Přihlásit

Nejen odbornost, ale i soft skills potřebují absolventi. Kde je získat a jak je prokázat?

19. 6. 2024 · Inspirace

Plánování, schopnost vcítit se do druhých nebo pracovat v týmu. To jsou jen některé z měkkých dovedností (soft skills), které mnohým mladým lidem po škole schází. Co všechno do nich spadá a jak je nabýt?

Čeští absolventi nebývají špatně připraveni po odborné stránce. Kromě praxe u nich však firmy nezřídka postrádají ještě další sadu schopností – tzv. soft skills. Je to soubor dovedností, které určují, jak člověk pracuje: jak je schopen fungovat v týmu, přizpůsobit se nějaké změně nebo vymyslet a vyjednat řešení problému.

Těžce nabyl/a

Zatímco hard skills jsou nutné pro plnění úkolů odborné povahy, díky soft skills zaměstnanců se buduje funkční pracovní prostředí schopné posouvat firmu dále. Proto je zaměstnavatelé požadují a dávají jim někdy dokonce přednost před hard skills, které lze nováčky celkem rychle doučit.

S měkkými dovednostmi je to však složitější. Není snadné je načerpat. Jedná se o soubor lidských vlastností a dovedností, které rozvíjíme celý život. Zahrnují umění lidské komunikace nebo kreativity, a to si nelze osvojit během několika málo týdnů.

Umění komunikovat

Tato schopnost, která bývá bohužel i v inzerátech málokdy blíže specifikována, je pro fungování v pracovním prostředí klíčová. A je to schopnost, kterou opravdu ne každý vládne. Předpokládá totiž hned několik soft skills dohromady: například dávat a přijímat zpětnou vazbu, a to bez používání emotivních výroků, které mohou vést ke konfliktu, místo, aby celá věc směřovala k dohodě a řešení.

Efektivní komunikace s ostatními se také neobejde bez empatie, tedy schopnosti vcítit se do druhých a jejich problémů. Tento um uplatní dobře například lidé na obchodních pozicích, kteří musejí dobře poznat problémy svých zákazníků, aby jim mohli nabídnout to nejlepší řešení. Dnes už se ale bez empatie neobejdou ani lidé pracující v IT, kteří musejí často řešit problém někoho, kdo není na tak vysoké technické úrovni, a přesto jim musí porozumět.

Time managment a disciplína

S rozšířeným výskytem možnosti práce na dálku stoupá také požadavek na zvládnutí time menagmentu. Pokud si někdo nedokáže zorganizovat a naplánovat práci tak, aby ji včas odevzdal, může dostat do problému celý tým.

Dobrý time managment také zahrnuje schopnost sebekázně. K čemu je, že si někdo práci dokonale naplánuje, když pak místo plnění jednotlivých úkolů tráví čas na sociálních sítích.

Jak soft skills zlepšovat?

Jak bylo řečeno, v měkkých dovednostech se člověk nezlepší během pár týdnů. To ovšem neznamená, že se v nich nemůže zdokonalovat. Zvlášť má-li před sebou ještě prázdniny, a tedy dva až tři měsíce, než bude shánět práci.

Začít lze třeba u videokurzů na Seduo.cz, z nichž se člověk dozví spoustu tipů a postupů, jak efektivně komunikovat, jak zacházet s časem nebo jak se prezentovat. Ostatně posledně jmenovanou schopnost prokáže absolvent nejlépe na samotném pohovoru, kde bude vyzván, aby prezentoval své kompetence a dovednosti.

TIP: Myslíte si, že člověk je k určitým schopnostem jednou pro vždy předurčen? Psycholožka ze Standfordovy univerzity je přesvědčena, že tomu tak není.

Jak je prodat?

Měkké dovednosti nestačí vyjmenovat a tvrdit, že je člověk má. Ideální je použít metodu STAR, kdy nastíní Situaci, jíž bylo nutné vyřešit, úkol (Task), který z toho plynul, Akci vedoucí k vyřešení problému a výsledek (Result).

Popište svou roli v tomto STAR příběhu, tedy jak jste pomohli ovlivnit výsledek. Při tom vyjdou vaše měkké dovednosti automaticky najevo. Je jasné, že taková prezentace vyžaduje přípravu. Nečekejte, že se budete prezentovat dokonale spatra.

Nezapomínejte při tom na své vystupování. Pevný stisk ruky, dívání se do očí lidem naproti vám, zvídavost, věcné odpovědi, splnění toho, co slíbíte. To jsou všechno důkazy vašich měkkých dovedností v praxi.

Ať už sháníte práci jako absolvent, nebo zkušený odborník, na Jobs.cz pro vás máme desítky pracovních nabídek.

 

Další články k tématu
Podobné články

Vyhořet může každý. A kdo říká, že ne, ještě možná hoří, dozvíte v našem dalším Jobscastu

Ráno nevidíte důvod, proč se vyhrabat z postele. Každou chvilku vás trápí záda a když ne ta, ozvou se zuby nebo žlučník. Ani prospaný víkend nepomohl k tomu, abyste nabrali energii. Pak jste možná vyhořelí. Výrazy jako wellbeing, burn-out či work-life balance můžou být pro někoho přivandrovalci ze zámoří, ale Simona Zábržová, zakladatelka společnosti Soulmio, v našem …

Multitasking je mrtvý. Ať žije unitasking

Vymyslet firemní strategii na příštích pět let, do toho odpovídat na dotazy k nové kampani, a navíc řešit, kam půjdu s obchodními partnery na oběd. Zvládnete to? Pak možná nejste člověk, ale robot. Schopnost pracovat na více úkolech najednou si někteří ambiciózní kandidáti dokonce píší do CV. Vědecké studie přitom dokazují, že efektivní multitasking je …

Já nejsem moje práce. Proč nestavět na kariérním úspěchu své sebehodnocení

Do práce musí chodit většina lidí a vzhledem k počtu hodin, které v ní trávíme, je dobře, když nás baví. Ale neměla by nás pohltit. Jaká rizika hrozí, když se naše „já“ smrskne jenom na naši práci? Otázkou na profesi začíná většina společenských konverzací. To si člověk uvědomí zejména tehdy, když o práci přijde. Potom se při …