Triky přímo od personalistky: jak získáte zájem firem

Všude slyšíte, že je dobrá doba změnit práci. Říkáte si: tak to také zkusím. Poslali jste životopis na nabídku, která vás lákala, jenže vás nevybrali. Nebo se vůbec neozvali… Nenechte se tím otrávit! Tereza Valášková dlouho pracuje v personalistice a v dnešním článku vám poradí, co můžete zkusit dělat jinak, aby vás firmy začaly zvát na pohovor.

Vysvětlete, proč tu práci chcete

Nejčastější chybou, kterou lidé dělají je, že nevysvětlí, proč se na pozici vlastně hlásí. Pošlou sice životopis i motivační dopis, ale ani z jednoho to není dostatečně patrné.

Proč se hlásí kuchař na obchodníka, když nemá praxi? Proč se bankovní poradkyně hlásí do personalistiky? Není důvod, proč ne, zkušenost z jiné branže může být často naopak přínosem. Pokud si myslíte, že splňujete požadavky, určitě se přihlaste. V motivačním dopisu a CV však vysvětlete, proč chcete na této pozici pracovat. Vystihnout byste měli nejen to, že vás nová práce zajímá a vidíte v ní příležitost pro svůj růst, ale také, jaké zkušenosti a dovednosti nabízíte.

» 8 schopností, kvůli kterým vás budou chtít všude

Mluvte jazykem firmy

Přizpůsobte jazyk životopisu a motivačního dopisu jazyku firmy. Jestliže hledají manažera, vymažte ze svého CV slova „vedoucí“ nebo „teamleader“ a nahraďte je slovem manažer. Pokud firma píše, že požaduje angličtinu „slovem i písmem“ a vy máte v životopisu „Angličtina – B2“, opět to upravte. Zní to možná banálně, ale pokud tomu, kdo inzerát napsal, vrátíte v životopisu jeho vlastní slova, spíše se mu budete zdát jako vhodný kandidát.

Plusové body za „úkol“

Mnoho firem dává do inzerátu různé výzvy. Testují tím váš skutečný zájem o práci. Například v inzerátu stojí: „Životopis nám zašlete v češtině i angličtině.“ Životopisy, které přijdou jen v jednom jazyce, pak firma nemusí brát v potaz – stejně jako zájemci nebrali v potaz zadání.

Jeden příklad z praxe: jeden manažer hledal do svého týmu obchodníka, který pracuje většinou po telefonu. Do inzerátu napsal: „Než mi pošlete životopis, tak mi zavolejte.“ Životopisů přišlo 18, zavolali dva. Pouze dva splnili úkol. Vybral si toho lepšího a bylo hotovo. Byl s ním velmi spokojený.

» Podívejte se na nabídky práce ve vašem oboru

Tereza Valášková

(personalistka, dnes má vlastní projekt Průvodce kariérou)

Další články k tématu

Tyto 3 otázky na pohovoru určitě zazní: jak se připravit?

Každý pohovor je jiný, a tak se na něj dá připravit jen částečně. Tyto tři věci však od vás personalisté budou chtít slyšet téměř určitě. Týkají se vaší individuální motivace a výsledků. Co přesně je bude zajímat? 1. Vaše motivace Otřepané otázky typu „jaké jsou vaše silné a slabé stránky“  možná ani nezazní. Na motivaci … číst více

3 tipy, jak si v roce 2017 rychle oprášit životopis

Může se to stát dnes, zítra nebo třeba za měsíc. Padne vám do oka zajímavá nabídka a budete na ni chtít odpovědět co nejdřív. Jenže při pohledu do životopisu zjistíte, že jste jej naposledy aktualizovali někdy před třemi lety… Když vám jde o to dostat se na pohovor, není čas ztrácet čas. Máme tipy, jak … číst více

CV je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis o vás má vypovědět co nejvíce relevantních informací v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatel budou u každé pozice jiné, i vaše CV musí být pokaždé jiné, psané na míru. Forma je někdy víc než obsah Někdy se říká stručný … číst více

Co umíte vy, neumí každý. Prodejte to v CV

Když přijde na to, abyste v životopise popsali své pozitivní vlastnosti, najednou nevíte, co napsat. Napadají vás jen klišé typu „jsem komunikativní, flexibilní a rád pracuji samostatně i v týmu“. Jak tuhle pasáž v CV podat, aby si personalista či manažer dokázali představit, jací jste? A vůbec, jak mluvit o svých pozitivech? Jste unikátní. Ale vážně Abyste … číst více