Jak „číst“ pracovní inzeráty? Máme pro vás návod, podle čeho si filtrovat nabídky

Inzeráty zaměstnání jsou formulovány různě. Z některých má člověk nemastný neslaný pocit, jiné ho chytí za srdce, další jsou pro něj těžko srozumitelné. Jak pochopit a rozklíčovat inzeráty a o jaké informace případně požádat, když v pracovní nabídce chybějí? 

Stejně jako u životopisu i u pracovního inzerátu záleží na uvádění relevantních skutečností i tónu, jakým je napsán. Obojí má vliv na to, jestli na něj zareagují vhodní uchazeči. Ti by si totiž měli vybírat, na jakou nabídku odpovědí. Už proto, že jí budou přizpůsobovat svůj životopis nebo motivační dopis a reakce na inzerát je tedy bude stát nějaký čas a úsilí.

Z dobře napsaného inzerátu by se měl člověk dozvědět základní věci:

  •   Pro jakou společnost by měl pracovat (čím se zabývá, jak je velká, kde sídlí).
  •   Co má být náplní jeho práce.
  •   Co všechno má splňovat, aby tuto práci zvládl.
  •   Co mu firma nabízí.
  •   Jméno a kontakt na osobu, která nábor zajišťuje.

 

Podívám se na inzeráty hned teď

 

Co je firma zač?

Některé společnosti se domnívají, že je musí každý znát. Jsme přece největší v oboru, kterým je výroba jeklů pro potravinářský průmysl, říkají si. Jenže si neuvědomují, že obyčejný smrtelník se s tímto oborem za svůj život takřka nesetká a slovo „jekl“ jak živ neslyšel. Představí sami sebe tudíž nedostatečně. Z jejich prezentace není jasné, že mají stovky zaměstnanců a obchodují se zámořím.

To však neznamená, že by na takový inzerát neměl člověk reagovat. Pokud se mu nabídka práce jinak líbí, vyplatí se firmu si dohledat a proklepnout. Už webové stránky leccos napovědí – jsou aktuální a „udržované“? Nebo je na nich poslední aktualita z ledna 2018? Dozví se z nich člověk o firmě podstatné věci: Jaký dělá byznys, kde sídlí, kdo ji vlastní, s kým obchoduje, jaká je její historie? A mají stránky alespoň trochu šmrnc nebo vypadají jak v devadesátkách? A co sociální sítě? Jak tam se firma prezentuje? 

TIP: Kromě toho, co o sobě zveřejňuje firma sama, je dobré podívat se také na to, co o ní říkají současní i minulí zaměstnanci. Jejich hodnocení najdete na Atmoskop.cz.

Co bych měl/a dělat?

Co přesně práce na obsazované pozici obnáší, je klíčová věc. Měla by být proto popsána tak, aby bylo jasné, co bude nový zaměstnanec dělat. Například u obchodních pozic to může být péče o stávající zákazníky, ale také shánění nových. Je to to první nebo druhé? Pokud obojí, co převažuje? Bude součástí i příprava smluv? Jaký „rajón“ bude mít nový zaměstnanec na starosti? Bude se jeho práce odehrávat převážně v kanceláři nebo v autě?

Nenechte se zmást názvem pozice. Například označení marketingový specialista může skrývat obyčejné volání zákazníkům a nabízení produktů. Pod názvem copywriter, což je tvůrce textů pro marketingové účely, se může zase skrývat i správa sociálních sítí včetně používání analytických nástrojů, což už je dost jiný „byznys“.  

Co požadují?

Kvalifikace, praxe, charakteristiky. To jsou tři typy požadavků, s nimiž se lze v inzerátech setkat. Zbystřit by měl člověk ve chvíli, kdy firma nabízí hodně peněz a na kandidáta nemá téměř žádné požadavky. Opačný extrém – příliš požadavků a nízký plat zase není dvakrát atraktivní.

V každém případě je dobré, když jsou v inzerátu požadavky co nejkonkrétnější. Například jazyková znalost ohraničená nějakým certifikátem, délka praxe, řidičská zkušenost…Člověk tak ví, na čem je a nebude ztrácet čas v případě, že úroveň jeho španělštiny je požadavku firmy na hony vzdálená.

TIP: Kdy se vyplatí odpovědět na inzerát, ačkoliv nesplňuji všechny požadavky?

To platí, i pokud jde o charakteristiky dotyčného. Například slovo „flexibilita“. Což znamená ohebnost. Tvůrce inzerátu ale nejspíš nemyslí, že se ohnete a dotknete se dlaněmi země. Tak co tedy požaduje? Že budete ochotni zůstávat v práci přesčas? Nebo že dokážete reagovat na nestandardní situace?

Mezi požadavky se také někdy objevuje „energičnost“ nebo „dynamická osobnost“. Je-li to v souvislosti s obchodní pozicí, může se za tím skrývat plat s vysokým podílem provizní složky.

Co za to nabízejí?

V tomto bodě bude záležet hlavně na vašich vlastních preferencích. Podle nich vyhodnoťte, jestli jsou pro vás inzerované benefity a odměny dostatečně lákavé.

Na Jobs.cz jsou některé z nich patrné už u výpisu inzerátů, například možnost občasné práce z domova. Tento požadavek si můžete ostatně zaškrtnout už při třídění nabídek a stejně tak výši platu.

Vyplatí se také vědět, jestli byste raději do velké korporace nebo spíš menší rodinné firmy. Jsou-li pro vás důležité vztahy na pracovišti, asi vás zaujme informace o tom, že se zaměstnanci scházejí i po práci a chodí spolu hrát volejbal, což může být pro jiného marginálie.

V některých inzerátech objevíte i údaj typu: „možnost přicházet s vlastními nápady a realizovat je“. Těžko říct, proč ho autor textu mezi benefity zahrnul. Možnost přicházet s vlastními nápady a realizovat je by měla být součástí práce v 21. století automaticky. Jestliže je mezi „odměnami“, pak to nejspíš v dotyčné firmě automatické není. Což nevěstí nic moc dobrého.

Když nevíš, zeptej se

Poučka, která platí ve škole i při náboru. Přečetli jste si pracovní nabídku, zdá se vám zajímavá, ale chybí vám nějaká klíčová informace? Není žádným prohřeškem zvednout telefon a využít kontakt, který je u inzerátu uvedený. Stačí se představit, říct kvůli jaké pozici voláte a položit otázku. Je dobré nevolat brzy ráno ani pozdě odpoledne a hlavně se neptat na to, co v inzerátu je, jen jste to přehlédli. Získání požadované informace by vám mělo pomoci rozhodnout se, jestli na nabídku reagovat či nikoliv. Ušetříte tak čas svůj i personalisty. 

A ještě něco navíc…

Výběr vhodného zaměstnance není žádní exaktní věda. Může se stát, že vás navzdory všem poučkám zaujme inzerát začínající firmy, jejíž web má zatím některé záložky prázdné a která nenabízí závratný plat ani přesně specifikovanou pozici. Jenže přesně o tomhle byznysu jste už párkrát sami uvažovali a práce na něm by vás neskutečně bavila.

Nebo vás osloví tón, jakým je inzerát psaný. Používá jazyk, obraty a styl, kterým sami mluvíte a při tom vám nepřipadá podbízivý. Pak neváhejte a odpovězte! Emoce jsou někdy chytřejší než rozum. To platí o výběru partnera, domu, džínů i zaměstnání.

Zkontrolujte texty inzerátů na Jobs.cz a najděte ty, které vás chytí za srdce.  

 

 

 

Další články k tématu

Nabízíme dynamický kolektiv. A desetiletou praxi máte? Diskriminace z důvodu věku může vypadat všelijak

5 minut čtení Existuje práce, na kterou je někdo příliš mladý nebo příliš starý? Ano, takové případy skutečně jsou, ale je jich velmi málo. Neochota zaměstnat uchazeče určitého věku je proto často diskriminací. Jak může vypadat a ve kterých případech je požadavek na věk oprávněný? Rozebereme to v dalším díle našeho seriálu o férovém náboru. … číst více

Jak dlouho může trvat, než se vám firma ozve?

Než zavolá nebo napíše personalista a pozve vás na pohovor, může to trvat dva týdny nebo i měsíc. Buďte na to připraveni. Kde odpovídají nejrychleji Na jeden pracovní inzerát firmy dostanou 20, 30, 50, v některých případech i 100 odpovědí. Prokousat se takovým množstvím životopisů samozřejmě trvá. Nejrychleji se personalisté ozvou, když se zajímáte o pozici … číst více

Jak získáte práci v reklamě a marketingu

Reklamní agentury vytvářejí někdy více, někdy méně kreativní reklamy. Za těmi ale nestojí jen kreativci. Kdyby nebylo accountů, DTP operátorů a produkčních, sebelepší nápady by zůstaly na papíře. Sníte o kariéře ve světě reklamy a marketingu? Jak na to poradí Markéta Albrechtová, spolumajitelka personální agentury A-list, která firmám vyhledává ty nejlepší lidi na tvůrčí pozice. … číst více

Co vás motivuje? Jakých výsledků jste dosáhli? Tyto otázky určitě padnou, připravte se na ně

Každý pohovor vypadá jinak. Na tyto tři věci se však personalista zeptá téměř určitě. Týkají se motivace, podrobností o předchozí práci a dosažených výsledků. Jakou odpověď je nejlepší vytáhnout z rukávu? » 3 minuty čtení « 1. Co vás motivuje ke změně práce? Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“ možná ani nezazní. … číst více