Na některé otázky personalistů se neodpovídá snadno. Třeba: Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Lidé většinou netuší, co mají říct, aby to neznělo jako naučená fráze. I na tento typ otázek se však dá připravit.
1. Kde se vidíte za pět let?
Proč se na to ptají: Zajímá je, co pro vás znamená úspěch. Čerstvý absolvent a ostřílený čtyřicátník pravděpodobně poskytnou naprosto rozdílné odpovědi. Když se personalisté ptají, kde se vidíte za pět let, zajímá je, jak o své kariéře přemýšlíte. Vidíte se za pět let stále v tom samém oboru (byť v trochu jiné roli)? Nebo vás láká branže střídat a rozšiřovat si záběr?
V neposlední řadě jde o to, zda máte zdravý náhled na práci, o kterou se zrovna ucházíte. Pokud se vaše kariérní plány nápadně rozcházejí s tím, čeho můžete na nové pozici reálně dosáhnout, asi to nebude to pravé.
↑ Kde se vidím za 5 let? To jsou teda otázky…
2. Jak by vás popsali vaši kolegové?
Zkuste se teď v duchu zamyslet, co by o vás kolegové řekli… Je to čistě soukromé mentální cvičení, takže žádná cenzura. Řekli by o vás, že jste někdy trochu pomalí? Že na poradách rádi hrajete přesilovku? Nebo že je na vás spoleh za všech okolností?
To, co si ve skrytu duše myslíte, že by o vás řekli ostatní, vypovídá hodně o tom, jak vnímáte sami sebe. Pokud na tuto otázku personalistovi odpovíte upřímně, můžete se hodně odhalit – teď záleží, jestli v pozitivním, nebo negativním světle.
» Podívejte se na nabídku práce ve vašem oboru
3. Jaké jsou vaše silné stránky?
Doporučujeme zmiňovat hlavně vlastnosti související s prací. Možná si kamarádi chválí, že se vám mohou kdykoliv svěřit, ale na pohovoru řekněte spíše to, jaké silné stránky vám pomáhají dosáhnout úspěchu v práci. Možná jsou to vaše vyjednávací nebo komunikační schopnosti. Klidně uveďte i příklad, jak se to projevuje v praxi.
4. A jaké máte slabé stránky?
Dříve se uchazečům doporučovalo, aby odpovídali, že jsou příliš velcí perfekcionisté nebo že někdy pracují až moc. Dnes už tyto odpovědi patří mezi otřepané fráze. Pokud uchazeč vyhrkne, že žádné slabé stránky nemá, zní to nafoukaně nebo nevyzrále. Ani jedno mu plusové body nepřinese.
Co tedy říct? Nezmiňujte vyloženě negativní vlastnost (chodím všude pozdě), ale spíše nějaký nedostatek, se kterým se dá něco dělat. Můžete třeba říci, že jste nikdy nebyli extra silní v prezentování před publikem, ale prošli jste školením a dnes je to mnohem lepší.
» Neuspávejte hady. 5 tipů, jak udělat super prezentaci
5. Co bychom podle vás mohli dělat jinak?
Copak vážně chtějí, abyste je kritizovali? Nebo se vás snaží nachytat, že o dané firmě dohromady nic nevíte? No… tak trochu obojí. Zajímá je, jak jejich práce působí na někoho z vnějšku, kdo ještě není ovlivněný interními procesy a vztahy. A nepotěší je, pokud se ukáže, že jste si o firmě nastudovali jen to nejnutnější.
S touto otázkou se potkáte hlavně na pohovorech ve startupech a otevřeně smýšlejících firmách. Nebojte se říci svůj názor, ale držte to v pozitivním tónu. Pokud přidáte alespoň jeden konkrétní nápad na zlepšovák nebo nový produkt, máte téměř vyhráno.
» Podívejte se na nové příležitosti
Jobs.cz