Startup není jen nápad, říká Čech ze Silicon Valley

Filip Molčan je jedním z prvních Čechů, kteří se vydali podnikat do Silicon Valley. „V Americe je těžké získat podporu a vzbudit zájem bez špičkových referencí,” říká. Začínající firmy v Sillicon Valley si prý ale navzájem pomáhají. V Česku řídí Filip Molčan své firmy z malé roubenky v obci Doubice v národním parku České Švýcarsko. A zaměstnává skoro tři desítky lidí se zdravotním postižením.

» 4 minuty čtení «

IMG_0797

↑ Filip Molčan rozjel několik firem, úspěšně podniká v Silicon Valley.

Jobs.cz: Filipe, první firmu jste zakládal velmi mladý. Jak jste se dostal k podnikání?

Chodil jsem v té době na ČVUT. S kolegou nás bavil open-source a technologie. Po roce a půl studia jsem se proto rozhodl ze školy odejít a začal jsem podnikat. S kolegou jsme založili společnost Blue.Point Solutions. Na začátku jsme dělali jen základní věci, správu počítačů ve firmách a podobně.

Jobs.cz: Vaše firma se stala chráněnou dílnou zaměstnávající lidi se zdravotním postižením, za což jste byli několikrát oceněni. Jak k tomu došlo?

Zhruba po dvou letech fungování firmy jsme přibrali  kolegyni, která si vzala za muže vozíčkáře. Byl to pro nás impuls začít přemýšlet, jak zapojit tuto skupinu lidí. Do dvou let se z Blue.Point Solutions stala chráněná dílna, kde pracují handicapovaní lidé od nejvyšších struktur managementu, přes obchodníky, programátory, specialisty a další. Měli jsme vizi dát firmu handicapovaným do rukou komplexně a ne jen vytvářet jednotlivá místa, jak je tomu jinde. Handicapovaní nechtějí dělat jen pomocné a podřadné práce. Oprávněně vyžadují plnohodnotný přístup. Handicapovaní nejvíce ocení, když se s nimi zachází jako kdyby handicap neměli.

Jobs.cz: V čem je specifické zaměstnávání osob se zdravotním postižením (OZP)?

V tuto chvíli máme asi 26 zaměstnanců, kteří jsou OZP. Specifika zde určitě jsou. Daleko více než jiné firmy fungujeme v módu práce z domova a na dálku. Máme na to nastavené procesy, komunikační kanály, projektové aplikace na sledování práce a funguje nám to v pohodě. Na druhou stranu, musíme daleko více počítat s nemocností lidí, která je u OZP přirozeně vyšší než u lidí bez handicapu. Řeší se zástupy, náhrady a podobně. Jako všude jinde také řešíme nedostatek kvalitních pracovních sil, u OZP tomu také bohužel nahrává fakt, že ti lidé nejsou mnohdy úplně motivováni pracovat. Díky slušné podpoře státu a přivýdělkům se mají poměrně dobře. Ale když už narazíte na ty, kteří chtějí makat, strašně si své práce cení.

Jobs.cz: Jako jeden z prvních Čechů jste byl v „mecce“ technologií, v Silicon Valley. Nedávno jste se odtud opět vrátil. Jaké jsou vaše aktivity za velkou louží?

Do Silicon Valley jsme se díky podnikatelskému akcelerátoru opravdu dostali jako jedni z prvních někdy před třemi roky, když to tady bylo ještě hodně v plenkách. S naší firmou Czechgeeks máme vizi dělat zajímavé aplikace v Česku a prodávat je hlavně do zahraničí. V této fázi ještě zdaleka nejsme, nyní máme tak 60 procent odbytu v ČR a 40 procent v zahraničí. Soustředíme se na inovativní přístup a špičkový design. A kam jinam vyrazit s takovou kombinací, než do Silicon Valley.

Jobs.cz: Jak se vám v technologické kolébce Silicon Valley dařilo, s čím jste sem přicházeli?

V Americe je těžké získat podporu a vzbudit zájem o spolupráci bez špičkových referencí. A ty nám chyběly. Místo jejich složitého získávání jsme přišli s nápadem udělat špičkový referenční produkt, kde ukážeme naše inovativní myšlenky a cit pro design. Přestože to byla podstatná investice času i prostředků, vytvořili jsme designový diář v digitální podobě Moredays.com, takový digitální Moleskine. Dali jsme ho k volnému použití na internetu a měl více než 60.000 uživatelů. V USA jsme ho odprezentovali a začali sbírat kontakty pro byznys, které dodnes při pobytech ve Státech vytěžujeme.

shutterstock_185722835

↑ Firmy v Silicon Valley si pomáhají, říká Fillip Molčan.

Jobs.cz: Jaký je rozdíl v americkém a českém přístupu k technologickému byznysu a co jste si z té zkušenosti odnesli?

Naučili jsme se spoustu věcí, například dělat více než jen samotný design – starat se o komplexní produkt od A do Z. Velké rozdíly jsou právě v přístupu firem. V Silicon Valley si i konkurenční projekty vzájemně pomáhají. Je to prozřetelný přístup, který se také snažíme adaptovat. Když pomůžete poradenstvím, s designem nebo někomu otevřete někam dveře, může se vám to příznivě vrátit, až ta firma vyroste.

Jobs.cz: Jaké jméno mají v Silicon Valley české firmy a Češi obecně?

Čeští vývojáři a designéři zde mají velmi dobré jméno. Je jich tu hodně a pracují v renomovaných firmách. Hodně se zlepšila připravenost start-upů, když do Silicon Valley přicházejí. Umějí se prezentovat, mluvit o byznysu. Zlepšil se i celkový pohled lidí. Češi dříve koukali na byznys hodně lokálně, nyní ale vnímají i globální kontext. Prostor pro zlepšení vidím v získání většího sebevědomí, to nám stále chybí. Hodně českých začínajících start-upistů si také neuvědomuje, že to celé není jen o nápadu, ale zejména o tvrdé dřině. Ti, kteří uspěli, si všechno hodně tvrdě odmakali.

Jobs.cz: V poslední době rozvíjíte i nový projekt sociální sítě pro handicapované. Můžete o tom říci více?

Spustili jsme projekt Disway.org, který je komunitní sítí pro handicapované lidi, kteří chtějí cestovat a dozvědět se o destinacích, kam se chystají. Získají relevantní informace o přístupnosti, překážkách, bezbariérovosti a podobně. Na klasických cestovatelských portálech je mnohdy chybně uvedeno, že místo je bezbariérové, ale doopravdy je to jinak. Je to tím, že tyto průvodce píší zdraví lidé, kteří nejsou schopni reálně posoudit podmínky pro lidi s handicapem. Například přijdete na místo, kde nejsou žádné schody, obrubníky nebo vyvýšená místa, což zdravý člověk označí jako bezbariérové. Zapomene však, že přístupová cesta je plná kostek, přes které se vozíčkář bude jen velmi těžko dostávat. Proto Disway.org, kde si handicapovaní navzájem sdílejí informace. Projekt je nyní financován námi a Vodafonem jako nevýdělečný, ale budeme ho dále rozvíjet a počítáme i se zapojením neziskovek či partnerským programem.

Jiří Kocourek, konzultant strategie firemní komunikace
jiri.kocourek@gmail.com

Další články k tématu

Byla zdravotní sestra, teď vede továrnu na čokoládu

Majitelka sítě prodejen Bon-Bon Petra Kovandová vyrábí tuny čokoládových pralinek měsíčně. Je jich několik desítek druhů a všechny vymýšlela sama. Také provozuje muzeum čokolády a marcipánu v Táboře a se svými pralinkami plánuje expandovat do zahraničí. O podnikání přitom v roce 1990, kdy začínala, nevěděla jako zdravotní sestra pracující v Ústavu mentálně postižených zhola nic. … číst více

Hrát si s jojem Václava bavilo. Teď jej hračka živí

Pamatujete si z dětství na hračku jojo? Student Václav Kroutil na ní vystavěl úspěšný podnik, který již čtvrtým rokem řídí se svým bratrem. E-shop a kamenná prodejna Slušný se zaměřuje právě na prodej hračky, která se dnes prodává jako yoyo a je z titanu. Za úspěchem stojí nejen podnikatelský um sourozenců, ale i fakt, že yoyování je … číst více

Založil startup, dnes vede nadnárodní korporaci

Společnost YSoft vznikla v roce 2000 na Masarykově univerzitě v Brně jako studentský projekt. Dnes má firma pobočky po celém světě, zaměstnává přes 230 lidí a její technologii používá přes 8.000 organizací. Založil ji Václav Muchna v žádné jiné firmě nikdy nepracoval. Jeho příběh zahrnuje vyhazov ze školy, neúspěch, vytrvalost i touhu změnit svět. A co doporučuje studentům? … číst více

Dalibor Dědek: dobrý šéf zůstává amatérem

„Představte si, že je mi šest let a chci vědět, jak funguje splachování na záchodě.“ Takové otázky klade uchazečům Dalibor Dědek, ředitel firmy Jablotron. Zkoumá, jak si promovaní inženýři poradí s netradičním zadáním. V byznysu se Dalibor Dědek pohybuje od roku 1990. „Zjistil jsem, že manažerské poučky nefungují. Pokud chcete být dobrým šéfem, musíte zůstat věčným amatérem,“ … číst více