Martin rozjel firmu při škole, prodává superpotraviny

Martin Sedláček studuje a podniká zároveň. Původně to zkoušel s knížkami, ale nakonec uspěl se superpotravinami. Na rozjezd eshopu mu stačilo 12 tisíc korun. A jeho zákazníky jeho firmy Naturalis jsou většinou ženy. „Chce to hlavně empatii. Mluvit stejným jazykem jako ony. Například, když píšu mamince malého dítěte, ptám se, jak se má její ‚mimi’ a ona je nadšená,“ zmiňuje Martin Sedláček.

» 3 minuty čtení «

Martin Sedláček

↑ Martin Sedláček začal podnikat na vysoké: „Sklad mám u rodičů v domě. Zatím mi to tolerují,” říká Martin, kterého teprve čeká psaní diplomky.

Jobs.cz: Začal jste podnikat, protože jste příznivcem superpotravin, nebo protože jste viděl díru na trhu?

Stoprocentně se nedá říct ani jedno. Na superpotraviny jsem narazil náhodou. Slyšel jsem, že jsou dobré, když sportujete nebo chcete posílit vitalitu, a tak jsem si je koupil a přinesl domů. Zároveň jsem v té době mluvil o tom, že si otevřu eshop. A moje sestra, když u mě na stole viděla superpotraviny, se vyděsila, že chci prodávat právě tohle. Plánoval jsem sice eshop s literaturou, ale když to vyslovila, řekl jsem si: proč ne?

Jobs.cz: Takže původně jste chtěl prodávat knihy?

Dost totiž čtu a přišlo mi, že tím skloubím koníček s byznysem. Šel jsem do toho s tím, že člověk nemá podnikat jen pro peníze, protože v práci stráví hodně času. Mělo by to být něco, co ho baví. Ne, že se jen těší, až vydělá peníze a utratí je. Eshop s literaturou mi ale nevyšel. Byl to nepromyšlený koncept. Ukončil jsem to, když mi přišla první objednávka na knihu, kterou jsem zrovna neměl.

Jobs.cz: V superpotravinách se vám daří lépe?

Je tu vyšší maržovost, budoucnost a styl. Literatura se nakoupí a prodá. Ale superpotraviny jsou primární produkty, ze kterých se dají dělat různé směsi, kaše, tyčinky, takže je to víc než jen nákup a prodej.

Kurzy pro manažery      Chci vést lidi lépe

Jobs.cz: Vedle podnikání i studujete. Jak to zvládáte?

Mám výhodu, že studuji na VŠE v Praze a jako vedlejší specializaci jsem si vybral malé a střední podniky. Garantka této specializace je podnikání při studiu hodně nakloněná. Seminární i závěrečné práce doporučuje psát na vlastní firmu. S Naturalis jsem se dobře umístil i v soutěži našeho ročníku. A diplomovou práci budu psát o internetovém marketingu aplikovaném na můj eshop.

Jobs.cz: Byl jste vůbec někdy zaměstnancem?

Jsem člověk hodně orientovaný do praxe. Nechtěl jsem skončit školu, aniž bych měl pracovní zkušenost. Proto jsem po bakaláři začal při studiu pracovat, dělal jsem databáze ve firmě jako zaměstnanec. Docela mě to bavilo, ale pak se mi začala víc líbit role našich klientů-podnikatelů. Přišli, zadali nám, že chtějí například postavit eshop, my jsme jim ho za nějakou cenu postavili a oni na tom vydělali stokrát tolik. V té době jsem paralelně pracoval na budování eshopu se superpotravinami a dva dny poté, co jsem dal v práci výpověď, mi přišla první objednávka. Bylo to dost náročné období, kdy jsem musel stíhat školu, práci a vlastní eshop, ale dělal jsem to rád.

Jobs.cz: Vaše superpotraviny kupují především ženy. Je těžké je oslovit?

Chce to hlavně empatii. Mluvit stejným jazykem jako ony. Například když píšu mamince malého dítěte, ptám se, jak se má její „mimi“ a ona je nadšená. Cítí, že jsme na stejné vlně. Nevidím v tom žádnou překážku.

Jobs.cz: Jak komunikujete s dodavateli?

Naprostá většina dodavatelů je z Ameriky nebo Asie. Superpotraviny jsou „super“ právě proto, že je bereme z jejich původního čistého prostředí. Jedině tak mají účinky, které očekáváme. Komunikace je ale docela složitá. Tamní pěstitelé neberou moc vážně ani termíny, ani legislativu, takže jsem se naučil počítat s odpovídající časovou rezervou pro objednávky.

Jobs.cz: Jaké množství produktů musíte nakoupit a kde je skladujete?

Teď mám tak tunu surovin. Můj sklad je u rodičů v domě. Zatím mi to tolerují, i když už jsem zabral dvě místnosti, které jsem speciálně upravil právě pro skladování superpotravin. Monitoruji zde světelnost, teplotu i vlhkost kvůli zachování co nejvyšší kvality produktů. Do budoucna se skladem počítám, ale do začátku podnikání mi to nepřišla jako smysluplná investice. Držím se toho, že neutrácím za věci, které nejsou tak úplně potřeba. To pro mě znamená auto, kancelář, sklad, zaměstnance na operativu. To nepotřebuji. Podle mě je ale opačný přístup největší chybou začínajících, byť dospělých, podnikatelů. Mají třeba základní kapitál 10 tisíc, tak si zařídí krámek místo toho, aby ty peníze investovali do zásob, marketingu, prodeje, prostě do aktivit, které vydělají. A dost často zkrachují.

Jobs.cz: Kolik peněz potřebuje student na rozjetí byznysu?

Existuje několik způsobů. S eshopem jsem začínal se 12 tisíci, které jsem si vydělal za poloviční úvazek vytvářením databází. Nakoupil jsem za to maqui berry a ječmen. Prodal jsem je na eshopu, dostal peníze zpět a objednal nové zásoby. Pokud má člověk malý eshop, tak stačí jednotky tisíc. Další možností je udělat pouze web, eshop. Nemít žádné zásoby a po získání objednávky psát výrobci, co komu má poslat. Nebo nakupovat produkty až v okamžiku, kdy si je zákazník koupí. Jenže to má samozřejmě nevýhodu v tom, že zákazník musí dlouho čekat a navíc firmy moc neprodávají suroviny a produkty v malém množství. Když už chcete mít vlastní brand, to jsou desetitisíce, menší statisíce. Protože jen doprava z Ameriky mě stojí 50 tisíc.

Jobs.cz: Co pro vás znamená úspěch v byznyse?

Když něco plánuji, dělím si to na krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé vize. Krátkodobý úspěch je, když navazujeme kontakt s novou firmou nebo když zákazník nakoupí víc než jednou. Za střednědobý úspěch považuji vše, co jsem teď s firmou udělal – vznikl brand, nabízím 16 produktů, jsem v xPORTu, umístil jsem se na 2. místě v soutěži podnikatelského praktika. Vždy dvakrát do roka se otočím zpátky a dívám se, jestli jsem se někam posunul. Pokud zjistím, že jsem se alespoň o kousek hnul, mám radost. Neúspěch by znamenal stát na místě.

Kurzy pro manažery      Chci vést lidi lépe

 Julie Daňková

Další články k tématu

Sportovní seznamka vyhrála soutěž pro začínající firmy

Roman Sterly (25) z Plzeňska je autorem nejlepšího podnikatelského nápadu roku 2013. Ještě jako student vysoké školy vymyslel web Sportcentral.cz a vyhrál s ním letošní Rozjezdy, soutěž pro začínající podnikatele pořádanou společností T-Mobile. Romanův nápad zvítězil v konkurenci čtyř stovek přihlášených projektů. „Sportcentral je web, který propojuje lidi se zájmem o sport. V podstatě je to sociální síť pro sportovce. … číst více

Učila, teď podniká. Šije hračky, které vypadají jako guláš nebo řízek

Z bývalé učitelky je podnikatelka. Jolana Kandji začala navrhovat, vyrábět a prodávat originální hračky pro děti, které vypadají jako talíře s jídlem. Kromě rodičů a škol její hračky kupují třeba i terapeuti řešící poruchy příjmu potravy. „K šití dobrot jsem se dostala pozvolna. Jednou o Vánocích mě napadlo ušít si netradiční dekoraci,“ říká Jolana Kandji. Loni se … číst více

Tereza se našla v papíru, naučila se to v Asii

Papírové modely Terezy Hradilkové vypadají jako architektonické bonsaje. Trojrozměrná skládanka jednou znázorňuje Petřín, podruhé panoráma Žižkova a potřetí třeba japonskou horu Fudži. Své návrhy Tereza, původní profesí architektka, prodává pod značkou Porigami. Zálibu v papíru, která ji teď živí, si přivezla z Asie. ↑ Tereza Hradílková, autorka značky Porigami. Jobs.cz: Dva roky jste žila v Japonsku, čtyři roky … číst více

Ekonom založil školu, kde děti neznají biflování

Ekonom, manažerky a podnikatel roku si otevřeli školu, ve které žáci neznají domácí úkoly a biflování. Zato v nich učitelé podporují zdravé sebevědomí a podnikatelského ducha. » 3 minuty čtení « ↑ Martin Lukeš: založil netradiční školku a školu, plánuje gymnázium. Foto: Tomáš Novák/týdeník Profit Podnikatel jako nadávka? Martin Lukeš z Vysoké školy ekonomické v Praze … číst více