Tereza firmu řídí přes Skype, dodavatele hledá i v pralese

Firmu Lifefood Tereza Havrlandová založila, protože v roce 2006 nenašla v Česku nikoho, kdo by pro ni dokázal vyrobit poctivé veganské potraviny bez chemie, bez přísad, bez lepku a v raw kvalitě. Proto se do toho pustila sama. Dnes Tereza řídí svou společnost přes Skype, protože velkou část roku tráví v zahraničí. Mimo ČR hledá nové atraktivní suroviny do svých výrobků, kontroluje dodavatele a ve volném čase se věnuje kitesurfingu.

» 3 minuty čtení «

acai

↑ Tereza Havrlandová svou firmu řídí většinu roku na dálku. Na fotce s novým dodavatelem ovoce acai.

Jobs.cz: Je poněkud netradiční, že svou společnost řídíte přes Skype a e-mail. Jak dlouho to takto funguje a je to zvládnutelné?

Takhle funguji už čtyři roky a zvládnutelné je to jen díky tomu, že mám ve firmě vynikající a nejlepší lidi. Nenahraditelného kolegu ředitele, skvělé manažery a výborné zaměstnance. Samozřejmě to není tak, že bych se neobjevila, jak je rok dlouhý, ale rozhodně je pravda, že většinu práce udělám na dálku. Jednak jsem tak výkonnější a jednak trávím téměř dvě třetiny roku mimo republiku.

Jobs.cz: Jaké lidi si vybíráte do týmu? Vyžadujete od nich na prvním místě samostatnost?

Určitě. To je u velké části pracovních pozic klíčové. Ale to neznamená, že by neměli žádné vedení. Firma už se rozrostla natolik, že máme systém oddělení řízených samostatnými vedoucími, kteří si za ně zodpovídají. Zejména potřebujeme lidi šikovné, schopné si s problémy poradit primárně sami, s dostatečnou iniciativou a kreativitou. Odolnost vůči stresu a schopnost orientace ve zmatku je taky vysoce ceněná kvalita.

Jobs.cz: Kolik nyní máte zaměstnanců?

Téměř 130.

Jobs.cz: Na začátku podnikání vaše firma nevydělávala a dostala jste se do dluhů. Jak jste tuto krizi překonala a čím jste se motivovala, ať vydržíte?

Tím, že jsem neměla na vybranou. Dluhy byly tak vysoké, že nebyla jiná alternativa: nikdy bych je nesplatila.

Jobs.cz: Kdy jste se v podnikání naposledy nebála zariskovat?

Kdykoli. Dělám to pořád.

IMG_3949aa

↑ V týmu potřebuju mít hlavně samostatné lidi, říká Tereza.

Jobs.cz: Podařilo se vám již rozšířit značku Lifefood i mimo Evropu?

Teď zrovna odchází jedna z prvních zakázek do Dubaje. Máme v plánu rozmáhat se i v USA, Austrálii a podobně. Nicméně nějak zásadně teď o to neusilujeme, ono to spíš nějak přijde samo. Aktuálně je dalším krokem začít zaměstnávat více specializovaných odborníků. To jsme dříve nedělali a spíše se u nás uchytili lidé nadšení pro naši věc, kteří se postupem času vypracovali k pozicím, které zastávají.

Jobs.cz: A takoví lidé už nestačí?

Vzhledem k masivní dynamice růstu firmy už ne. Jsme permanentně nedostatečně obsazeni a kvalitní odborníci už u nás nestíhají vyrůst. Na druhou stranu – ne vždy bylo jednoduché si najmout jen tak ledajaké experty. Nemyslím tím ani tak otázku financí, jako spíše to, že naše oblast působení je příliš specifická. Klasická pravidla trhu, výroby, marketingu, managementu či prodeje u nás ne vždy fungují a je potřeba je vnímat z této perspektivy. A lidé s tím vším musí nějak ladit. Teď se nám postupně daří nabírat lidi, kteří jsou jednak zkušenými specialisty ve svém oboru a zároveň s naší firmou, jejím posláním a kulturou dostatečně rezonují.

Jobs.cz: Co děláte pro to, aby vaše společnost nestrnula na místě, ale aby se stále někam posouvala?

To se děje tak nějak samo. Spíš to vnímám tak, že bych měla dělat něco proto, aby se neposouvala tak rychle.

Jobs.cz: Jak vidíte trh se zdravými a kvalitními potravinami v Česku. Je v tomto segmentu prostor pro podnikání, nebo se podnikatelé závislí jen na českém trhu uživí obtížně?

Překvapivě musím říct, že Česká republika je naším největším a nejsilnějším trhem v přepočtu na počet obyvatel. Zdá se, že si nás čeští spotřebitelé a raw či bio nadšenci opravdu oblíbili a že jim chutná, za což jsme jim opravdu moc vděční. Ale taky to dlouho trvalo a kdybychom v roce 2008 nevstoupili na zahraniční trhy, tak by firma pravděpodobně nepřežila. Ale myslím, že dnes je bio, zdravá výživa, raw a podobně poměrně velký trend a důkazem toho je, že počet podnikatelských subjektů roste jako hub po dešti. Takže to asi tak zlé u nás nebude.

Julie Daňková

Další články k tématu

Začala podnikat na mateřské, teď už vyváží do ciziny

Darina Bitmanová neuměla vůbec šít na stroji, když si hrála s myšlenkou, že začne vyrábět kožené capáčky, botičky pro miminka. Když pak vymýšlela střih, zničila hodně prostěradel. Je to více než dva roky, co podnikání založila. Teď už se šitím botiček živí a prodává je i do zahraničí. Během rodičovské si tak slušně rozjela vlastní firmu. ↑ … číst více

Manažerka začala šít kalhoty pro vozíčkáře

Martina Václavíková by se svým vzděláním a praxí mohla klidně sedět v kanceláři a řídit obchodní tým, jako to ostatně dělala do roku 2010. Místo toho začala podnikat – vytvořila vlastní značku oblečení pro vozíčkáře Adaptia. Lidé na vozíku mají totiž na oblečení zvláštní požadavky, které běžná konfekce nedokáže splnit. Nápad jí vynesl vítězství ve zlínském … číst více

Šila pro radost na rodičovské, nyní se tím úspěšně živí

Libuše Čehylová je bývalá manažerka ve výstavnictví. Po narození dcer přemýšlela, jak bude zvládat kolotoč děti-práce-domácnost. Na rodičovské dovolené začala šít barevné doplňky – nejdřív jen tak pro radost. Dnes je z toho úspěšná značka Libuschka. „Podnikání mi dalo hlavně svobodu. S nadsázkou říkám, že tak flexibilní zaměstnavatel, u kterého bych mohla pracovat, neexistuje,“ říká Libuše, … číst více

Hrát si s jojem Václava bavilo. Teď jej hračka živí

Pamatujete si z dětství na hračku jojo? Student Václav Kroutil na ní vystavěl úspěšný podnik, který již čtvrtým rokem řídí se svým bratrem. E-shop a kamenná prodejna Slušný se zaměřuje právě na prodej hračky, která se dnes prodává jako yoyo a je z titanu. Za úspěchem stojí nejen podnikatelský um sourozenců, ale i fakt, že yoyování je … číst více