Už si ani nevzpomínáte, kdy naposledy jste odešli z práce po osmi hodinách a nedoháněli o víkendech? Přečtěte si, jak to můžete zlepšit. Zkuste se také podívat po nabídkách práce s pružnou pracovní dobou. Začátek a konec pracovních hodin si určíte sami a získáte více času pro sebe, rodinu, nebo koníčky.
» 2 minuty čtení «
1. Poznejte, kdo jste
Podle psycholožky Zdeňky Židkové v práci většinou nestíhají dva typy lidí: pasivní, co dostávají nesplnitelné množství práce a neumí říct ne, a lidé superagilní, kteří si sami nakládají úkolů příliš mnoho, protože je práce baví. Pokud patříte do první skupiny, budete se muset ozvat s jasným ne. Jestliže do druhé, vlastně totéž, jen promluvit sami se sebou. Opravdu není nic jiného, co by vás bavilo?
2. Prostě odejděte
Pamatujete si, co jsme dělali ve škole se zazvoněním? Zabalili si učebnici a sešit a buď se připravili na další hodinu, nebo vyletěli ze dveří. Pokud jste den nepromrhali klábosením s kolegy nebo na internetu, chovejte se v práci stejně – prostě se zvedněte a zavřete za sebou dveře. Řezník, prodavačka, kadeřnice, nikdo z nich nepracuje přesčas ani si nenosí práci domů, neboť jejich podniky v určité chvíli prostě zavřou. Proč byste měli pořád pracovat vy? Jenom proto, že počítače a internet fungují non-stop?
↑ To je zase hodin.. Ale neděláte si to trochu sami?
3. Skoncujte s multitaskingem
Protože nic takového neexistuje. Lidský mozek nedokáže dělat naráz dvě a víc věcí, aniž by to nebylo znát na výsledcích. A ne – ani ten ženský. Z pohledu mozku je multitasking takové zběsilé pobíhání od jednoho úkolu k druhému, přičemž vyřešení obou vám trvá déle. A ještě kvůli tomu hloupnete. Naše IQ prý klesá v důsledku multitaskingu až o deset bodů.
4. Rozlišujte činný versus produktivní
Činní jsme, když pracujeme, produktivní ale jenom tehdy, když práce vede ke stanovenému cíli. Čtení a odpovídání na e-maily jsou činnosti, které nám přinášejí pocit, kolik jsme toho už dneska udělali. Jenže pokud vám šéf neplatí za odpovídání na e-maily a váš cíl je jiný, ve skutečnosti jste vlastně neudělali nic. A budete to nejspíš dodělávat po večerech doma. Ujasněte si priority a podle nich se chovejte.
5. Vypněte se
Odejít z kanceláře je věc jedna. Nepracovat víc než osm hodin druhá. Pracovní a osobní život se díky moderním technologiím natolik stírají, že si přestáváme uvědomovat volný čas. Nedávno jsem četla příběh manažera, který si z výletu na kole pamatoval pouze nucenou přestávku, kdy seděl v trávě podél cyklostezky a přes Blackberry odpovídal na e-maily. Po návratu měl pocit, že na žádném výletě nebyl a celý den strávil… v práci. A pořád vlastně nebylo hotovo. Nebude nikdy, dokud se cíleně nevypnete.
» Firmy, které nabízejí pružnou pracovní dobu
Jana LeBlanc