Změnil jsem práci a není to ono. Mám odejít?

Změnili jste v posledním roce práci, od které jste hodně čekali, ale každodenní realita vypadá bohužel jinak… Jak si poradit s tím, když práce neodpovídá tomu, co vám slibovali na pohovoru? Jak se sladit s kolegy, se kterými jste si zatím úplně nesedli?

Začněte u sebe

V klidu se posaďte a popřemýšlejte sami o sobě. O tom, jak se v nové práci cítíte, co vás konkrétně baví a co vám naopak vadí. Každý den se potkáváte s kolegy a zanecháváte určitý dojem. Nepůsobíte na ně negativně nebo moc hrr? Například tím, že v každé druhé větě vyprávíte, co a jak jste v bývalé firmě dělali a jak tam věci fungovaly.

↑ Začátky jsou těžké pro každého. Neházejte flintu do žita moc brzy.

Nepropadejte panice

Pokud máte po prvním týdnu nebo dvou pocit, že na vás všechno padá, ničemu nerozumíte a kolegové zrovna nepořádají party na vaši počest, nezoufejte. Je to přirozený proces. Na začátku máte z nových věcí trochu strach a s novými kolegy vás zatím nepojí společné zážitky.

Pokud v prvních dnech a týdnech budete méně výkonní a občas uděláte chybu, tak hned nepropadejte panice. Váš pozitivní a aktivní přístup a ochota napravit chyby udělá ten nejlepší dojem. Většina kolegů si jistě pamatuje, když byla na pozici nováčka.

V prvních měsících se bude stávat, že některé věci prostě nebudete vědět. Nebojte se zeptat, pokud vám něco nebude jasné. V případě, že se vám bude zdát, že náplň práce se neshoduje s tím, co vám slibovali na pohovoru, promluvte si s nadřízeným. Nenechávejte věci ležet nevyřčené, protože pak s nimi nikdo nemůže nic udělat.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Když je to jinak, než jste čekali

Na pohovoru nemůžete na 100 % poznat, jak firma funguje. Pokud vám po nějaké době nevyhovuje firemní uvolněná nebo naopak upjatá kultura, open space office nebo pokud zjistíte, že se nedodržují základní pracovně právní předpisy, je čas podívat se po jiné firmě. To však nezjistíte po jednom dni. Musíte firmu trochu poznat.

V případě, že se nakonec rozhodnete odejít a začnete hledat novou práci, nezapomeňte si novou firmu proklepnout.

  • Rozhoďte sítě mezi známými. Osobní reference jsou totiž nejlepší.
  • Během pohovorů mějte oči otevřené a uši nastražené. Vnímejte, jak mezi sebou zaměstnanci komunikují, jak vypadají prostory.
  • Uvědomte si, jak na vás působí celá komunikace během výběrového řízení. Dostáváte veškeré informace, nečekáte na odpověď tři týdny?

» Tohle vám pomůže prokouknout firmu předem

Vztahy s kolegy a nadřízenými drhnou

Nastoupili jste do „rozjetého vlaku“, kde kolegové pracují na projektu již několik týdnů a znají se ještě déle, a proto spolu mohou komunikovat bez většího vysvětlování. Vy jste však nováček a zasloužíte si vysvětlení a zaškolení. Pokud nadřízený neurčil někoho, kdo by vás měl provést a pomoci vám se zorientovat, ozvěte se. V zájmu obou stran je, abyste se ve firmě co nejdříve cítili jako doma. Nečekejte však vše na zlatém podnose. Buďte aktivní a ptejte se na vše, co vás zajímá.

» 62 % nováčků nikdo nezaškolil, zjistil průzkum Jobs.cz

Tereza Houštecká

Další články k tématu

Český zaměstnanec se bojí rizika, jeho šéf zase konfliktů

Klasický dotazník dokáže měřit jen to, čemu lidé rozumí a co chtějí říct. K měření postojů lze ale použít i barvy a pojmy – díky nim se projeví také to, co dotazovaní tuší a cítí, ale nedokážou to vystihnout slovy. „Lidská řeč je vždy ovlivněna prostředím a účelem. Skrze barvy lidé dokáží vyjádřit své skutečné postoje,“ … číst více

5 znamení: jak poznáte, že je čas změnit práci

Mám, nemám, mám, nemám, odtrháváte možná lístečky z imaginární sedmikrásky. Řeč je o změně práce. Vybrali jsme těchto 5 znamení, které jasně říkají: máš! » 2 minuty čtení « ↑ Mám změnit práci, nemám? Někdy je opravdu lepší změnu neodkládat. 1. Neslyšíte „díky“ Můžete skákat po hlavě, ale šéf vždy zavrčí maximálně: ale jo, šlo … číst více

7 typů lidí, kteří s vámi budou „soupeřit” o práci

Na klasickém pohovoru jste jen sami za sebe, ale v assessment centru je to jiné. Probíhá tak, že si personalisté na celý den pozvou skupinku nadějných uchazečů a zadávají jim různé úkoly. Docela hezky se ukáže, kdo se umí prosadit a kdo se spíš drží zpátky, kdo je v komunikaci přirozený a kdo tlačí na … číst více

Jak zůstat zdravý, když všichni okolo chrchlají

V MHD teď prská každý druhý a pokračuje to, sotva dorazíte do práce. Zároveň platí, že teď si opravdu, ale opravdu nemůžete dovolit ležet doma s chřipkou. Přečtěte si naše tipy, jak na podzim zůstat fit a pokud možno se nenakazit od kašlajících kolegů. 1. Ruce, ruce! Zdá se vám rada o mytí rukou banální? Nám … číst více