Vyhořet může každý. A kdo říká, že ne, ještě možná hoří, dozvíte v našem dalším Jobscastu

Ráno nevidíte důvod, proč se vyhrabat z postele. Každou chvilku vás trápí záda a když ne ta, ozvou se zuby nebo žlučník. Ani prospaný víkend nepomohl k tomu, abyste nabrali energii. Pak jste možná vyhořelí. Výrazy jako wellbeing, burn-out či work-life balance můžou být pro někoho přivandrovalci ze zámoří, ale Simona Zábržová, zakladatelka společnosti Soulmio, v našem dalším Jobscastu vysvětluje, kdo je vyhořením nejvíc ohrožen a jak ho poznat. Čerpá i ze své vlastní zkušenosti.

Simona Zábržová dosáhla úctyhodných met. Pracovala jako výkonná ředitelka, měla pod sebou několik týmů, dohromady až tři sta lidí. Tehdy, ještě pár let před covidem, hledala pro své lidi nějaký program na podporu duševního zdraví. Nacházela ale jen projekty v angličtině nebo jí nepřipadaly dost důvěryhodné. Výsledkem byla úvaha, že bude muset pro své lidi vymyslet něco sama.

Druhým impulsem k založení firmy Soulmio bylo Simonino vlastní vyhoření, které prožila hned dvakrát. V obou případech pomohlo dát si od práce pauzu několik měsíců, dělat věci, které ji těšily, ale také se obrátit do sebe a snažit se přijít na to, co ji takový stav přivodilo.

Stres, nebo vyhoření?

„Když je člověk vyhořelý, nemotivuje ho vůbec nic. Nemá žádnou energii, necítí se odpočatý ani po vydatném víkendovém spánku, mívá depresivní stavy a pořád ho pronásledují nějaké zdravotní potíže,“ přibližuje Simona stav, kterému se také říká anglicky burn-out syndrom.

Pro srovnání – když je někdo v dlouhodobém stresu, může se cítit také unavený, ale jeho emoční hladina létá nahoru a dolů. Po tom, co musí zapnout, přijde ocenění, uvolnění, třeba i radost. „Člověk je stále motivovatelný, ale při vyhoření už ne,“ zdůrazňuje podnikatelka.

Je to příliš softová věc?

Přesvědčit vedení firem, aby začala do duševního seberozvoje zaměstnanců investovat, nebylo snadné. Simona často slýchala, že je to příliš softová věc, ale to se změnilo s příchodem covidu, kdy bylo najednou pro zaměstnance daleko obtížnější udržet si duševní pohodu a work-life balance, tedy rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem.

„Tehdy jsme navrhli program jednak intervence, který slouží těm, kdo se v nějaké nepohodě už cítí, a jednak kurzů zaměřených na rozvoj duševního zdraví,“ přibližuje Simona Zábržová.

Dodává, že zanedbaná duševní pohoda má staticky doložitelné dopady: „Podle údajů z roku 2020 se jeden z deseti Evropanů uvolňuje ze zaměstnání z důvodu depresí, úzkostí či panických atak. A já myslím, že v současnosti už to bude spíš jeden z osmi.“

Kdo jsou ohrožené druhy

Existují povolání nebo odvětví, která jsou náchylnější k psychickým problémům a vyhoření? Mezi prvními jmenuje Simona lidé pracující ve start-upu. „Je tam tlak na rychlý růst. Dosažené úspěchy si přitom lidé nemají čas ani uvědomit a oslavit je.“

K určitému přehlcení může podle Simony dojít také na obchodních pozicích, které bývají rovněž pod silným tlakem na výkon, a to v současné době plné nejistot. „A ohroženější jsou i lidé zabývající se péčí o zákazníky, kteří slýchají tisíce stížností denně a musejí si dát pozor, aby je negativní emoce nepohltily.“

Co je první pomoc, když člověka přepadají v práci nebo i v osobním životě chmury? A jak o svoji duševní pohodu pečovat dlouhodobě? Poslechněte si celý díl našeho Jobscastu, kam zveme lidi, kteří rozjeli zajímavou kariéru nebo k ní mají slibně našlápnuto.

Další články k tématu

7 hlášek, kterými se vás ostatní snaží motivovat, ale také manipulovat. Jak na ně reagovat?

Začíná prosinec, což bývá jeden z nejnáročnějších měsíců v roce. V práci se to hemží uzávěrkami i poradami o výhledu na příští rok a do toho příprava Vánoc. Lehce se může stát, že na člověka spadne v zaměstnání spousta práce, kterou by ale měli dělat jiní. Většinou je to za doprovodu několika osvědčených hlášek. Určitá … číst více

Jak nastavit komunikaci v týmu, aby pěkně šlapal?

Schopnost pracovat dohromady je dnes na trhu práce oceňovanou kompetencí. Ještě aby ne. Když tým dobře funguje, daří se vymýšlet řešení a realizovat i poměrně náročné úkoly a projekty. Někdy se ovšem stane, že se týmu práce nedaří. Jakoby v soukolí drhla zrnka písku. Jak zajistit, aby váš tým nic nebrzdilo? Široce sdílená komunikace To … číst více

Jak vyhrát válku s časem a každý den ušetřit 30 minut

Nestíhám! Pokud i vy tuto mantru vyslovujete častěji, než byste chtěli a toužíte po v klidu vypitém kafi, projížďce na kole nebo čtení a povídání si s dětmi, tyto tipy vám pomohou získat půl hodiny denně navíc. Nakreslete si seznam Nic nového pod sluncem, spousta lidí se bez nich ale nikam nepohne. Až si budete … číst více

Home office s dětmi? Supernáročná disciplína. Podívejte se, co může pomoct ji zvládnout

5 minut čtení Je to blázinec – pracovní porada, po níž je potřeba dodělat naléhavý úkol, ale do toho volá syn, že neví, kde má sešit z prvouky, a dcera, že nepochopila zadání z matiky. Pracovat s dětmi za zády je záhul, který po roce zmáhá nejednoho rodiče. Vyzkoušejte některý z tipů, které dala Jobs.cz … číst více