5 typů personalistů, se kterými můžete mluvit na pohovoru

Jsou personalisté, se kterými se na pohovoru budete cítit jako na jedné lodi. Jiným ale nebudete stát ani za krátký e-mail. Seznamte s pěti typy HR odborníků, na které můžete narazit, když hledáte práci.

1. Energizer

Stručná charakteristika: Z pohovoru odejdete nabití energií. To byl super pokec!

Tento personalista nechce, abyste byli nervózní více, než je zdrávo. Celou dobu vytváří přátelskou atmosféru. Ostatně i pro něj je pak práce příjemnější, na studené formality si nepotrpí.

Dívá se vám do očí a máte pocit, že ho opravdu zajímá, co říkáte a co si myslíte. Občas prohodí nějaký vtípek na odlehčení. Zároveň je to profík. Otázky má dobře promyšlené a drží se určité struktury. Určitě to není pohovor typu „žvanění odnikud nikam“.

Může se zdát, že jste lidsky na stejné vlně. Nepodlehněte však tomuto dojmu až moc. Pořád je to personalista, tedy člověk, se kterým vyjednáváte o nové práci. Nikoliv kámoš z tenisu.

?????????

2. Mrtvý brouk

Stručná charakteristika: Poslali jste mu životopis, ale nestojíte mu ani za krátkou zprávu.

Bohužel, s tímto přístupem se i v dnešní době setkává dost uchazečů. Odpoví na zajímavý inzerát, pošlou firmě životopis a čekají na odpověď. Jenže ta nikdy nedorazí.

Pokud už vás pozvali na osobní pohovor, bývá to s následným kontaktem obvykle lepší. Zašlou alespoň krátký e-mail i v případě, že vybrali někoho jiného. Jenže stát se může i to, že někde strávíte hodinu času a personalista pak dělá mrtvého brouka…

Je jasné, že pro uchazeče to není dvakrát příjemná zkušenost. Nechceme však tvrdit, že se tak chovají všechny firmy. Velká část personalistů naštěstí chápe, že obeslání i neúspěšných kandidátů je známkou jejich profesionality.

» Prozraďte nám své zkušenosti, jak firmy odpovídají

3. Pozorovatel

Stručná chaakteristika: Založením je spíš introvert, takže dostanete spoustu příležitostí se projevit.

Tento personalista hodně spoléhá na intuici. Na to, aby si vás základně otipl, mu stačí prvních pár minut. Pak se cílenými otázkami snaží zjistit, zda byl jeho dojem správný.

Není to tak, že byste se s ním cítili vyloženě nepříjemně, ale může na vás působit trochu odtažitě. Je to člověk, který se spíše se ptá a poslouchá, než aby udržoval živý dialog.

Výhodou je, že na pohovoru dostanete hodně prostoru mluvit, odpovídat a projevovat se. To však může být dvousečná zbraň: například když se do svých odpovědí nečekaně zamotáte nebo na sebe prozradíte i to, co jste původně nechtěli.

4. Nejistý v kramflecích

Stručná charakteristika: Pokládá vám spíše obecné otázky, ale do konkrétních věcí ohledně práce zabrousí málokdy.

Může to být skvělý odborník na personalistiku, který už firmě našel hodně šikovných lidí. Jenže není v jeho silách znát do detailu všechny pracovní pozice. Může se stát, že si na pohovoru není úplně jistý v kramflecích. Pak se vás vyptává spíše obecně na motivaci a předchozí praxi. Znalost konkrétních programů nebo postupů z vás však (raději) netahá.

Pokud se hlásíte na nějakou hodně specifickou nebo technicky zaměřenou pozici (třeba do IT), personalisté na pohovor často přizvou i manažera, který zrovna hledá nové lidi do týmu. Tomuto manažerovi pak obvykle stačí tři čtyři cílené otázky, aby zjistil, co uchazeč skutečně umí (a zda si životopis moc nepřikrášlil).

5. Logik

Stručná charakteristika: Reference a výkonové testy – to je jeho.

Je velmi racionální. Intuici přikládá na rozdíl od Pozorovatele jen malý význam. Libuje si v různých metodách, jako jsou psychologické a výkonové testy či assessment centra. Pokud ho uchazeč opravdu zaujme, skoro vždy zavolá někomu z jeho bývalých kolegů nebo šéfů, aby získal reference.

Na pohovoru si záměrně udržuje odstup. Každou otázkou přesně ví, kam míří. Není to ale robot – i on se dokáže zasmát a uvolnit atmosféru. Pokud ho chcete zaujmout, odpovídejte k věci a strukturovaně. Nemá rád zbytečné omáčky a nekonkrétní odpovědi.

Logik má obvykle skvělý přehled o tom, co různé týmy ve firmě zrovna řeší. Díky tomu může improvizovat. Během pohovoru s vámi mu například sepne, že se svými zkušenostmi i naturelem mnohem líp hodíte na jinou pozici. A hned vám ji nabídne.

» Podívejte se na aktuální nabídky práce

Jana Kutarňová

Další články k tématu

Změnit práci a být šťastnější? Jde to i po 15 letech praxe

Hlas přírody člověku káže, aby se bál neznámého. Často je to strach, co nás drží ve špatné práci. Začít od nuly se ale dá i po mnoha letech praxe. Třeba v úplně jiném oboru. Nebo v jiném městě. Ze spořitelny do školky Andrea dělala dlouhé roky úvěry ve stavební spořitelně. Její život se kolem úvěrů … číst více

4 věci, kvůli kterým jsme v práci nešťastní

Co nás v práci nejvíc vytáčí? Co skousneme a kvůli čemu odcházíme? Kupodivu to nebývají peníze. Podle průzkumu JobsIndex mnohem více záleží na vztazích s kolegy a pocitu užitečnosti vlastní práce. Zjišťovali jsme, co nás v zaměstnání štve opravdu nejvíc. Najdete v něčem sami sebe? 1. Otravní kolegové „To, co mě vytáčí do nebes, je pasivní agresivita některých kolegů. … číst více

7 důvodů, proč vás nepozvali na pohovor, i když mohli

Zareagovali jste na zajímavou pozici… a nic. V lepším případě dostanete odpověď, že vybrali kandidáta, který lépe vyhovoval požadavkům, v horším případě fakt nic. Co může být důvodem, že vás firma na pohovor nakonec nepozvala, i když klidně mohla? 1. Nesplnění úkolu V některých inzerátech najdete instrukce, jak se na danou pozici přihlásit. Většinou to bývají instrukce typu: … číst více

10 otázek, které by vás mohly zaskočit. Připravte se na ně

Jak jste řešili komunikaci s naštvaným klientem? Co jste udělali, když vám kolega nedodal slíbené podklady? I takové otázky mohou na pohovoru zaznít. Personalisty zajímá, jak jste řešili konkrétní situace, včetně těch vypjatých. Udělají si obrázek o vašem typickém způsobu jednání a uvažování. Povězte, jak to tehdy bylo Těmto otázkám se říká behaviorální, protože zjišťují konkrétní … číst více