5 tipů, jak odcházet z práce včas a stihnout v životě více

Už si ani nevzpomínáte, kdy naposledy jste odešli z práce po osmi hodinách a nedoháněli o víkendech? Přečtěte si, jak to můžete zlepšit. Zkuste se také podívat po nabídkách práce s pružnou pracovní dobou. Začátek a konec pracovních hodin si určíte sami a získáte více času pro sebe, rodinu, nebo koníčky.

» 2 minuty čtení «

shutterstock_87919999

↑ To je zase hodin.. Ale neděláte si to trochu sami?

1. Poznejte, kdo jste

Podle psycholožky Zdeňky Židkové v práci většinou nestíhají dva typy lidí: pasivní, co dostávají nesplnitelné množství práce a neumí říct ne, a lidé superagilní, kteří si sami nakládají úkolů příliš mnoho, protože je práce baví. Pokud patříte do první skupiny, budete se muset ozvat s jasným ne. Jestliže do druhé, vlastně totéž, jen promluvit sami se sebou. Opravdu není nic jiného, co by vás bavilo?

2. Prostě odejděte

Pamatujete si, co jsme dělali ve škole se zazvoněním? Zabalili si učebnici a sešit a buď se připravili na další hodinu, nebo vyletěli ze dveří. Pokud jste den nepromrhali klábosením s kolegy nebo na internetu, chovejte se v práci stejně – prostě se zvedněte a zavřete za sebou dveře. Řezník, prodavačka, kadeřnice, nikdo z nich nepracuje přesčas ani si nenosí práci domů, neboť jejich podniky v určité chvíli prostě zavřou. Proč byste měli pořád pracovat vy? Jenom proto, že počítače a internet fungují non-stop?

TIP: Firmy, které nabízejí pružnou pracovní dobu

3. Skoncujte s multitaskingem

Protože nic takového neexistuje. Lidský mozek nedokáže dělat naráz dvě a víc věcí, aniž by to nebylo znát na výsledcích. A ne – ani ten ženský. Z pohledu mozku je multitasking takové zběsilé pobíhání od jednoho úkolu k druhému, přičemž vyřešení obou vám trvá déle. A ještě kvůli tomu hloupnete. Naše IQ prý klesá v důsledku multitaskingu až o deset bodů.

4. Rozlišujte činný versus produktivní

Činní jsme, když pracujeme, produktivní ale jenom tehdy, když práce vede ke stanovenému cíli. Čtení a odpovídání na e-maily jsou činnosti, které nám přinášejí pocit, kolik jsme toho už dneska udělali. Jenže pokud vám šéf neplatí za odpovídání na e-maily a váš cíl je jiný, ve skutečnosti jste vlastně neudělali nic. A budete to nejspíš dodělávat po večerech doma. Ujasněte si priority a podle nich se chovejte.

5. Vypněte se

Odejít z kanceláře je věc jedna. Nepracovat víc než osm hodin druhá. Pracovní a osobní život se díky moderním technologiím natolik stírají, že si přestáváme uvědomovat volný čas. Nedávno jsem četla příběh manažera, který si z výletu na kole pamatoval pouze nucenou přestávku, kdy seděl v trávě podél cyklostezky a přes Blackberry odpovídal na e-maily. Po návratu měl pocit, že na žádném výletě nebyl a celý den strávil… v práci. A pořád vlastně nebylo hotovo. Nebude nikdy, dokud se cíleně nevypnete.

Jana LeBlanc

Další články k tématu

5 nej kariérních článků, co stojí za přečtení

Jaké kariérní tipy má cenu číst? Inspirujte se tím, co čtou ostatní. Vybrali jsme pro vás články, které vás na Jobs.cz nedávno výrazně zaujaly. Nahlédněte do kanceláří předních českých technologických firem a hned potom zjistěte, čím odsuzujete své CV k vyhození do koše. Když vám firma po měsíci odpoví, nezabijte své šance už první větou, … číst více

Příběhy úspěšných: Co by dělali, kdyby začínali od nuly?

Vedou významné firmy, vydělávají hodně zajímavé peníze, na pracovních cestách sjezdili kus světa a byznys, ve kterém jsou namočení, se počítá v řádu miliard. Zdánlivě jim nic neschází. Co by ale dělali, kdyby zítra měli začít znovu úplně od nuly? » 4 minuty čtení « Dalibor Dědek, miliardář a ředitel skupiny Jablotron Určitě bych se … číst více

Pozitivní sobectví prospěje vám i vašemu okolí

Řekli byste o sobě na pohovoru, že jste sobečtí? A když už ano, označili byste své sobectví za silnou, nebo slabou stránku? Když o někom řekneme, že myslí hlavně na sebe, zpravidla to nemíníme jako pochvalu. Přestaňte na sobce nadávat a podívejte se, co se od nich můžete naučit. Pomůže vám i Michaela Dombrovská, propagátorka … číst více

Infografika: 3 zásadní otázky, než svoláte meeting

Pro více než polovinu lidí jsou porady jen synonymem pro ztrátu času. Menší část lidí meetingy vyloženě nesnáší a snaží se jim vyhnout. Podle čeho určit, zda je setkání v zasedačce opravdu nutné a neprohlubovat zbytečně frustraci lidí z promarněného času?  » 3 minuty čtení « Otázka číslo 1: Máte v plánu hodit dosavadní práci do … číst více