Personalistka radí, jak se co nejlíp připravit na pohovor

Štěstí přeje připraveným – hlavně u pohovoru. Velká část uchazečů však přípravu podcení. Nezjistí si, s kým se scházejí, čím přesně se firma zabývá, jaké má tento byznys výhody a úskalí. Nepřemýšlí o pozici, na kterou se hlásí. Pokud tedy chcete uspět v lovu na tu nejlepší práci, držte se následujících tipů. Sepsala je personalistka Tereza Valášková.

Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, uzavíráme 6. dílem:

Jak se připravit na pohovor

Systém na prvním místě

Udělejte si v hledání práce systém. Pište si pečlivě, kam jste poslali životopis, jaká je tam kontaktní osoba, co to bylo za pozici a jakékoliv další poznámky, díky kterým si udržíte přehled. Až vám personalista zavolá a pozve vás na pohovor, budete za to rádi.

Systémově postupujte i v přípravě na pohovor. Napište si, co všechno chcete zjistit, nastudovat a připravit. Co by v seznamu určitě nemělo chybět?

  • S kým se sejdete
  • Čím se firma zabývá
  • Jak se prezentuje
  • Jaká jsou specifika trhu
  • Jaké jsou konkurenční firmy
  • Jak zní požadavky na danou pozici
  • Jaká je náplň práce
  • Na jaké otázky se chcete ptát
  • O jakou mzdu si plánujete v této firmě říct
  • Kde firma sídlí a kde budete případně pracovat

↑ Připravte se na všechny kroky, které vás během povoru čekají.

Zajímá vás, s kým se sejdete?

Mělo by. Je totiž rozdíl, zda se scházíte s agenturou, personalistou, potenciálním šéfem nebo ředitelem firmy. Každý k pohovoru přistupuje trochu jinak.

Agenturní konzultanti a personalisté se zaměří spíše na vaše vnímání firmy a byznysu jako takového. Zeptají se, jak přemýšlíte o dané pozici, jaká je vaše motivace ji získat a jakou plánujete profesní budoucnost.

Přímého nadřízeného budou nejvíce zajímat konkrétní znalosti a zkušenosti. Zeptá se, jak byste řešili hypotetické situace nebo jak jste řešili některé příklady z praxe. Ředitele nebo majitele se zase zajímá vaše strategické uvažování a schopnost vidět věc v širších souvislostech.

» Podívejte se na nové nabídky práce ve vašem oboru

Jak na ně?

Nepodceňte žádnou součást výběrového řízení, protože dostat se musíte přes každého, kdo se vám postaví do cesty.

Personální agentura: spíše povrchněji

  • Při rozhovoru s konzultantem se připravte na povrchnější, ale důležitý rozhovor. Konzultant bude ověřovat, zda odpovídáte zásadním požadavkům pozice a zhodnotí, zda zapadnete do společnosti z hlediska energie, rychlosti práce, způsobu uvažování apod.
  • Neočekávejte také příliš detailní odpovědi na své otázky a sami si dávejte pozor, abyste nezabíhali do detailů, jako kdybyste mluvili s odborníkem v oboru.
  • I kdyby to nevyšlo na pozici, o které se právě bavíte, konzultant vás může doporučit jinému svému klientovi na jinou pozici. Proto berte schůzku s konzultantem agentury jako investici.

Personalista: slyší i nevyřčené

  • Personalisté už mají více informací „ze zákulisí“. Vědí, jaký je šéf, jaký je tým, jaké dovednosti nebo zkušenosti jsou přesně potřeba. Vědí, jaký typ lidí na této pozici předtím neuspěl, a proto s vámi půjdou do větší hloubky. Mají čich na lež a mezery v životopisu. Proto se dobře připravte, co se týče vašich minulých zkušeností a důvodů odchodů.
  • Personalisté také prozkoumají vaši motivaci, takže si dobře rozmyslete odpověď na otázku „Co vás na té pozici zaujalo?“ nebo „Proč jste se přihlásil/a?“ Nejsou to jen banální otázky na úvod, naopak patří k nejdůležitějším.
  • Personalistu potěšíte, pokud si najdete na LinkedIn jeho profil a zeptáte se ho na něco jemu na míru. Třeba co se mu na firmě líbí nejvíc, když už zde pracuje čtyři roky.

Majitel, ředitel: zaujměte v 5 minutách

  • Jakmile se dostanete až k nejvyšším pozicím ve firmě, tak se buď hlásíte na vysokou pozici, nebo firmě na náboru extrémně záleží. V obou případech na vás nebudou mít moc času a vy tak musíte zaujmout co nejrychleji.
  • Mějte nastudovanou historii firmy. Znejte konkurenci, naučte se popsat trh. Ukažte, že o práci přemýšlíte, ale nechvástejte se. Mluvte věcně, stručně, k věci. Není moc moudré ptát se na možnost kariérního postupu nebo možnost vyjet do zahraničí, protože tihle lidé vás chtějí mít na pozici alespoň takovou dobu, abyste se jim začali vyplácet – tedy minimálně rok, ideálně aspoň tři roky.
  • Je dobré se trochu přizpůsobit jeho osobnosti. Pokud majitel bude hřmotný, bodrý a hlasitý a vy budete nesměle pípat, řekne na konci, že jste nemastní neslaní a tím je konec. To samé platí naopak. Připravte se také na mnohem méně struktury než u agenturních konzultantů nebo personalistů. Očekávejte na začátku něco jako: „Tak spusťte,“ nebo „Tak mi o sobě něco řekněte.“

Ať už budete mluvit u pohovoru s kýmkoliv, buďte připravení. Nepřipravenost totiž každý, kdo dělá pohovory, pozná a rozhodně ji neodpouští.

» Další díly seriálu Krok za krokem k nové práci

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

Jak změnit práci, když máte sebevědomí v přízemí

Vaše práce vás nebaví nebo vám nevyhovuje. Přesto v ní zůstáváte, protože ve vás hlodají pochybnosti. Mám já vlastně co nabídnout? Vzali by mě vůbec někde? V hlavě si vytvoříte mýtus o sobě samých. Mýtus o tom, že nemá smysl se o něco snažit, když na to nemáte… Poznáváte se? V našem seriálu Jak změnit práci … číst více

Jděte za tím, co chcete (ne pouze od toho, co nechcete)

„A co vlastně chci v té nové práci dělat?“ To je důležitá otázka, na kterou však nebývá snadné najít odpověď. Mnohem jednodušší je vysypat z rukávu výčet toho, co nechceme… Jenže hledat práci podle toho, co nechci, je krátkozraké. Lidé se často zaměří třeba jen na jeden klíčový problém – mzdu, osobu šéfa nebo dojíždění a zbytek … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Náš seriál, který vás krok za krokem dovede k nové práci, … číst více

„Hledá se guru“. Nenechte se odradit přehnanými požadavky

Hledání práce je jediný „večírek“, kde to firma přežene, ale kocovinu má kandidát. Ano, mluvíme o přehnaných požadavcích v inzerátech. Někdy se firmy snaží lidi tak moc nalákat a motivovat k poslání životopisu, že je spíš odradí. Prozradíme vám, proč je dobré pracovní nabídky číst trochu jinýma očima. Inzeráty jsou totiž dost specifická kategorie textů. Hledá … číst více