Čeká vás „zkušebka“ na dálku? Podívejte se, jak ji prožívá nováček a jak ji co nejlépe zvládnout

5 minut čtení

Podepsat smlouvu, vyzvednout počítač a… rovnou domů. Tak vypadá začátek zkušební doby mnohých zaměstnanců, kteří v této době nastupují do práce. Nic příjemného sedět trochu jako trosečník doma u počítače. Práce na dálku ve zkušební době však může mít i své výhody, jak si všimla Adéla Šmahajová, nová posila ve firmě LMC. Navíc pro vás máme 5 tipů, které vám pomohou pracovně poněkud osamělé měsíce překonat.

Adéla Šmahajová nastupovala na novou pozici loni v listopadu. Bylo to v době, kdy zaměstnanci firmy, v níž získala místo, pracovali už několik měsíců hlavně z domova. V domácím prostředí strávila také Adéla většinu zkušební doby. Musela se tak učit na dálku převážnou část toho, co potřebovala k vykonávání práce obchodníka na telefonu.

Ta obnáší předávání know-how klientům, zjišťování a řešení jejich potřeb. „Nemohla jsem bohužel sedět vedle zkušenějšího kolegy nebo kolegyně, abych odposlouchala, jak komunikuje se zákazníky,“ připouští mladá žena. V rámci zaškolování však alespoň vyposlechla některé nahrané hovory a absolvovala online kurz obchodních dovedností, které jí zaměstnavatel zprostředkoval.

Veškerá komunikace ve firmě probíhala a dosud probíhá hlavně přes MS Teams anebo přes chatovací kanál Slack. Oba nástroje už měli zaměstnanci v době Adélina nástupu do firmy zažité, což byla výhoda, pružně přes ně reagovali. Adéla měla zkušenosti jen s platformou pro videohovory, ve slacku se komunikovat musela naučit.

TIP: Přečtěte si, co dělat, abyste v nové práci nepůsobili jako slon v porcelánu

 

Vědět, na koho se obrátit

Tenhle problém Adéla řešit naštěstí nemusela. „Během porady hned po mém nástupu jsme se bavili o tom, kdo z kolegů by byl ochotný věnovat se nováčkům, kdyby něco potřebovali. Naprostá většina lidí z našeho týmu nám nabízela, že se na ně můžeme s čímkoliv obrátit,“ vysvětluje Adéla, proč neměla obavy požádat kohokoliv o pomoc. Pokud sám nevěděl, nasměroval ji obyčejně k někomu, kdo poradit dokázal.

Za celé tři měsíce zavítala Adéla do kanceláře asi jenom čtyřikrát. Dvakrát proto, že se učila pracovat s firemní databází, což přes sdílenou obrazovku šlo jen do určité míry. Připouští, že navazování obyčejných mezilidských vztahů nebylo v takto prožité „zkušebce“ zrovna lehké. Odpadly neformální rozhovory v kuchyňce nebo při obědě třeba o tom, co kdo dělal o víkendu či kam se chystá na dovolenou.

Příležitosti dozvědět se něco o nových spolupracovnících přesto jsou. Adéla má zkušenost, že se osobnější záležitosti probírají někdy během online schůzek po té, co se vyřeší pracovní problémy. A jsou i další možnosti, jak lidi z firmy poznat. „Teď jsme se s kolegy domlouvali, že bychom se sešli někdy odpoledne venku a vyrazili společně na procházku. To by bylo fajn,“ těší se Adéla.

Výhody? Našly by se

Ačkoliv zkušební doba nebyla pro Adélu v režimu home office vůbec jednoduchá, vnímá i určitá pozitiva dané situace. „Můj rozjezd ve firmě byl při práci z domova asi přece jenom klidnější. Mohla jsem se na nové věci soustředit a také mě při drobných přešlapech nikdo neviděl. Když jsem se třeba zakoktala do telefonu, zasmála jsem se sama sobě a v té chvíli jsem byla celkem ráda, že mě nikdo z kolegů neposlouchal,“ usmívá se mladá žena.

TIP: Aby práce z domova byla co nejpříjemnější a nejefektivnější, vyplatí se dodržovat určitá pravidla. Která to jsou

Ve ztížených podmínkách měla také větší vnitřní motivaci v nové práci uspět. „Chtěla jsem dokázat, že si mě firma vybrala správně a že se zvládnu náročnější situaci přizpůsobit. Teď na konci zkušební doby mám o to lepší pocit, že jsem nástup zvládla,“ říká Adéla spokojeně.

Jako pozitivní věc vnímá i možnosti, které masové využívání nových komunikačních technologií přineslo. „Ukázalo se, že to jde a toto vědomí nám zůstane i do budoucna,“ myslí si Adéla Šmahajová. Plně z domova by však nastálo pracovat nechtěla. Těší se na dobu, kdy se bude moct s kolegy potkávat v kanceláři alespoň tři dny v týdnu.

 

Jak „zkušebku“ na dálku co nejlépe zvládnout? Máme pro vás 5 tipů

  • Zeptejte se, koho se máte zeptat. Vědět, na koho se obracet, když si nevíte v novém zaměstnání rady, je klíčové. Pracujete-li v režimu home office, platí to dvojnásob. Ve většině firem bývá stěžejní osobou manažer týmu, tedy nadřízený nováčka. Ten minimálně v prvních dnech funguje jako spojnice mezi novým zaměstnancem a firmou. I když vedoucí bývají vytížení lidé, nebojte se jich zeptat na všechno, co potřebujete ke splnění zadaných úkolů vědět. Postupem času vás šéf nejspíš zasvětí a okruh lidí, na které se budete moct obracet s různými problémy, se rozšíří.
  • Zapisujte si kdo je kdo. Ten dělá to a ten zas tohle. Od šéfa už jste slyšeli, kdo má co na starosti, ale nevybavujete si to. Chyba. Je jasné, že do struktury firmy a kompetencí jednotlivých kolegů neproniknete hned, ale pokud už jste informaci, s kým na čem spolupracovat, dostali, zapište si to. Nejlépe i s kontaktními údaji. Ulehčí vám to práci.
  • Buďte při zaškolování aktivní. Učit se pracovat s novými počítačovými systémy nebo databázemi není nic jednoduchého. Zvlášť na dálku. Nechte si vše vysvětlit a ukázat přes sdílenou obrazovku. Během výkladu se nebojte zeptat na vše, čemu jste nerozuměli. Dělejte si také poznámky, nespoléhejte na to, že až se za tři dny probudíte, vybavíte si, kam kliknout. Pokud se vám nedaří udělat si uspokojivý zápis, zkuste školitele požádat, jestli by nebylo možné pořídit z lekce záznam. Případně se ho zeptejte, zda by vás nemohl odkázat na vhodný videokurz.
  • Nepanikařte. Něco jste pokazili a nevíte si rady? Zachovejte klidnou hlavu. Za normálních okolností byste požádali o pomoc kolegy v kanceláři nebo zašli za šéfem. Jenže doma jste na to sami a kolegové ani šéf na vaše výzvy v chatu zrovna nereagují a nezvedají telefon. V takové chvíli dopadá izolace na nováčka asi nejtíživěji. Možná vás napadne psát různým lidem ve firmě a svěřovat se jim s nastalým problémem. To však nedělejte, pokud nemáte jistotu, že jsou to osoby, které vám pomohou chybu odstranit. Zkuste to vydržet a počkat na zavolání šéfa, který vás na správné lidi nasměruje. Až se vám ozve, snažte se ho o chybě informovat věcně a klidně. Vynechte panický tón, jako kdybyste právě způsobili jaderný výbuch, i sebemrskačské výlevy. Nic z toho k řešení problému nepomůže. Chybu se snažte podle pokynů co nejdřív odstranit a jakmile se to podaří, o nápravě nadřízeného informujte.
  • Buďte vidět a zajímejte se o ostatní. Normálně byste chodili na porady, ale v nouzovém režimu je nahradily videokonference. Pokud se odehrávají ve více lidech, nabízejí jednu možnost – vypnout si kameru a jen poslouchat. Tu však ve zkušební době příliš využívejte. Snažte se, aby byl kontakt mezi vámi a ostatními co nejvíc osobní. Ostatně právě online porady jsou jednou z mála příležitostí, kdy můžete ostatní trochu poznat i po lidské stránce. Cítíte-li, že je vedle pracovních záležitostí možnost probrat i něco osobního, zajímejte se o ostatní i jako o lidi, nejen jako o odborníky.

Rádi byste nastoupili do nové firmy a zkusili si zkušební dobu strávenou doma? Prohledejte nabídky zaměstnání na Jobs.cz.

Další články k tématu

Ve 45 letech ztratil práci. Tak začal péct a v cukrařině se našel

Břetislav Brablec z Prostějova pracoval dlouhá léta jako číšník. Ve 45 letech přišel o místo a dlouho nemohl sehnat nové. Rozhodl se proto, že začne podnikat – otevřel si obchod s potřebami pro cukráře. Nejen ten, ale i nabízené kurzy zdobení čokoládou mají velký úspěch. Do budoucna chce Břetislav otevřít kavárnu a výrobnu dortů. Svými nápady a … číst více

Podnikatelka založila Baby Office: Děti si hrají, rodiče pracují

Když se Haně Krejčí narodilo druhé dítě, chtěla si mateřství užít. Zároveň nechtěla přestat úplně pracovat. Založila proto Baby Office – sdílenou kancelář pro rodiče s dětmi. Nápad jí vynesl vítězství v loňském pražském kole Rozjezdů – soutěže pro začínající podnikatele. ↑ Hana Krejčí, zakladatelka Baby Office. Dětský křik tu nikomu nevadí V Praze je už více míst, … číst více

Největší mýtus? Že podnikatel musí riskovat

Původně měla namířeno do nemocnice, ale práce s nemocnými ji psychicky vyčerpávala. Dnes má třiatřicetiletá Barbora Rektorová cateringovou firmu s luxusním sushi, které vám připraví přímo před očima na firemním večírku nebo doma v kuchyni. A o podnikání mluví příjemně realisticky. Však si to přečtěte sami. ↑ Barbora Rektorová, zakladatelka firmy Sushiqueeen, se svým kolegou … číst více

Kameraman Petr: stáž na Nově mi změnila život

Za výrobou každého televizního pořadu stojí různorodý tým profesí, včetně kameramanů. Jedním z nich je v TV Nova také Petr Ježek, který neváhal ani minutu, přihlásil se do výběrového řízení na stáž a uspěl. Následně dostal nabídku stálého pracovního místa, které mu přináší celou řadu nevšedních zážitků. Nyní tak má možnost pracovat v dynamickém prostředí … číst více