Nechoďte do práce – zvlášť když máte až příliš často pocit, že z klidu domova byste toho udělali dvakrát tolik. Navíc nejde jen o pocit. Vědci Banbury a Berry ve své studii dokázali, že práce v kanceláři plné hovoru kolegů, zvuku tiskáren a zvonících telefonů snižuje vaši produktivitu o celé dvě třetiny v porovnání s prací na klidnějším místě. To už je celkem slušný argument, který vašeho šéfa přesvědčí, aby vás nechal pracovat mimo kancelář. Co dalšího ještě šéfové radí?

↑ Doma toho někdy prostě uděláte víc, než v kanceláři.
Důvěra, zodpovědnost, výsledky a dosažitelnost
„O přínosech home office jsme přesvědčen, je pro mne skvělým nástrojem pro budování samostatnosti, zodpovědnosti a důvěry v rámci týmu. Když navíc kolegové dodají, že potřebují něco v klidu zanalyzovat a meetingy zvládnou přes konferenční hovor, mají rovnou zelenou. Zkrátka se vidíme méně a věříme si více.“ Slova Pavla Tihelky, Senior manažera marketingu společnosti Vodafone, asi nejlépe shrnují hodnoty, které se objevily v odpovědích všech oslovených manažerů, kteří své lidi nechávají běžně pracovat mimo kancelář. Až se zdá, že se oslovení manažeři sešli spolu na oběd a sepsali manifest „pusťte lidi na home office“. Pokud by taková příručka v jejich rukách doopravdy vznikla, dočetli byste se v ní i následující rady.
1. Dodržujte termíny
„Obecně pro náročnější úkoly, které se musí hodně vymýšlet, navrhuju někdy home office sám já svým lidem. Někdy dávám home office, když lidem není dobře, ale není to zase tak vážné, aby to bylo na lékaře. Důležité jsou pro mě celkové výsledky práce a dostupnost na mailu a telefonu. Dostupností mám na mysli, že se lidem normálně dovolám, nebo že se ozvou zpět, když je zrovna nezastihnu,” nastiňuje, jak vnímá práci odkudkoliv Květoslav Nezveda, HR ředitel pracující ve skupině Naspers Group.
2. Ukažte, že cítíte zodpovědnost
Lenka Čábelová, manažerka komunikace a PR společnosti Microsoft ČR, vnímá práci na dálku jako zcela běžnou věc: „K tématu home office bych jako šéfka řekla asi především to, že zaměstnanec si musí získat mou důvěru – musím vidět, že je proaktivní, sám si hlídá postup práce a posouvá věci dopředu, mohu se na něj spolehnout, že včas dodá vše, co má a v potřebné kvalitě, a že cítí odpovědnost za dosažení výsledku. Někteří lidé například považují úkol za splněný tím, že někomu pošlou e-mail a když dotyčný neodpoví, tak to přestanou považovat za svou odpovědnost. To ve světě práce odkudkoli není představitelné.”
» 5. listopadu nechoďte do práce. Zažijte, jaké to je pracovat odkudkoliv
3. Nezmizte z kanceláře nadobro
„U zaměstnance, který má odpovídající výsledky, nevidím důvod, proč home office zamítnout. Musí ale zůstat v úzkém kontaktu s kolegy a alespoň část týdne být k zastižení na pracovišti,” požaduje po svých zaměstnancích David Přibyl, finanční ředitel pro plánování a reporting společnosti Tesco Stores. Možná si teď nedovedete představit, že by se kvůli jednomu dni práce z domova narušily vztahy s kolegy. Až se práce z domova stane běžnou, nezřídka se vám stane, že se v kanceláři budete s kolegy pravidelně míjet.
4. Meetingujte na dálku
Nemálo lidí si bere home office, aby měli klid na práci. Ujasněte si se šéfem, zda pro něj práce z domova znamená totéž co nálepka prosím, nerušit. Sdílení dat v cloudu, smart phony, aplikace pro efektivnější práci nebo sdílení obrazovky práci na dálku významně nahrávají. Pokud si s nadřízeným ale jasně nedohodnete pravidla hry, váš sen o dni doma bez meetingů se může velmi rychle rozplynout. „Rozlišil bych home office, kdy danému člověku pomáhám například řešit zdravotní problémy, nebo home office, kdy je někdy potřeba izolovat se od denního ruchu ve firmě a věnovat se intenzivně své práci. Pokud je to potřeba, umíme nasadit nástroje pro podporu komunikace, videokonference, sdílení obrazovek, a podobně. Obecně mít někoho na home office je podobné, jako mít dislokovaný tým. V našem případě je to třeba vývoj v Hradci,” říká Tomáš Koubek, Head of IT development v České pojišťovně.
5. Buďte na příjmu
Pro Bohumila Říhu, který ve společnosti Accenture působí jako Procurement Operation Capability Lead, je pro povolení práce z domova důležité, aby vlastně vůbec nemusel řešit, že nesedíte v kanceláři. „Při práci z domova je pro mě důležitá především důvěra v zaměstnance, která spočívá ve včasném plnění zadaných úkolů. Dále také dostupnost zaměstnance na firemním Skypu nebo mobilním telefonu a stejná nebo větší míra proaktivity, než vidím při týmové práci v kanceláři.“
6. Stanovte si pracovní dobu
Výhodou home office mimo jiné je, že během něj nemusíte striktně dodržovat kancelářské „od – do“. Tedy pokud jste v tom s šéfem zajedno. „Hojně se setkávám s názorem, že u projektového manažera není vůbec myslitelné, že by mohl home office využít. Má tu přeci být k dispozici pro tým, sedět na schůzkách, organizovat práci ostatních. Nicméně pokud v projektu organizujete výběrové řízení a potřebujete si v klidu přečíst nabídky, sepsat komentáře a připravit se na schůzky s dodavateli, jde to v každodenním shonu v kanceláři (kde ke všemu žhaví telefony dalších sedm projekťáků) velmi obtížně. Obdobných momentů na projektu najdete spoustu (příprava projektového plánu, konsolidace informací pro výpočet business case, příprava důležitých a rozsáhlých dokumentů a prezentací, …). Pokud má tedy člověk možnost pracovat v klidu z domova, bude bezesporu významně efektivnější a kreativnější a nepotřebuji ho při tom kontrolovat. Je pro mě důležité, že má svoji práci splněnu, ne jestli ji udělal v kanceláři,” popisuje míru svobody ve vedení lidí Vratislav Čermák, manažer projektových manažerů ze společnosti T-Mobile.
Lenka Mydlová