Jak si vybrat zaměstnance

S modelem „otec zakladatel“ si drobní podnikatelé nevystačí věčně. Přijde chvíle, kdy zjistí, že potřebují část úkolů i pravomocí delegovat na ostatní. Jak si do týmu v malé firmě vybrat správné kolegy a jakým chybám se při výběru vyhnout?

shutterstock_21698476

Rady ohledně startu podnikání můžete získat i na seminářích pořádaných díky projektu T-Mobile Rozjezdy. Do Rozjezdů se mohou do 5.5. přihlásit začínající podnikatelé. Ve hře jsou ceny, které jim se spuštěním byznysu pomohou. Partnerem Rozjezdů je i portál Jobs.cz.

 Sedm rad, jak si vybrat zaměstnance:

1. Popis pracovního místa

V první řadě budete potřebovat dobrý popis pracovní pozice, kterou obsazujete. Jaké úkoly bude kolega zastávat? Za co bude zodpovědný? Jaké budou jeho cíle? Jak bude hodnocen? Ujasníte si tak zejména sami pro sebe, co všechno chcete (a můžete) na nového zaměstnance přesunout.

2. Koho hledáme

Hned poté si dobře promyslete, jaké dovednosti, znalosti a schopnosti by měl nový kolega mít. Při přemýšlení jděte co nejvíce do hloubky. Jakého dosáhl vzdělání a v jakém oboru? Kolik let praxe má za sebou? Má zkušenosti s řízením projektů nebo vedením lidí? Dokáže navazovat obchodní vztahy a má prodejní dovednosti? Má řidičský průkaz? Výsledkem bude přesný profil zaměstnance, kterého hledáte.

3. Napište inzerát

Vystavit jej můžete například na portál Jobs.cz. Do inzerátu napište něco o firmě (vznik, čím se zabývá apod.). Následuje název obsazované pozice a soupis hlavních požadavků na uchazeče. Dále popište nejdůležitější pracovní úkoly, povinnosti a kompetence. Abyste uchazeče nalákali, napište do inzerátu, co jim jako firma nabízíte – benefity, možnost práce z domova apod. Výši platu uvádět nemusíte. Nezapomeňte uvést kontakt, kam mohou uchazeči odpovídat.

4. Protřiďte životopisy

Pokud jste nepodcenili druhý bod, nebude vám třídění došlých životopisů dělat větší problémy. Dávejte si na stranu CV, které splňují vámi zadané požadavky a tyto kandidáty pozvěte na pracovní pohovor. Těm, které jste nevybrali, pošlete e-mail a poděkujte jim za zájem.

TIP: Vytipovali jste si velké množství zajímavých kandidátů? Zkuste jim po domluvě na 10 až 15 minut zavolat a udělat tak telefonický předvýběr. Doplníte si chybějící nebo nejasné informace z životopisů. Teprve poté se rozhodněte, komu pošlete pozvánku na osobní pohovor.

5. Pracovní pohovor

Podlehněte pokušení usnadnit si práci a svolat všechny uchazeče na jeden den. Po pár rozhovorech vám informace začnou splývat a také jako zaměstnavatel neuděláte dobrý dojem, když si u vás kandidáti budou připadat jako v nemocniční čekárně. Na jeden pracovní pohovor si vyhraďte zhruba hodinu.

TIP: Zvažte, jestli k pohovoru nepřizvete i další kolegy z firmy, například ty, kteří budou s novým kolegou v úzkém kontaktu. Vyvarujte se však atmosféře ála maturitní komise.

6. Na co se (ne)zeptat

Na pohovoru klaďte uchazečům otevřené otázky. Tedy takové, na které musí odpovídat popisně. Ptejte se na konkrétní úkoly, problémy a úspěchy v předchozím zaměstnání. Pozor na diskriminační otázky. Nikdy se nezajímejte o sexuální orientaci, rodinný stav, počet dětí nebo náboženské vyznání. V závěru pohovoru se uchazeče zeptejte na jeho platové očekávání. Předem mějte v hlavě rozmyšlenou částku (nejlépe v rozmezí od – do), kterou jste mu ochotni platit. Pro lepší představu vám pomůže služba Porovnání platů.

TIP: Otestujte si uchazeče přímo na místě. Tvrdí, že má výborné prodejní znalosti? Sehrajte s ním fiktivní scénku klient-obchodník a nechte ho, ať se předvede. Uvádí, že umí výborně s Excelem? Zadejte mu úkol.

7. Konečný výběr

Zvolení vítězného kandidáta může být těžké, ale učiňte tak v přiměřené době. Ozvat se mu dva měsíce po interview, že byste rádi, aby zítra nastoupil, se nemusí setkat s pochopením. Uchazečům, které jste nevybrali, napište krátký e-mail a poděkujte jim za zájem. Konkrétní důvody, proč jste dali přednost jinému kandidátovi, uvádět nemusíte.

Na co si dát pozor:

  • Haló efekt: při pohovoru nesázejte na okamžité sympatie/antipatie, tento dojem nemusí být správný. Závěr si udělejte až po skončení pohovoru.
  • Mezery v živopisech: Pokud má uchazeč v životopise moc přestávek nebo často mění práci, aniž by to uměl uspokojivě vysvětlit, raději jej nepřijímejte.
  • Neurčité odpovědi: Kandidát nedokáže stručně popsat, za co v předchozím zaměstnání odpovídal a v čem spočívaly jeho úkoly? Zbystřete.
  • Pomlouvá kolegy: Pokud uchazeč na pohovoru hází špínu na předchozího zaměstnavatele nebo kolegy, vypovídá to o jeho neloajalitě a dost možná i neschopnosti sebereflexe.
  • Mluví pouze o sobě: Soustřeďte svůj zájem spíše na kandidáty, kteří popisují, v čem mohou být vaší firmě prospěšní než těm, kteří mluví sebestředně o tom, jak by je nabízená práce bavila a co nového by se chtěli naučit.
  • Reference: Pokud chcete zavolat bývalému nadřízenému uchazeče, učiňte tak až po domluvě. Neshánějte reference na vlastní pěst – šéf kandidáta třeba ještě neví, že uvažuje o výpovědi.
  • Rodinný nátlak: Odolejte citovému nátlaku, abyste zaměstnali syna bratrance vaší švagrové. Vybrat si zaměstnance do vlastní firmy je vaše právo, nemusíte se nikomu zavděčovat.

Jana Machálková, Jobs.cz

Kam dál?

Nabídka kurzů a školení – vzdělávejte sebe i své zaměstnance

Další články k tématu

Podnikat začal ve 13. Jak se mu byznys daří dnes?

Mladý úspěšný podnikatel. Nálepka, která na Lukáše Kořínka sedí jako ulitá, on sám je na ni ale už alergický. Je pravdou, že firmy si ho díky jeho práci všimly ještě v době, kdy sám nemohl ani podepsat smlouvu. Když ho pozvali do Siemensu na schůzku, málem jej vyhodili – čekali ostříleného profesionála a ne nezkušeného kluka. … číst více

Indonésané mohou Čechy učit nadhled, říká podnikatel

„Jednou z motivací, proč jsem začal podnikat, bylo získat svobodu, rozhodovat o věcech sám, dělat, co mi dává smysl a nemuset něco papouškovat,“ říká Michal Waserbauer, který už více než dva roky žije a podniká v Indonésii. Povídali jsme si o tom, jaké je pracovat v jihovýchodní Asii a jací jsou Indonésané kolegové. ↑ Michal Waserbauer, Čech podnikající … číst více

Rozjíždíte podnikání? Tohle je dobré vědět

„Kdo je podnikatel? Člověk, který dobrovolně pracuje 80 hodin týdně, aby nemusel pracovat 40 hodin týdně,“ říká do mikrofonu Filip Dřímalka, šéf společnosti EF1, a publikum v sále mu s úsměvem přikyvuje. V hledišti sedí asi stovka začínajících podnikatelů. Vesměs lidí, kteří opustili zaměstnaneckou jistotu 40hodinového pracovního týdne a vrhli se do budování vlastního byznysu. 5 tipů pro … číst více

5 nej kariérních článků, co stojí za přečtení

Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, … číst více