Vyzrajte na zářijový kolotoč: plánujte a vzbuďte děti dřív

Nejspíš si ještě užíváte letní srpnové atmosféry. V práci je docela pohoda, protože polovina kolegů je na pryč, a tak většina věcí stejně musí počkat. Myšlenkami jste na chalupě nebo na dovolené. Je tu ale jedna věc, na kterou byste neměli zapomínat – září tu bude, než se nadějeme a pak začne pořádný kolotoč.

I když budete příjemně odpočatí, prvních pár dní v září vás může hodit do pořádné depky, že už zase nestíháte. Zkuste se tedy alespoň malými krůčky připravit, abyste i po začátku nového školního roku zůstali v relativní časové pohodě. Co doporučujeme?

Udělejte si už teď plán na září

Klidně si vytvořte jednu stránku v zápisníku nebo vše sepište do poznámky v telefonu – na formě nezáleží. Napište si všechny důležité body, o kterých už teď víte, že vás v září čekají. Například:

  • První školní den
  • IFA v Berlíně
  • Příprava na plán 2020 v práci

Září tu bude, než se nadějeme. A pak opět začne pořádný kolotoč.

Vytipujte úkoly, které můžete udělat hned

K bodům ze seznamu si vytipujte úkoly, které můžete udělat už teď. Například nakoupit školní potřeby. Určitě nebude vadit, když z oběda nezamíříte rovnou do kanceláře, ale stavíte se v papírnictví koupit to důležité. Zkuste si aktivity proložit do jiných činností, jako třeba zmíněný nákup doprostřed pracovní doby – vytrhnou vás ze stereotypu a budete na ně mít více klidu.

Zadejte si důležité termíny do kalendáře

Pokud už teď znáte některé termíny na září, poznačte si je do kalendáře a zároveň si je zaneste do úkolů s dostatečným předstihem na zpracování. Není nic horšího než si uvědomit, že jste na nějaký projekt úplně zapomněli, protože v srpnu to ještě mohlo počkat. O prázdninách prostě čas plyne trochu jinak.

» Nabídky práce na zkrácený úvazek

Vytvořte si podrobný plán na první týden

Na první zářijový týden si udělejte podrobný plán. Pokud plánujete v kalendáři (například v Outlooku nebo Gmailu), zkuste použít bloky, například:

2. září

  • 7:00 – 8:15 – vypravit děti do školy
  • 8:15 – 8:45 – cesta do práce

A tak dále. Nezapomeňte si na každý den naplánovat i nějakou chvilku pro sebe. Třeba na čtení nebo meditaci. Takto nebudete muset věnovat tolik energie vzpomínání, co máte dělat a můžete se plně soustředit na danou aktivitu.

Vraťte se postupně do běžného režimu

Zkuste pomalu zavést režim zpět sobě i celé rodině. Zejména pokud o prázdninách spí vaše děti do devíti, je velmi nepravděpodobné, že se jim 2. září bude snadno vstávat v sedm. Postupně se přibližujte režimu, který pro vás pak bude běžný – choďte dříve spát, dřív vstávejte. Zkuste ráno využít nějak příjemně, aby vám tohle „nucení se” nepřišlo tak zatěžko. Pokud si s dětmi připravíte skvělou snídani, možná jim ani nepřijde, že jste je vytáhli z pelechu moc brzo.

Pokud podobnou přípravou strávíte pár hodin v srpnu, ušetří vám hodně stresu v září. Navíc si bezstarostněji užijete poslední srpnové dny, protože víte, že i začátek září máte pod kontrolou. Krásný zbytek prázdnin!

Lucie Klabanová

Manažerka a autorka projektu make-it-easy.cz, který pomáhá manažerům zjednodušit způsob organizace práce a řízení lidí.

Další články k tématu

5 tipů, jak odcházet z práce včas a stihnout v životě více

Už si ani nevzpomínáte, kdy naposledy jste odešli z práce po osmi hodinách a nedoháněli o víkendech? Přečtěte si, jak to můžete zlepšit. Zkuste se také podívat po nabídkách práce s pružnou pracovní dobou. Začátek a konec pracovních hodin si určíte sami a získáte více času pro sebe, rodinu, nebo koníčky. » 2 minuty čtení « … číst více

Jak vyhrát válku s časem a každý den ušetřit 30 minut

Nestíhám! Pokud i vy tuto mantru vyslovujete častěji, než byste chtěli a toužíte po v klidu vypitém kafi, projížďce na kole nebo čtení a povídání si s dětmi, tyto tipy vám pomohou získat půl hodiny denně navíc. Nakreslete si seznam Nic nového pod sluncem, spousta lidí se bez nich ale nikam nepohne. Až si budete … číst více

Cvičení v práci: Jak posilovat v kanceláři a protahovat páteř

Prokládejte si celodenní sezení u počítače jednoduchými cviky, které sestavila trenérka Zuzana Bičíková z Vnímej své tělo. Cviky zaberou jen pár minut a můžete je dělat několikrát denně přímo v kanceláři. Protáhnete se, setřepete únavu nebo si lehce zaposilujete. 1. Správné sezení Teoreticky všichni víme, že bychom se u počítače neměli hrbit a nemít natažené a překřížené … číst více

3 x 3 tipy, jak položit stres na lopatky

„Mě ale nezajímá, že jsi na to sám a musel jsi řešit i jiné věci. Ten termín byl včera!“ Ano, je to šéf, kdo na vás křičí, ale váš mozek slyší tygra. Hladina kortizolu jde nahoru a vaše tělo se ocitá ve stavu bojové pohotovosti. Trvalý stres páchá na lidském zdraví obrovské škody – náš … číst více