Je to záhada. Odpověděli jste na několik pozic a máte pocit, že byste všechny mohli klidně dělat. Jenže vás nevybrali. Dali prý přednost někomu, kdo lépe odpovídal požadavkům. Jak to? Vždyť jste splňovali všechno! Problém je, že personalista vám skrze životopis nevidí do hlavy. Tak mu to zkuste umožnit a prodejte se líp.
Buďte osobnější
Na některé pozice není potřeba nic zvláštního. Možná nějaké vlohy, trocha dovedností, které se dají naučit. A přesto si vás firmy, které takové pozice vypsaly, nevybraly. Důvodem je, že se nereprezentujete sami, ale mluví za vás životopis a motivační dopis. A v něm není napsané „tohle bych zvládl, a ještě by mě to bavilo!“ Otázka zní: proč to tam není napsané?
Zaměnitelné šablony životopisů
Pokud použijete ke své sebeprezentaci šablonu, budete mít stejný životopis jako tisíce dalších. Vaše osobnost z něj na personalistu zkrátka „nevykoukne“.
Ve skutečnosti je docela jedno, jakou grafickou podobu vaše CV má. Vůbec nehraje roli, zda máte na stránce nějaké oddíly, grafické prvky a dokonalou fotku. Klidně to může být jen holý text. Naopak, příliš vyumělkované životopisy se bohužel často vyznačují chudým obsahem.
↑ Personalista vám skrze CV nevidí do hlavy. Tak mu to zkuste umožnit a prodejte se líp.
» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru
Žádné romány. Zkracujte
Vyhněte se také příliš dlouhým elaborátům. Jakmile musíte zmenšovat ze standardní velikosti písma nebo rozšiřovat okraje dokumentu, začněte krátit. Vše podstatné sdělte na dvou stranách A4. Není potřeba zaměstnavateli prezentovat, co VŠECHNO umíte, ale že umíte to, co on potřebuje. A to se na dvě strany určitě vejde.
Jak ukázat, kdo jsem
Základem úspěchu je vědět o sobě, kdo jste a jaké jsou vaše silné stránky. Co vás odlišuje od ostatních uchazečů? Za co by vás měl zaměstnavatel chtít platit? Co si u vás „kupuje“? Pokud nevíte, co prodáváte, bude se vám to těžko prodávat.
Jakmile to ale dokážete pojmenovat, tak už o tom můžete zaměstnavateli napsat:
- Napište v životopisu namísto: „Pozitivní přístup a vytrvalost“ například: „Jsem nezdolný optimista, počáteční neúspěch mě nezastaví“
- Nebo místo: „Znalost gramatiky“ raději: „Nesnáším chyby v textu. Přese mě hrubka neprojde.“
- Místo: „Péče o stávající klienty“ dejte klidně: „Daří se mi pochopit, co klient chce, naladím se s ním na jednu vlnu. Mám 80 % vracejících se klientů.“
- Nebo místo: „Zkušenosti v nákupu“ napište: „Dodavatelé se mnou rádi spolupracují, protože jsem příjemná a problémy řeším v klidu.“
» Životopis je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi
Životopis, nebo motivační dopis?
Říkáte si, že když už byste takové věci někam psali, bylo by to do motivačního dopisu? Ano, tam by měl být osobní tón nejsilnější. Tam můžete odhalit, proč chcete po deseti letech změnit obor a proč by vám firma měla dát šanci. Proč si myslíte, že tuhle práci zvládnete, proč v ní budete dobří.
Ale životopis je stále to první, co lidé čtou. Proto v CV udělejte krátký úvod, který může být lehce podobný motivačnímu dopisu. Popíšete tam, kdo jste, co hledáte a proč.
Do popisu svých zkušeností popište nejen to, co jste dělali, ale jak se vám dařilo a co vás na tom bavilo. A své vlastnosti popište tak, abyste sami byli spokojení s tím, co se o vás v CV píše. Abyste si řekli: „Ano, takto chci být prezentovaný. To jsem já.“
Tereza Valášková
Autorka projektu Průvodce kariérou, dříve pracovala jako personalistka