Jak do nové práce vkročit pravou nohou

Je to tady – nastupujete do nové práce. Na jednu stranu jste plní nadšení a očekávání, na druhou stranu cítíte nervozitu. To je zcela přirozený koktejl emocí. Začátky jsou těžké a také velmi citlivé. Malá chyba vás může stát spoustu času při jejím napravování. Na co si dát pozor a co neopomenout v prvních dnech?

Usmívejte se

Většina kolegů, se kterými se v první dny seznámíte, vás uvidí poprvé v životě. Víte, že prvních pár vteřin setkání rozhodne o dojmu, jaký uděláte? I když kvůli aktuálním hygienickým opatřením nejspíš máte na obličeji roušku nebo respirátor, usmívejte se. První dojem pak bude rozhodně pozitivní.

Zapisujte si jména a funkce

Je jasné, že během pár dní potkáte hromadu lidí a nemůžete si hned všechny zapamatovat. Pomůže ale udělat si poznámku o každém, s kým mluvíte.

Zapište si nejen jméno a funkci, ale i drobnou poznámku, která vám dotyčného pomůže jednoznačně identifikovat. Čím specifičtější, tím lepší. „Týpek s kotletami, co sedí v rohu,“ vám pomůže si dotyčného snadno zapamatovat. A když už druhý den budete kolegu zdravit a oslovovat jménem, svůj usměvavý první dojem doplníte o další pozitivní bod.

Většina nových kolegů vás uvidí poprvé v životě. Prvních pár vteřin rozhodne o dojmu, jaký zanecháte.

» Nástup v době covidové. Jak ho zvládnout, když jsou (skoro) všichni na home office?

Víc poslouchejte, než mluvte

Nikdo nepochybuje o tom, že jste ve svém oboru třída. Přece proto vybrali mezi uchazeči právě vás. Ale dávat to najevo všem kolem hned první den – to vás zaškatulkuje mezi „všudybýlky a všechnoználky“. Vytvoříte si kolem sebe zbytečnou zeď, protože noví kolegové budou mít pocit, že máte nos pěkně nahoru.

Až vás budou zaučovat, nejspíš zjistíte, že spoustu věcí budete chtít dělat jinak či efektivněji, ale ještě jim to neříkejte. Udělejte si poznámku a za pár týdnů, kdy už budete mít lepší přehled o firmě, se k tomu vraťte. Respekt i uznání ostatních je potřeba budovat postupně.

Dělejte si podrobné poznámky

Možná máte pocit, že všechno, co vás učí, vlastně znáte, protože jste to už dělali v předchozím zaměstnání (nebo je to prostě nad slunce jasné). I tak si všechno pečlivě zapisujte: názvy aplikací, přesné postupy, kontaktní osoby. Množství informací, které se na vás v prvních dnech navalí, je obrovské. Ani pokud jste génius, vše si nezapamatujete. A nic neotravuje vaše nové kolegy tak, jako když se ptáte už počtvrté na stejnou věc. I tak se jich budete ptát příliš často. Myslete na to, že každá vaše otázka je vyrušuje od práce, tak to zbytečně nezhoršujte.

Nabídněte pomoc

Pokud jste v práci noví, nejspíš první dny trávíte hlavně učením se. V málokteré firmě vám ale zaškolení naplánují tak, aby zabíralo celý čas, který na pracovišti trávíte. Abyste nekoukali po zbytek dne z okna, nabídněte nadřízenému nebo kolegům pomoc s nějakou administrativní či jakoukoli snadnou úlohou. I když to není vaše náplň práce, ukážete tím dobrou vůli. Dotyčný jistě ocení pomoc. Navíc praktickými úkoly se naučíte a dozvíte víc, než se může zdát.

Nehodnoťte ostatní

V žádném případě nemluvte o ostatních špatně. Jednak o lidech z bývalého zaměstnání – nikdy nevíte, kdo koho zná, naše zemička je v tomto překvapivě malá. A už vůbec ne o některém z nových kolegů, které znáte sotva pár dní. Sociální vztahy uvnitř firmy jsou složité, většinou věci nejsou tak, jak vám ostatní řekli. „S Markem já vycházím dobře,” se může snadno ukázat jako „politická verze“ pro „Nemůžu ho vystát.” Potřebujete čas, abyste nové lidi poznali a pochopili, jak uvažují a fungují.

A jedna rada na závěr – pokud si chcete udržet počáteční nadšení z nové práce, udělejte si ještě před nástupem poznámky o tom, co vám v bývalé práci vadilo, a naopak o tom, na co se do nové těšíte. Můžete si to za pár týdnů připomenout, až začnete uvažovat, jestli to v té minulé práci nebylo lepší.

Lucie Klabanová

Manažerka a autorka projektu make-it-easy.cz, který pomáhá manažerům zjednodušit způsob organizace práce a řízení lidí.

Další články k tématu

Záživnější a kratší porady: 3 věci, které k tomu pomohou

Sáhodlouhé porady. Dvě hodiny, možná i víc. V hlavních rolích: powerpoint, nekonečná diskuze a kolegové v polospánku. Přitom stačí pár změn, trochu otočit myšlení a na porady se můžete dokonce… těšit. Víme, jaké tři triky vám k tomu pomohou. » 2 minuty čtení « ↑ Budíček! Porady vůbec nemusí být uspávací. 1. Tužka a velký papír: vizuální … číst více

FOTO: 6 firem, které teď ocenili za nejhezčí kanceláře

J & T BANKA, Ogilvy & Mather, JetBrains, LIKO-S, Etnetera Group a Paper Hub – to je šestice firem s nejhezčími kancelářemi. Vybrala je porota soutěže CBRE Zasedačka roku, která se probírala fotkami 80 přihlášených společností. Pojďte se podívat, jak to u vítězů vypadá. Vybírala i Eva Jiřičná V čele poroty zasedla architektka Eva Jiřičná. „Prostory vítězných … číst více

Kamery a čipy v práci. Jak moc nás mohou sledovat?

Může šéf pomocí GPS sledovat, kudy se pohybujete služebním autem? A má firma právo instalovat do kanceláře kamery, aniž by vám o tom dopředu řekla? Projděte si s námi tři časté situace, které mohou v praxi nastat a udělejte si jasno ve svých právech. 1. Sledování firemního počítače V pracovní době se občas kouknete na … číst více

Pomoc, zas to má být ASAP! Už fakt nestíhám…

Je pravda, že žijeme v rychlé době. Nároky na nás jsou čím dál větší. Logicky se očekává, že stihneme víc a víc. Nikdy není hotovo a pořád máme zpoždění. S pocitem, že nestíháme, se potýkáme v podstatě všichni. Ale je všechno opravdu pozdě? Otázka totiž začíná určením deadlinu. Na co se vyplatí nezapomínat a jak přistupovat k termínům … číst více