Jak si šéf známého start-upu vybírá zaměstnance

Láká vás pracovat pro on-line start-up? Zjistěte, jak si do týmu vybírá lidi Pavel Suchánek, spolumajitel a zakladatel Restu – rezervačního systému, díky kterému si snadno a rychle zajistíte místo v oblíbené restauraci. Pavel zrovna shání někoho do marketingu: „Hledáme někoho, kdo se dokáže spojit s dalšími partnery a vymyslet s nimi smysluplnou spolupráci založenou na něčem víc než jen výměně bannerů.“ Odhalte, nač se během přijímacího řízení připravit.

pavel suchanek

↑ Pavel Suchánek, zakladatel portálu Restu.cz. Právě hledá posilu do marketingu.

Jobs.cz: V čem se podle vás liší přijímání lidí ve start-upu od velké firmy?

Ve start-upech je jiné prostředí než v korporacích. Tam jsou personalisté, kteří si s uchazeči sednou, proberou potřeby a požadavky a představy o tom, co by chtěli dělat a jakými školeními by měli projít. Na to ve start-upu není čas. Vůbec nemáme personalistu, takže zaměstnance řeším já nebo můj byznys partner, který zastupuje investory. Netvrdím, že je to dobře. V našem prostředí to ale jinak nejde. Musíme fungovat strašně rychle – nabírat nové zákazníky, vymýšlet nové produkty. Pokud k nám někdo přijde, musí být připravený na neustálou změnu.

Jobs.cz: Jaké lidi nejčastěji hledáte?

Podle mne jsou pro internetový start-up klíčové tři pozice: obchodní zástupce, programátor a člověk, který se věnuje marketingu. Bez toho, že dokážete produkt prodat, jej vyvíjíte zbytečně. Někdy spíše než hotový produkt prodáváte myšlenku – víte, jak bude finální produkt vypadat, jaké bude mít funkce. Teprve až zjistíte, že je o něj zájem, investujete do jeho dokončení a dalšího vývoje.

Jobs.cz: Co má čekat člověk, který se k vám hlásí na místo obchodního zástupce?

Nemáme čas jej učit, jak má komunikovat se zákazníkem. Potřebujeme zkušené lidi, očekáváme velkou samostatnost a chuť. Bez chuti seznámit se s produktem a přijít na to, co je výhoda, kterou zákazník ocení, to nejde. Ten člověk u nás musí působit spíše jako konzultant než obchodník. To znamená, že nejdříve zmapuje, kde zákazníka tlačí bota. Až podle toho mu něco nabídne. Takové lidi je obecně hodně těžké najít.

Jobs.cz: Čím to podle vás je?

Rukama už nám prošlo poměrně dost lidí. Podle mne neuspěli, protože šli, zaklepali u klientů na dveře a řekli: Dobrý den, já jsem z Restu, máme super rezervační systém. Neměli byste o něj zájem? A oni s nimi vyrazili dveře. Představte si, že by vám to někdo udělal doma. Také by vám nebylo příjemné, že vám někdo přijde něco nabízet místo toho, aby vám řekl, proč ho máte poslouchat.

restu

↑ Tři klíčové pozice pro internetový start-up? Obchodní zástupce, programátor a člověk na marketing, říká Pavel Suchánek.

Jobs.cz: Jak je to podle vás správně?

Musíte zákazníka nejdříve více poznat, projít si jeho webové stránky, přečíst si recenze zákazníků a vyhledat případné články v médiích. Tímto způsobem zjistíte, jak mu můžete být nápomocni. Když pak přijdete a řeknete: Líbí se mi, jak vedete restauraci, chodí sem hodně lidí – jak to děláte? Klient se s vámi bude bavit ochotněji a řekne vám také, co jej pálí – třeba, že potřebuje pokrýt mrtvé hodiny. Pak mu dokážete nabídnout řešení – ať už naše, nebo jiné. On sám pak zváží, co mu nejvíc vyhovuje a sám zavolá. Už mu nic neprodáváte, naopak on si něco kupuje. Celé se to otočí a je to příjemné pro obě strany.

Jobs.cz: Zmínili jsme také pro internetový start-up důležitou roli programátora. Jak by měl přistupovat k práci?

Nemusí to být jen programátor, který kóduje stránku, ale i člověk, který ji navrhne. Oba musejí rozumět tomu, jak má produkt fungovat. Pokud je programátor jen někde zavřený, nekomunikuje se světem, dostane zadání a nakóduje stránku, tak to není to pravé. Pokud nepřemýšlí z pohledu zákazníka, nebude to fungovat.

Jobs.cz: Jak poznáte, že jste našel dobrého programátora?

Hodně dám na referenční projekty. Vyplatí se vložit čas a úsilí do projektu, který si získá jméno. Pokud programátor může třeba říct, že dělal na Heuréce, nebude jeho budoucí zaměstnavatel moc bádat nad tím, zda něco umí. Svou předchozí zkušeností to prokáže.

Jobs.cz: Zmínili jsme také stěžejní roli marketingu v on-line start-upu. Co v marketingu aktuálně řešíte?

Hledáme člověka, který se bude umět zamyslet nad tím, jaký obsah je pro naše zákazníky zajímavý a sám ho vytvoří. Ať už jsou to posty na sociálních sítích, newsletter a podobně. Zároveň si umí veškeré aktivity také vyhodnotit a navrhnout, co do příště zlepšit. Dokáže se spojit s dalšími partnery, vymyslet s nimi smysluplnou spolupráci založenou na něčem víc než výměně bannerů. V on-line marketingu je spousta věcí, které se dají dělat. Nejde jen o to oslovit masu lidí, ale v co nejkratším čase z nich vytvořit věrné zákazníky, tzv. ambasadory.

shutterstock_189489149

↑ Nepřemýšlejte o tom, co nová práce přinese vám, ale co vy můžete přinést firmě, radí podnikatel Pavel Suchánek.

Jobs.cz: Jak své zaměstnance vybíráte?

Sázíme na reference. Na inzeráty odpovídá spousta lidí, vy s nimi strávíte spoustu času a nakonec stejně nedokážete vybrat toho pravého. Do lidí nevidíte a nedokážete odhadnout, jak se poperou s dynamikou a neustálou změnou, která je pro nás typická. Proto je pro mne důležitější vidět, že někdo už pracoval na podobných projektech a je na takové prostředí zvyklý.

Jobs.cz: Čím vás zájemci o místo na pohovoru negativně překvapí?

Třeba tím, že neviděli naše stránky. To je okamžitá stopka. Nebo vidí jen uživatelskou část a nedokážou si představit, co děláme pro restaurace – naše klienty. Nebo se stává, že lidem je jedno, na jaký inzerát odpovídají. Přečtou si jen název pozice a rozešlou odpovědi. A nedokáží si představit, že my také musíme trávit čas tím, že jim odpovíme.

Jobs.cz: Odpovídáte na všechny reakce?

Na začátku jsem se o to snažil. Pak jsem ale rezignoval a odpovídám jen těm, kteří mě nějak zaujmou. Naopak neodpovídám lidem, kteří si nedají čas s tím, aby mě aspoň oslovili jménem a je vidět, že posílají stejnou odpověď na každý inzerát.

Jobs.cz: Co vás zaujme a přiměje, abyste se něčí odpovědi věnoval dále?

Když se snažíte zamyslet nad tím, co můžete pro moji firmu udělat. Nenapíšete jen, že máte nápady a že pro vás bude přínosné získat další zkušenosti. Raději napište, co konkrétně moje firma potřebuje k růstu a že jste v tom dobrý. To znamená, že otočíte své uvažování a přemýšlíte, co můžete udělat pro firmu, ne co firma může udělat pro vás. Z takového uvažování vyzařuje, že jste týmový hráč. Nemusíte to pak už nikam psát. Taky z toho sálá chuť náš produkt někam posunout, a to je to, co nás ve firmě spojuje.

Jobs.cz: Jak jste přišel po letech v bankovnictví na to, že další věc, do které se pustíte, bude online rezervační systém?

Rád vařím a navíc jsem už od malička chtěl mít svůj byznys. Nápad jsem si dovezl z Kanady, kde jsem dvanáct let bydlel. Domů jsem se vracel s tím, že chci mít něco vlastního. Nevěděl jsem ale přesně co. A tohle byl ten nápad.

Jobs.cz: Jen rezervační systém vám ale zřejmě nestačí. Třeba teď pořádáte anketu Mattoni restaurace roku. Co dalšího vás na podnikání nejvíc baví a žene dál?

Pestrost. Setkáte se s majiteli restaurací, šéfkuchaři, VIP lidmi, kteří nás často používají k rezervaci stolů. Pestrá je také nabídka, se kterou jdete za restauratéry. Dnes už pro ně totiž fungujeme nejen jako rezervační systém, ale třeba databáze hostů. Dokážeme jim říct, jací lidé k nim chodí a kdy, jak by je měli oslovit a přivést zpátky. Restaurace totiž většinou nemají nástroje, jak oslovit zákazníky jinak než osobně v restauraci. Pak se jim těžko dělá marketing. Stejně tak je spousta věcí, které můžeme přidat pro uživatele: aplikace, věrnostní program, chytré slevy ve formě happy hours, last minute a podobně. Někdy vás to skoro až sežere, protože nevíte, do čeho se pustit nejdřív.

Lenka Mydlová

Další články k tématu

Dalibor Dědek: dobrý šéf zůstává amatérem

„Představte si, že je mi šest let a chci vědět, jak funguje splachování na záchodě.“ Takové otázky klade uchazečům Dalibor Dědek, ředitel firmy Jablotron. Zkoumá, jak si promovaní inženýři poradí s netradičním zadáním. V byznysu se Dalibor Dědek pohybuje od roku 1990. „Zjistil jsem, že manažerské poučky nefungují. Pokud chcete být dobrým šéfem, musíte zůstat věčným amatérem,“ … číst více

Behaviorální pohovor jde víc do hloubky. Připravte se na něj

Napsat hezký životopis dnes s pomocí internetu svede skoro každý. Personalisté proto vymýšlejí stále nové způsoby, jak si uchazeče co nejlépe „proklepnout“. V našem seriálu vám postupně představíme 4 náborové techniky, se kterými se při hledání práce můžete setkat. Žádné stokrát položené dotazy Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Proč máte zájem o práci zrovna v naší … číst více

Video: Chyby, kterými uškodíte svému CV

Na co si dát při psaní životopisu pozor? Například na nevhodnou fotku, gramatické chyby a e-mailovou adresu jako ze střední školy. Fotka z večírku nebo výletu Dostala vaše fotka z maturitního plesu na Facebooku nejvíce lajků? Nechte ji dál kralovat na sociálních sítích, ale k CV ji opravdu nepřikládejte. Fotky z oslav nebo výletů přitom … číst více

Howden ČKD Compressors hledá techniky i manažery

Zakázková strojírenská výroba, kde se vymýšlejí unikátní řešení na míru zákazníkům. Úzký kontakt se zahraničím – Velkou Británií, Holandskem a spoustou dalších zemí. Firma Howden ČKD Compressors teď nabízí zajímavé příležitosti pro techniky, manažery nebo třeba nákupčí a obchodníky. Čím zaujmete v životopise? A jak tady probíhají pohovory? Jobs.cz vyzpovídal personální ředitelku Jaroslavu Raisovou. » 4 … číst více