4 věci, za které vás personalista nepochválí

Při hledání práce se ze sebe většinou snažíme vydat to nejlepší a ukázat se v tom nejlepším světle. Bohužel někdy to může působit tak, že tlačíme na pilu. Konkrétně těmito čtyřmi věcmi se personalisté necítí ohromeni, spíše naopak. Neděláte je náhodou také?

1. Přeceňování svých schopností nebo vlivu

Umět se prodat je v dnešní době důležité. Personalisté však ocení, když z vás čiší zdravé sebevědomí – nikoliv arogance. Takové to: „Všude jsem byl, všechno znám, odevšud mám klíče“ působí na pohovoru celkem odpudivě.

„Zrovna nedávno mi na pohovor přišel člověk hlásící se na obchodní pozici. Vyprávěl, že v předchozí práci vlastně stínově řídil celou firmu a dostal ji do černých čísel. Jen on sám, jako by tam neměli žádné obchodní oddělení ani management,“ říká personalistka Lucie z jedné výrobní společnosti.

Stačilo však uchazeči položit pár konkrétnějších otázek a ten se brzy ocitl v úzkých. Byl to pak docela trapas.

↑ Jsem nejlepší a nejskvělejší. Berete mě?

2. Vycpávkové fráze v životopisu

Druhý bod souvisí s tím předchozím, akorát se týká životopisů. Raději se vyhněte některým obratům. Jako třeba špičkový specialista, nadprůměrné výsledky, brilantní znalost…

Někteří personalisté jsou vysloveně alergičtí, když o sobě uchazeči tvrdí, jak jsou skvělí. Třeba když do životopisu nebo motivačního dopisu napíšou takové to hrozné klišé: „Domnívám se, že jsem na danou pozici nejvhodnějším kandidátem”.

Působí to nabubřele. Raději „civilně“ napište, s čím máte zkušenosti, co umíte a hlavně čeho jste na pozici dosáhli. Konkrétní výsledky jsou tím, co personalisté v životopisech vidí moc rádi a může vám to zajistit si pozvánku na pohovor.

Několik výmluvných čísel prokazujících vaše úspěchy je na setkání s vámi naladí víc než hromada bezobsažných superlativů.

» Změny práce. Jak dlouho na jedné pozici je moc dlouho?

3. Hra na schovávanou

Personalista otevře váš životopis a i když jste si s ním dali náramnou práci, jeho oči pravděpodobně hned sklouznou k poslední pracovní zkušenosti. Je to prostě tak. Potřebuje rychle zjistit, co jste měli na starost a jak to zúročíte v nové práci.

Myslete na to, už když CV píšete, zvlášť pokud se hlásíte na podobnou pozici, jakou jste dělali dosud. Neschovávejte si to nejdůležitější někde mezi řádky. Naopak se na to snažte přitáhnout oči personalisty.

Jak na to? Přečtěte si ještě jednou inzerát firmy. Snadno poznáte, na čem tu nejvíc „bazírují“. Může to být znalost nějakého programu nebo zkušenost s tvorbou strategií. To jsou klíčová slova, která do životopisu určitě uveďte.

4. Podivné nesrovnalosti

Uchazeči je 27 let, před dvěma lety skončil vysokou školu a v CV se chlubí bohatou soupiskou zkušeností: konzultant, tester, programátor, vývojář… Akorát všude vydržel maximálně rok. Pokud nechcete, aby váš životopis působil podezřele, pište do něj jen to, s čím máte prokazatelnou zkušenost. Neuvádějte mezi své specializace věci, o které jste se ve skutečnosti jen otřeli.

Je velmi jednoduché vypsat do životopisu jeden „skill“ za druhým. Výsledkem však je, že personalista uvidí seznam dvaceti různých položek, ale stejně neví, co z toho umíte nejlíp.

Pozor si dejte i na mezery v životopise – pokud nějaké máte, zkuste je stručně vysvětlit. Někdy se také uchazeči přehlédnou a napíší o dvou zkušenostech tak, že to vypadá, že se časově překrývaly. Možná to nic neznamená, ale personalisté jsou na tyhle věci extrémně citliví – hned začnou přemýšlet, co jim skrýváte.

A poslední věc: nic si nevymýšlejte. Pokud personalista zjistí, že jste si v životopise něco kreativně přikrášlili, znamená to víceméně okamžitou stopku.

» Podívejte se, jaké pozice firmy nabízejí ve vašem oboru

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

Chcete pryč z kanceláře? Staňte se průvodcem turistů

Na první pohled to vypadá jednoduše. Vyrazíte se skupinou lidí třeba do Prahy nebo do Paříže, trochu se s nimi projdete, občas jim něco odvykládáte, vezmete je na dobrý oběd a ještě dostanete zaplaceno. Záliba v cestování a znalost jazyků ale nestačí. S Jolanou Myslivcovou Kopřivovou, ředitelkou agentury Tyrkys, která vzdělává profesionály cestovního ruchu, jsme … číst více

Dalibor Dědek: Dobrý šéf zůstává amatérem

„Představte si, že je mi šest let a chci vědět, jak funguje splachování na záchodě.“ Takové otázky klade uchazečům Dalibor Dědek, ředitel firmy Jablotron. Zkoumá, jak si promovaní inženýři poradí s netradičním zadáním. V byznysu se Dalibor Dědek pohybuje od roku 1990. „Zjistil jsem, že manažerské poučky nefungují. Pokud chcete být dobrým šéfem, musíte zůstat věčným amatérem,“ … číst více

Šance nejen pro absolventy: Accenture hledá 300 lidí

Poradenská společnost Accenture plánuje v České republice do poloviny roku 2015 zaměstnat zhruba 300 lidí. A dobrá zpráva pro absolventy: většina nově vypsaných míst se hodí právě pro ně. » Půl minuty čtení « ↑ Tak do kterých? Accenture hledá 300 nových zaměstnanců na různé pozice. Accenture nabírá, protože spouští projekty pro klienty z bankovnictví … číst více

5 tipů: Jak zazáříte na pohovoru?

Chystáte se na pohovor a právě přemýšlíte o tom, co vás na něm čeká a nemine. Pokud čtete tento článek, pak vás určitě zajímá, co dělat/nedělat a jak se chovat/nechovat. Článků a rad na toto téma je na internetu bezpočet, jen mi připadá, že jsou všechny psány dost negativně – takže se tam objevuje většinou … číst více