, také není vhodný přístup. I nesouhlas nebo kritika by měly mít určitou úroveň.
Budiž povzbuzením, že firmy nyní potřebují zaměstnance jako sůl. Navíc řada z nich si uvědomuje, že si nekomunikováním s uchazeči škodí. Takže si na ghosting dávají pozor.
Jestli vám neodpovídají, místo rozčilování raději odpovězte na další nabídky. Na Jobs.cz jich máme pořád obrovské množství a vy máte skvělou šanci najít si mezi nimi skvělý job.