Přihlásit

Změnil jsem práci a není to ono. Mám odejít?

14. 11. 2018 · Inspirace

Změnili jste v posledním roce práci, od které jste hodně čekali, ale každodenní realita vypadá bohužel jinak… Jak si poradit s tím, když práce neodpovídá tomu, co vám slibovali na pohovoru? Jak se sladit s kolegy, se kterými jste si zatím úplně nesedli?

Začněte u sebe

V klidu se posaďte a popřemýšlejte sami o sobě. O tom, jak se v nové práci cítíte, co vás konkrétně baví a co vám naopak vadí. Každý den se potkáváte s kolegy a zanecháváte určitý dojem. Nepůsobíte na ně negativně nebo moc hrr? Například tím, že v každé druhé větě vyprávíte, co a jak jste v bývalé firmě dělali a jak tam věci fungovaly.

↑ Začátky jsou těžké pro každého. Neházejte flintu do žita moc brzy.

Nepropadejte panice

Pokud máte po prvním týdnu nebo dvou pocit, že na vás všechno padá, ničemu nerozumíte a kolegové zrovna nepořádají party na vaši počest, nezoufejte. Je to přirozený proces. Na začátku máte z nových věcí trochu strach a s novými kolegy vás zatím nepojí společné zážitky.

Pokud v prvních dnech a týdnech budete méně výkonní a občas uděláte chybu, tak hned nepropadejte panice. Váš pozitivní a aktivní přístup a ochota napravit chyby udělá ten nejlepší dojem. Většina kolegů si jistě pamatuje, když byla na pozici nováčka.

V prvních měsících se bude stávat, že některé věci prostě nebudete vědět. Nebojte se zeptat, pokud vám něco nebude jasné. V případě, že se vám bude zdát, že náplň práce se neshoduje s tím, co vám slibovali na pohovoru, promluvte si s nadřízeným. Nenechávejte věci ležet nevyřčené, protože pak s nimi nikdo nemůže nic udělat.

» Podívejte se na nové nabídky práce

Když je to jinak, než jste čekali

Na pohovoru nemůžete na 100 % poznat, jak firma funguje. Pokud vám po nějaké době nevyhovuje firemní uvolněná nebo naopak upjatá kultura, open space office nebo pokud zjistíte, že se nedodržují základní pracovně právní předpisy, je čas podívat se po jiné firmě. To však nezjistíte po jednom dni. Musíte firmu trochu poznat.

V případě, že se nakonec rozhodnete odejít a začnete hledat novou práci, nezapomeňte si novou firmu proklepnout.

  • Rozhoďte sítě mezi známými. Osobní reference jsou totiž nejlepší.
  • Během pohovorů mějte oči otevřené a uši nastražené. Vnímejte, jak mezi sebou zaměstnanci komunikují, jak vypadají prostory.
  • Uvědomte si, jak na vás působí celá komunikace během výběrového řízení. Dostáváte veškeré informace, nečekáte na odpověď tři týdny?

» Tohle vám pomůže prokouknout firmu předem

Vztahy s kolegy a nadřízenými drhnou

Nastoupili jste do „rozjetého vlaku“, kde kolegové pracují na projektu již několik týdnů a znají se ještě déle, a proto spolu mohou komunikovat bez většího vysvětlování. Vy jste však nováček a zasloužíte si vysvětlení a zaškolení. Pokud nadřízený neurčil někoho, kdo by vás měl provést a pomoci vám se zorientovat, ozvěte se. V zájmu obou stran je, abyste se ve firmě co nejdříve cítili jako doma. Nečekejte však vše na zlatém podnose. Buďte aktivní a ptejte se na vše, co vás zajímá.

» 62 % nováčků nikdo nezaškolil, zjistil průzkum Jobs.cz

Tereza Houštecká

Další články k tématu
Podobné články

Skřivani a sovy v práci

Je ráno. Zvoní budík. Jakmile se ozve, bez problémů vstáváte? Nebo patříte k těm, kteří by nejraději spali až do oběda? Každý z nás je nastaven trochu jinak. Tomu odpovídá i způsob, jakým se vypořádáváme s ranním vstáváním, případně se změnou času a tmou venku. Začátek dne Ranní porada. Pan Skřivan už hodinu před ní sedí na svém …

5 kancelářských vychytávek, které chcete mít i vy

Do kanceláře se můžete i těšit. Šedé kancelářské kóje se pomalu, ale jistě stávají minulostí. Firmy, kterým záleží na pohodě a zdraví zaměstnanců, zvou do svých prostor designéry, aby jim pomohli navrhnout prostor, ve kterém zaměstnanci najdou klid na práci a zároveň živoucí inspirativní prostředí s prostorem pro nezbytný odpočinek. Nahlédněte do pěti zahraničních kanceláří, …

8 tipů, jak odhalit firmu ještě před nástupem

Pokud se chcete každé ráno těšit do práce, mějte oči otevřené už na pohovoru. Jak odhadnout, jestli vás budou brát jako parťáka, nebo s vámi budou jednat jako s kusem hadru? 1. Jak vás přivítají? Pokud se už na recepci cítíte jako vetřelec, zbystřete. Zaposlouchejte se do hovoru recepčních nebo vrátných. Mají dostatek taktu, aby …

6 věcí, které v práci dělají nepostradatelní lidé

Každý je nahraditelný, zní známá cynická poučka. Ale není to tak docela pravda. Někteří lidé jsou pro firmy velmi vzácní. Nejde jen o jejich odbornost, ale hlavně o unikátní vlastnosti. Jak nepostradatelné kolegy poznáte? » 2 minuty čtení « 1. Udržují dobrou náladu Když má firma finanční potíže nebo málo zakázek, je snadné sklouznout k pesimismu. …