Přemýšlíte někdy nad tím, že byste rádi dělali něco jiného? Něco, co by vás opravdu naplňovalo a bavilo vás? Autentický příběh Michaely Culkové je důkazem, že to jde. Že má smysl vykročit z komfortní zóny a jít za tím, co člověka láká. Stačí se jen odhodlat a vytrvat.
Michaele Culkové bylo 30 let, když se rozhodla pro změnu kariéry. V té době byla zrovna na rodičovské dovolené. Věděla, že do banky, kde před tím pracovala, už se vrátit nechce. Čas strávený doma nejprve s jedním a později se dvěma potomky, se proto rozhodla využít ke studiu vysněného oboru. Tím je on-line marketing.
TIP: Uvažujete o nové práci? Nejprve si ujasněte, jestli toužíte po radikální změně profese, nebo se chcete spíš posunout v rámci stávajícího povolání.
Vytěžila sociální sítě
Na začátku si Michaela hledala odborné termíny z marketingové branže sama různě na internetu. Pak narazila na facebookovou skupinu #HolkyzMarketingu, na které si vyměňují zkušenosti ženy z oboru, a vzdělávala se tam. Využít sociální síť coby zdroj informací, ale také kontaktů, se ukázalo jako správná cesta. Michaela díky ní dostala první pracovní nabídku. Oslovila ji majitelka menší agentury, která vytváří pro firmy webové stránky. Sháněla někoho, kdo by se jejím klientům staral o sociální sítě.
Vzala práci, i když byla začátečník
Michaela s nimi měla v té době zkušenosti pouze jako soukromý, i když aktivní uživatel. Přesto se nezalekla a výzvu v malé reklamní agentuře přijala. Udělala dobře, protože díky tomu získala zkušenosti z praxe. Navíc mohla v rámci zaměstnání absolvovat odborné školení a načerpat tam další znalosti.
Výhodou bylo, že Michaela sehnala práci jen na částečný úvazek. Navíc mohla většinu úkolů plnit na dálku přes internet. I díky tomu byla schopná skloubit nové zaměstnání s péčí o děti. Jednoduché to ale nebylo, čas na práci si hledala, jak se dalo. „U počítače jsem často seděla o víkendu, protože přes týden jsem byla s dětmi sama doma,“ vysvětluje mladá maminka. „Práce byla ale různorodá a bavila mě,“ dodává.
TIP: Nezapomínejte, že budování online identity má svá pravidla, dobře zacílená aktivita na sociálních sítích se však vyplatí.
Šla za další příležitostí
Asi po dvou letech, když obě její děti povyrostly, byl čas posunout se kariérně dál. Michaela hledala zaměstnání, kam by mohla třeba i na pár dní v týdnu z Vysočiny, kde žije, dojíždět. Podařilo se jí to, ostatně už nebyla úplný nováček. Práci, opět na částečný úvazek, sehnala v jedné brněnské firmě, která provozuje e-shop. Stala se asistentkou v marketingu a na této pozici opět pracovala téměř dva roky. „Mimo jiné jsem se naučila využívat analytické nástroje, které sledují úspěšnost komunikace se zákazníky. Člověk tak může neustále testovat, co funguje a co ne.“
Na podzim letošního roku nicméně Michaela z brněnské firmy odešla, protože chtěla pracovat jednak blíž domova, jednak na plný úvazek, protože jí končí rodičovská dovolená. Oživila svůj inzerát na jobs.cz a místo intenzivně sháněla. Na každý den si dávala nějaký úkol: třeba prohlédnout určité množství nabídek nebo zaslat konkrétní počet životopisů. „I shánění práce je práce, možná na celý úvazek,“ popisuje svůj přístup.
Ten se jí vyplatil, protože už po dvou měsících získala zaměstnání! Ano, i v této nejisté době se jí podařilo práci ve vysněném oboru najít. Nastupuje do marketingové agentury, která sídlí nedaleko jejího bydliště.
Drží se vytyčené cesty
Sama na sobě si Michaela vyzkoušela, že když někdo opravdu chce nastartovat novou kariéru a změnit povolání, může to dokázat. Musí ale počítat s tím, že proniknout do jiné branže bude chtít nějaký čas a úsilí. „Nejdůležitější je neuhýbat z vytyčené cesty. Já se jednou rozhodla pro marketing a držela se toho,“ potvrzuje Michaela.
Nepřekvapí, že z rad na jobs.cz jí nejvíc oslovil článek o tom, že se člověk nemá nechat odradit inzerátem, v němž hledají supermana. „I když uchazeč nesplňuje všechno, měl by to zkusit, alespoň mně se to vždycky vyplatilo. Když jsme si se zaměstnavatelem sedli při osobním setkání, nevadilo, že něco zatím neumím,“ vzkazuje Michaela.
Její příběh nicméně potvrzuje, že kromě houževnatosti je ke změně kariéry potřeba ještě jedna věc: být ve správnou chvíli na správném místě. Práce ve vysněném oboru nepřijde za nikým sama, ale musí se aktivně hledat.