Jak vyzrát na druhé (a jakékoliv další) kolo pohovoru

Prošli jste prvním kolem výběrového řízení a pozvali vás k dalšímu? Vyhráno ještě nemáte. Mohou vás čekat pohovory, testy, netradiční metody. V čem je druhé (nebo jakékoliv další) kolo specifické? Jak se připravit a jak si pojistit, že jím projdete bez ztráty kytičky?

Druhé kolo nepodceňte

Každá firma pojímá nábor nových zaměstnanců jinak. Někde budou chtít jen dvě kola, jinde se pyšní pěti a vícekolovým výběrovým řízením. Ať je to jakkoliv, rozhodně nezpochybňujte proces výběru a rozhodně žádné kolo nepodceňte. Pokud by vám někdo řekl, že „setkání s generálním ředitelem je jen formalitka,“ určitě mu nevěřte.

Každý, kdo se s vámi během náboru setká, totiž investuje svůj čas, aby se podíval, zda zrovna vy můžete být tím pravým novým členem týmu. A proto věřte, že každá část má svůj smysl. Od prvního kola s personálním oddělením, přes jakýkoliv druh testu (praktický, osobnostní, znalostní, psychologický), přes pohovory s několika různými zástupci firmy až po „neformální“ formy náboru, jako je setkání s týmem nebo účast na firemní akci.

↑ „Tak, a jdu na to.“ Pokud vás pozvali do druhého kola, nová práce je opravdu blízko.

Jak se připravit na setkání s personalisty

Je třeba si uvědomit, kdo od vás co bude chtít. Personální oddělení má základní zadání a požadavky a podle toho bude posuzovat už váš životopis. Bude zkoumat vaši kvalifikaci a zkušenosti, osobnost a to, zda zapadnete do týmu. Bude chtít vědět, co vás motivuje k práci právě v této společnosti a na této pozici. Takže je dobré si připravit velmi dobře odpovědi na téma proč se hlásím a jak budu hovořit o své minulosti a svých dovednostech.

Co zajímá budoucího šéfa

Naproti tomu váš potenciální nadřízený bude chtít v rámci setkání zjistit, jaký máte přístup k práci, jací jste osobnostně, kolik s vámi bude mít práce, a jak rychle a jak snadno mu dokážete pomoci dosáhnout cílů, za které je jako manažer zodpovědný.

Proto je dobré zjistit si, co konkrétně lidé na této pozici řeší, jak vypadá jejich běžný den, s jakými úskalími se setkávají. Snažte se mít co nejpřesnější představu o pozici. K nadřízenému rozhodně nechoďte s otázkou: „A co bych přesně dělal?“ To už byste měli vědět.

Co bude chtít slyšet ředitel/majitel

Pokud se dostanete do finálního kola a setkání s nejvyššími představiteli firmy, tak už se připravte na vyšší úroveň jednání. Budou chtít slyšet zejména to, jak vnímáte firmu, zda máte přehled o konkurenci, zda rozumíte obchodním principům v daném oboru, jak komplexně uvažujete o své roli ve společnosti a zda máte potenciál pro další profesní růst.

Jak si informace zjistit

Ideální je zjistit maximum o nadcházejícím kole z předchozího kontaktu se zaměstnavatelem. Tedy pokud je prvním kolem telefonní pohovor, na jehož konci vás pozvou k osobnímu setkání – vyptejte se, s kým setkání bude, co to je za člověka, jaká je jeho role, jaký je osobnostně, jaké máte mít například oblečení apod. To samé platí, pokud vás pozvou do druhého kola. Zeptejte se i na další průběh výběrového řízení, abyste věděli, jaká právě přichází část.

Pokud zjistíte, že informace nemáte, nebojte se do firmy zavolat a zeptat se. Personalisté jistě ocení, že se chcete dobře připravit, než aby plýtvali časem svých manažerů na lidi, kterým je to jedno.

Jak na testy

Mnoho firem používá v rámci náboru různé testy. Pokud máte o práci zájem, nikdy se nebraňte, udělejte testy co nejdříve, buďte komunikativní a proaktivní, ať už si v duchu myslíte cokoliv. Berte je jako příležitost se o sobě něco dovědět a posunout se dále. Když víte, že z testu je nějaký report, určitě si ho vyžádejte pro svůj další rozvoj.

Přístup je polovina úspěchu

V průběhu celého výběrového řízení buďte proaktivní, ptejte se, zajímejte se. Bryskně odpovídejte na jakýkoliv komunikační kanál, který zaměstnavatel zvolí, ať už e-mail chat, telefon. Pokud vám volají z nějaké firmy, telefon i jméno si uložte do telefonu. Na zmeškané hovory volejte zpět. Váš přístup a nadšení po celou dobu výběrového řízení může být někdy i rozhodujícím faktorem, zda se pro vás firma rozhodne, nebo ne.

Tereza Valášková

Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka.

Další články k tématu

3 dobře míněné věci, kterými si pokazíte pohovor

„Cesta do pekla je dlážděna nejlepšími úmysly,“ zní známé rčení. Platí to i pro pracovní pohovor. Myslíte si, že jste skvěle připraveni, ale první dojem si můžete pokazit. Třeba těmito věcmi, které byly původně myšleny dobře. 1. Přehnaná řeč těla Všude se přece píše, jak je důležitý oční kontakt, úsměv, rovná záda, pevný stisk ruky… … číst více

Udělejte těchto 5 věcí a budete na pohovoru za hvězdu

„Kdybych tak věděl, co si vytáhnu, byly by státnice brnkačka‚“ zasnil se nejeden vysokoškolák dva dny před důležitou zkouškou. S pracovním pohovorem je to podobné. Nikdy nevíme, na co se zeptají – ale dostaneme jen jednu šanci ukázat, že na to máme. Sepsali jsme pět tipů, jak se na pohovor skvěle připravit, i když nemůžete tušit, … číst více

10 otázek, které by vás mohly zaskočit. Připravte se na ně

Jak jste řešili komunikaci s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty zajímá, jak jste řešili konkrétní situace, včetně těch vypjatých. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Povězte, jak to tehdy bylo Těmto otázkám se říká behaviorální, protože zjišťují konkrétní … číst více

Jak si na pohovoru vyjednat pěknou mzdu

Jednání o tom, kolik budeme vydělávat, může být leckomu nepříjemné. Jedna věc je ale jasná: kolik peněz si při nástupu vyjednám, tolik pak budu mít. Pravdou totiž je, že zatímco ve stávající práci dosáhneme meziročního zvýšení mzdy maximálně v jednotkách procent, při změně zaměstnání to může být i několikrát více. Jak na to, abyste si opravdu … číst více