4 věci, za které vás personalista nepochválí

Při hledání práce se ze sebe většinou snažíme vydat to nejlepší a ukázat se v tom nejlepším světle. Bohužel někdy to může působit tak, že tlačíme na pilu. Konkrétně těmito čtyřmi věcmi se personalisté necítí ohromeni, spíše naopak. Neděláte je náhodou také?

1. Přeceňování svých schopností nebo vlivu

Umět se prodat je v dnešní době důležité. Personalisté však ocení, když z vás čiší zdravé sebevědomí – nikoliv arogance. Takové to: „všude jsem byl, všechno znám, odevšud mám klíče“ působí na pohovoru celkem odpudivě.

„Zrovna nedávno mi na pohovor přišel člověk hlásící se na obchodní pozici. Vyprávěl, že v předchozí práci vlastně stínově řídil celou firmu a dostal ji do černých čísel. Jen on sám, jako by tam neměli žádné obchodní oddělení ani management,“ říká personalistka Lucie z jedné výrobní společnosti.

Stačilo však uchazeči položit pár konkrétnějších otázek a ten se brzy ocitl v úzkých. Byl to pak docela trapas.

2. Vycpávkové fráze v životopisu

Druhý bod souvisí s předchozím, akorát se týká životopisů. Raději se vyhněte některým obratům. Jako třeba: špičkový specialista, nadprůměrné výsledky, brilantní znalost…

Někteří personalisté jsou vysloveně alergičtí, když o sobě uchazeči tvrdí, jak jsou skvělí. Třeba když do životopisu nebo motivačního dopisu napíšou takové to hrozné klišé: „Domnívám se, že jsem na danou pozici nejvhodnějším kandidátem”.

Působí to nabubřele. Raději „civilně“ napište, s čím máte zkušenosti, co umíte a hlavně čeho jste na pozici dosáhli. Konkrétní výsledky jsou tím, co personalisté v životopisech vidí moc rádi a může vám to zajistit si pozvánku na pohovor.

Několik výmluvných čísel prokazujících vaše úspěchy je na setkání s vámi naladí víc než hromada bezobsažných superlativů.

» Změny práce. Jak dlouho na jedné pozici je moc dlouho?

3. Hra na schovávanou

Personalista otevře váš životopis a i když jste si s ním dali náramnou práci, jeho oči pravděpodobně hned sklouznou k poslední pracovní zkušenosti. Je to prostě tak. Potřebuje rychle zjistit, co jste měli na starost a jak to zúročíte v nové práci.

Myslete na to, už když CV píšete, zvlášť, pokud se hlásíte na podobnou pozici, jakou jste dělali dosud. Neschovávejte si to nejdůležitější někde mezi řádky. Naopak se na to snažte přitáhnout oči personalisty.

Jak na to? Přečtěte si ještě jednou inzerát firmy. Snadno poznáte, na čem tu nejvíc „bazírují“. Může to být znalost nějakého programu nebo zkušenost s tvorbou strategií. To jsou klíčová slova, která do životopisu určitě uveďte.

4. Podivné nesrovnalosti

Uchazeči je 27 let, před dvěma lety skončil vysokou školu a v CV se chlubí bohatou soupiskou zkušeností: konzultant, tester, programátor, vývojář… Akorát všude vydržel maximálně rok. Pokud nechcete, aby váš životopis působil podezřele, pište do něj jen to, s čím máte prokazatelnou zkušenost. Neuvádějte mezi své specializace i věci, o které jste se ve skutečnosti jen otřeli.

Je velmi jednoduché vypsat do životopisu jeden „skill“ za druhým. Výsledkem však je, že personalista uvidí seznam 20 různých položek, ale stejně neví, co z toho umíte nejlíp.

Pozor si dejte i na mezery v životopise – pokud nějaké máte, zkuste je stručně vysvětlit. Někdy se také uchazeči přehlédnou a napíší o dvou zkušenostech tak, že to vypadá, že se časově překrývaly. Možná to nic neznamená, ale personalisté jsou na tyhle věci extrémně citliví – hned začnou přemýšlet, co jim skrýváte.

A poslední věc: nic si nevymýšlejte. Pokud personalista zjistí, že jste si v životopise něco kreativně přikrášlili, znamená to víceméně okamžitou stopku.

» Podívejte se, jaké pozice firmy nabízejí ve vašem oboru

Jana Kutarňová, Jobs.cz

Další články k tématu

Průzkum: Firmám nevadí, když lidé mění profese

Pracovat celý život v jednom oboru je nuda, říkají dvě třetiny lidí. Střídání profesí v průběhu kariéry není problém ani z pohledu většiny zaměstnavatelů. Část personalistů to dokonce vítá. Důležité jsou předpoklady Dvě třetiny podniků nijak neřeší, jestli uchazeč změnil v průběhu své kariéry profesi. Zajímá je spíš, jestli má dostatečné předpoklady zastávat místo, které zrovna obsazují. Dvaadvacet procent … číst více

ČKD před rokem koupili Skotové. Jak to Češi zvládli?

„Mezi Českem a Skotskem není až takový rozdíl. Obě země mají silnou průmyslovou historii,“ říká Jan Růžička, ředitel pražské firmy Howden ČKD Compressors. Tradiční český strojírenský podnik od loňska vlastní skotská skupina Howden. A má s ním velké plány, proto se budou hledat noví lidé do výroby, vývoje i managementu. ↑ Jan Růžička, ředitel Howden ČKD … číst více

10 klíčových dovedností pracovníka budoucnosti

Chcete uspět ve světě velkých dat, inteligentních přístrojů, téměř nulového soukromí a globální konkurence, která na nás díky virtuálnímu světu útočí den co den? Výzkumníci z amerického Institute for the Future se dlouhodobě zabývají predikcí budoucích trendů v celosvětovém měřítku. Spolu s University of Pheonix nedávno vydali studii, ve které jmenují 10 klíčových dovedností, bez … číst více

Sprechen Sie Deutsch? Tyto firmy se o vás poperou

Zatímco před 20 lety se polovina dětí učila německy a polovina anglicky, dnes jsou němčináři v těžkém oslabení. Jenže kdo umí německy (a firmám mnohdy stačí mírně pokročilá úroveň), drží v rukách pořádný trumf. «2 minuty čtení » Angličtina x němčina 58 % inzerátů na Jobs.cz hledá lidi se znalostí angličtiny. Němčinu firmy žádají v 13 % nabídek. … číst více